Første tunnelkontrakt for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er ute i markedet
Utførelsesentreprisen har anslått verdi over én milliard kroner, og frist for å melde interesse er 4.november.

Entreprisen omfatter etablering av tre anleggstunneler på til sammen 3,7 km, med hver sin tilhørende bergsjakt for fremtidig deponering av tunnelstein i Sørfjorden. Kontrakten inkluderer også omlegging av dagens kryss på Trengereid. Oppstart er ventet høsten 2026 og byggetiden er rundt 2,5 år.
Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029. Stein fra byggingen av veg- og jernbanetunnelene skal fraktes via anleggstunnelene til sjakter i fjellet, der de slippes ut rundt 25 meter under fjordoverflaten og faller til rundt 300 meters dyp i fjorden. Deponiløsningen ble godkjent av Statsforvalteren i 2025.
Uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging
Anleggstunnelene er en forutsetning for effektiv bygging av ny E16 og jernbane. Prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad omtaler løsningen som skal bygges i denne kontrakten som unik og uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging. Anleggstunnelene vil sikre rask mobilisering og gjennomføring av hovedentreprisene. Størstedelen av tunnelene for E16 og jernbanen skal drives fra disse anleggstunnelene og steinen skal fraktes bort effektivt via sjaktene.
– Denne løsningen for massehåndtering er helt ny. Bygging av til sammen åtti kilometer med veg- og jernbanetunneler betyr mye overskuddstein som vi må frakte bort og deponere. Det vanlige er å frakte steinen på veg, men med disse anleggstunnelene og sjaktene unngår vi rundt 700 lastebiler med stein daglig på E16 i mange år framover. Det gir mindre støv, støy og utslipp fra transport, og bedre framkommelighet på dagens veg i byggefasen.
Tunneler i flere etasjer, skredutsatte områder og trafikkavvikling
De tre anleggstunnelene som skal bygges krysser over eller under eksisterende jernbanetunneler.
– Det blir noen «etasjer med tunneler» ja. Anleggstunnelene skal bygges både over og under eksisterende tunneler der det går trafikk i dag. Det er komplekst og krevende, men dette har vi erfaring med fra før, forteller prosjektleder Kari Bremnes som har ansvaret for denne første tunnelentreprisen i prosjektet.
Alle anleggsområdene i denne kontrakten ligger tett på dagens E16 og strekningen er skredutsatt, slik at det kreves tidvis omfattende skredsikring i forkant for å trygge anleggsområdene. Det vil være behov for å stenge E16 periodevis mens dette sikringsarbeidet pågår. I tillegg må massene fra anleggstunnelene fraktes på vegen frem til sjaktene er klare til bruk.
– Ett av tiltakene vi vil gjøre for å lette trafikkavviklingen, er å bygge midlertidige rundkjøringer på dagens E16 i tilknytning til riggområdene våre, sier Kari Bremnes.
Nøkkelord
Kontakter
Katrine Sælensminde ErstadProsjektsjef Fellesprosjektet Arna-StanghelleStatens vegvesen/ Utbygging
Tel:416 80 912katrine.saelensminde.erstad@vegvesen.noKari BremnesFellesprosjektet Arna-Stanghelle
Tel:95253159kari.bremnes@vegvesen.noBilder






Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
No kjem uvêret – utilrådeleg å ferdast på vegane i delar av Sør-Noreg2.10.2025 14:52:24 CEST | Pressemelding
Det er venta svært kraftig vind og store nedbørsmengder. I nokre område vil det ikkje vere tilrådeleg å ferdast på vegane. På fjellet kan det kome snø.
Vær så god, Trondheim! Nå er Hangarbrua åpnet!1.10.2025 12:21:19 CEST | Pressemelding
Den nye gang- og sykkelbrua er en gave til østbyen og et symbol på fremtidens bærekraftige infrastruktur.
Enige om plan for E18-brua over Asker stasjon1.10.2025 12:06:10 CEST | Pressemelding
Etter grundige vurderinger og inspeksjoner er konklusjonen at situasjonen per i dag er forsvarlig med hensyn til trafikk på jernbanen og stasjonsområdet.
Vegvesenet lyser ut tidenes største elektrokontrakt på Rogfast1.10.2025 09:12:22 CEST | Pressemelding
En kontraktsverdi på 1,2 til 1,5 milliarder kroner gjør elektrokontrakten for Rogfast til den aller største elektrokontrakten på veg som er lyst ut i Norge.
Kraftig økning i trafikkdrepte1.10.2025 06:31:34 CEST | Pressemelding
September ble en tung måned i trafikken. Ni dødsulykker krevde elleve liv – seks flere enn i samme måned i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom