Statens vegvesen

Første tunnelkontrakt for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er ute i markedet

Del

Utførelsesentreprisen har anslått verdi over én milliard kroner, og frist for å melde interesse er 4.november.

Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle Statens vegvesen/Bane NOR

Entreprisen omfatter etablering av tre anleggstunneler på til sammen 3,7 km, med hver sin tilhørende bergsjakt for fremtidig deponering av tunnelstein i Sørfjorden. Kontrakten inkluderer også omlegging av dagens kryss på Trengereid. Oppstart er ventet høsten 2026 og byggetiden er rundt 2,5 år.

Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029.  Stein fra byggingen av veg- og jernbanetunnelene skal fraktes via anleggstunnelene til sjakter i fjellet, der de slippes ut rundt 25 meter under fjordoverflaten og faller til rundt 300 meters dyp i fjorden. Deponiløsningen ble godkjent av Statsforvalteren i 2025.

Uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging

Anleggstunnelene er en forutsetning for effektiv bygging av ny E16 og jernbane. Prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad omtaler løsningen som skal bygges i denne kontrakten som unik og uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging. Anleggstunnelene vil sikre rask mobilisering og gjennomføring av hovedentreprisene. Størstedelen av tunnelene for E16 og jernbanen skal drives fra disse anleggstunnelene og steinen skal fraktes bort effektivt via sjaktene.

– Denne løsningen for massehåndtering er helt ny. Bygging av til sammen åtti kilometer med veg- og jernbanetunneler betyr mye overskuddstein som vi må frakte bort og deponere.  Det vanlige er å frakte steinen på veg, men med disse anleggstunnelene og sjaktene unngår vi rundt 700 lastebiler med stein daglig på E16 i mange år framover.  Det gir mindre støv, støy og utslipp fra transport, og bedre framkommelighet på dagens veg i byggefasen.

Tunneler i flere etasjer, skredutsatte områder og trafikkavvikling

De tre anleggstunnelene som skal bygges krysser over eller under eksisterende jernbanetunneler.

– Det blir noen «etasjer med tunneler» ja. Anleggstunnelene skal bygges både over og under eksisterende tunneler der det går trafikk i dag. Det er komplekst og krevende, men dette har vi erfaring med fra før, forteller prosjektleder Kari Bremnes som har ansvaret for denne første tunnelentreprisen i prosjektet.

Alle anleggsområdene i denne kontrakten ligger tett på dagens E16 og strekningen er skredutsatt, slik at det kreves tidvis omfattende skredsikring i forkant for å trygge anleggsområdene. Det vil være behov for å stenge E16 periodevis mens dette sikringsarbeidet pågår. I tillegg må massene fra anleggstunnelene fraktes på vegen frem til sjaktene er klare til bruk.

– Ett av tiltakene vi vil gjøre for å lette trafikkavviklingen, er å bygge midlertidige rundkjøringer på dagens E16 i tilknytning til riggområdene våre, sier Kari Bremnes.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kart over traseen som viser anleggstunnelene som skal bygges. Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029. Størstedelen av tunnelene for ny E16 og jernbanen skal drives fra disse anleggstunnelene og steinen skal fraktes bort effektivt via sjakter.
Kontakten omfatter bygging av tre anleggstunneler (markert i rødt) som skal brukes til å frakte tunnelstein. Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029. Størstedelen av tunnelene for ny E16 og jernbanen skal drives fra disse anleggstunnelene og steinen skal fraktes bort effektivt via sjakter.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Last ned bilde
Illustrasjonen viser prinsippet for massehåndtering med anleggstunneler og sjakter som skal føre tunnlestein ned i Sørfjorden. Det skal bygges tre slike anleggstunneler langs traseen som må stå ferdige før byggingen av veg- og jernabnetunnelene kan starte i 2029.
Illustrasjonen viser prinsippet for massehåndtering med anleggstunneler og sjakter som skal føre tunnlestein ned i Sørfjorden. Det skal bygges tre slike anleggstunneler langs traseen som må stå ferdige før byggingen av veg- og jernabnetunnelene kan starte i 2029.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Last ned bilde
Kart som viser traseen som det skal bygges veg og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Kart som viser traseen som det skal bygges veg og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Statens vegvesen
Last ned bilde
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Statens vegvesen/Bane NOR
Last ned bilde
Bilde av prosjektsjef i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle Katrine Sælensminde Erstad.
Prosjektsjef i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle Katrine Sælensminde Erstad.
Karoline Rage Statens vegvesen
Last ned bilde
Bilde av prosjektleder Kari Bremnes
Prosjektleder Kari Bremnes
Karoline Rage Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye