Fare for langvarige strømbrudd etter ekstremværet “Amy”
Ekstremværet “Amy” har ført til svært mange strømbrudd i store deler av Elvias nettområde. Mannskaper fra Elvia jobber for å få strømmen tilbake til kundene så raskt som overhodet mulig.

Lørdag kl. 17 er om lag 7000 kunder berørt i Elvias nettområde.
- Vi har økt beredskapen ytterligere, og fått inn enda flere folk både ute og inne. Vår hovedprioritet er å rette feil så raskt som overhodet mulig, selv om situasjonen er krevende, sier Erik Jansen, direktør for nettdrift i Elvia.
Fare for langvarige strømbrudd
På grunn av det store omfanget av feil og krevende forhold, må enkelte kunder belage seg på å være uten strøm i en lengre periode. De fleste vil få tilbake strømmen i løpet av dagen, men noen kunder kan bli nødt til å vente til søndag eller mandag før strømtilførselen er gjenopprettet. Elvias feilmeldingstelefon har fått inn om lag 1800 telefoner fra folk som er berørt av uværet siden i dag tidlig kl. 07.00.
- Tilbakemeldingene vi får fra folk er at de har forståelse for at uværet Amy er unormalt og noe de ikke er vant til, og de forstår derfor at strømbrudd kan skje, sier Jansen som understreker at Elvia jobber for å rette feil så raskt som mulig.
Ved langvarige strømbrudd over 12 timer får kundene automatisk kompensasjon fra nettselskapet. Dersom strømbruddet skulle føre til skader på mat i kjøleskap og fryser, kan dette i mange tilfeller dekkes av den enkeltes innboforsikring.
- Opplever du langvarig strømbrudd er det viktig å holde varmen, ha nok mat og vann, og sørge for lys og informasjon. Bruk alternative varmekilder som peis eller parafinovn, finn frem tepper, stearinlys, lommelykter og gjerne en batteridrevet radio, oppfordrer Jansen.
Dedikerte utemannskaper
Etter hvert som vinden løyer og større deler av nettet får tilbake strømmen, kan dette avdekke flere feil lenger ned i nettet som ikke har blitt fanget opp mens det har vært strømløst.
– Utemannskapene jobber på spreng for å gi alle tilbake strømmen så raskt som mulig. Det står stor yrkesstolthet og dedikasjon bak innsatsen som nå legges ned, og jeg vil rette en stor takk til dem, sier Jansen.
På det meste har om lag 20 000 kunder vært uten strøm samtidig. Noen har vært strømløse i flere timer. Andre har opplevd strømbrudd, men fått strømmen tilbake, mens andre nylig har mistet strømmen. Feilene er spredt over et stort geografisk område, noe som gjør feilrettingen krevende.
Ikke rør lavthengende strømlinjer!
Elvia har fått flere meldinger fra kunder som melder om lavthengende linjer og kabler på bakken.
- Oppdager du slike feil, hold avstand og meld fra til Elvia via skjema på elvia.no. Linjene kan være strømførende, og berøring kan være livsfarlig, sier Jansen.
For mer informasjon om strømbrudd og ekstremværet «Amy», se elvia.no.
Nøkkelord
Kontakter
Cecilie GregersenKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt Innlandet (dagtid)
PressevakttelefonPressevakt
Våre pressevakter svarer deg utenfor normal åpningstid (16-07, helg og helligdag). For beredskap og plutselige hendelser.
Bilder

Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark, og vi er på jobb 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for bærekraft og langsiktige valg.
Følg pressemeldinger fra Elvia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elvia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elvia
Ekstremværet “Amy” nærmer seg – Elvia trapper opp beredskapen3.10.2025 11:09:36 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” er ventet å treffe Sør-Norge med full styrke i helgen. Strømnettselskapet Elvia forbereder seg på mulige strømbrudd og har økt beredskapen.
En uke med Norgespris: Fra 100 år til 18 – hele Norge velger Norgespris1.10.2025 18:45:58 CEST | Pressemelding
Siden åpningen av bestillingsløsningen for Norgespris 24. september, har responsen fra kundene vært overveldende. I dag er første dag der Norgespris faktisk gjelder – og Elvia har derfor samlet nøkkeltall fra den første uken.
Kundestormen kom – Elvia leverte da kundeportalen for Norgespris åpnet24.9.2025 19:14:22 CEST | Pressemelding
Da kundeportalen for Norgespris åpnet onsdag 24. september, var Elvia forberedt på stor pågang – og fikk rett. Som Norges største nettselskap med rundt én million kunder, har Elvia lang erfaring med effektiv kundeservice og god kommunikasjon i forkant av større endringer.
Stor usikkerhet om Norgespris28.8.2025 06:54:00 CEST | Pressemelding
HAMAR: En ny spørreundersøkelse viser at selv befolkningen i områder med høyest strømpris er usikre på om de vil velge Norgespris. Bare 16 % av de som bor sør for Trøndelag sier at de helt sikkert kommer til å velge fastprisordningen.
Nettselskapet Elvia kjøper Rakkestad Energi26.8.2025 20:48:13 CEST | Pressemelding
Kommunestyret i Rakkestad vedtok i dag å si ja til å selge nettselskapet Rakkestad Energi til Elvia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom