Statens vegvesen

Kraftig økning i trafikkdrepte

Del

September ble en tung måned i trafikken. Ni dødsulykker krevde elleve liv – seks flere enn i samme måned i fjor.

Det er en bekymringsfull utvikling, særlig hos de mest sårbare trafikantene. Her fra Oslo som har høyere ulykkestall enn på 10 år.
Det er en bekymringsfull utvikling, særlig hos de mest sårbare trafikantene. Her fra Oslo som har høyere ulykkestall enn på 10 år. Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen

Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

Mange ubeskyttede trafikanter blant de omkomne

I fire av de ni dødsulykkene ble ubeskyttede trafikanter rammet: to som kjørte lett motorsykkel, én syklist og én fotgjenger.

– Vi ser en bekymringsfull utvikling, særlig hos de mest sårbare trafikantene, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, og understreker behovet for økt oppmerksomhet og tiltak for å bedre trafikksikkerheten for disse trafikantene. – Vi er blant annet ute med høringer  om hjelmpåbud på alle som kjører ATV og nye kriterier for fartsgrenser i byer og tettsteder, med mål om mer bruk av 30 og 40 km/t, sier hun.

I mellomtiden oppfordrer hun trafikantene til selv å ta vare på egen sikkerhet, i det vi går inn i en våt og mørk årstid.

–  Det er stadig mørkere, og veiene kan ha glatte partier med vann, løv og is. – Bruk lys på sykkelen og alltid hjelm. Som fotgjenger er det viktig å finne fram refleks og gjerne refleksvest, sier hun. – Da gjør du deg synlig og bidrar til bedre sikkerhet for deg selv.

89 har mistet livet i trafikken

Totalt har 89 personer mistet livet i trafikken så langt i år, 15 flere enn på samme tid i 2024. Det er også to flere enn i hele fjor.

Vestland og Innlandet er fylkene med flest omkomne i september, og begge har flere trafikkdrepte enn i fjor. Også i Oslo er det flere omkomne enn det har vært på 10 år.

– At Vestland og Innlandet har flest omkomne, og flere enn i fjor, tyder på at vi må se nærmere på lokale forhold. I innlandet er det mange møteulykker mens det i Vestland er mange utforkjøringer som bidrar til dødsulykkene, sier Ranes. – I Oslo og i byområder generelt, arbeides det, gjennom byvekstavtalene, med å bygge ut gang og sykkelveier for å legge bedre til rette for både god fremkommelighet og sikkerhet. Byvekstavtalene skal også gi økt satsing på kollektivtransport og redusert bilbruk.

Det er bare mindre variasjoner i ulykkestallene i de andre fylkene.

Å være best på trafikksikkerhet er et kontinuerlig arbeid

Å jobbe med trafikksikkerhet er langsiktig, kunnskapsbasert og systematisk arbeid.

– Å være best på trafikksikkerhet kommer ikke av seg selv, sier Ranes. Tallene for september viser at vi ikke kan ta en positiv utvikling for gitt, selv om vi har hatt år med nedgang tidligere. – Vi må fortsette arbeidet med å redusere risikoen i trafikken –gjennom både infrastruktur, kontroll og atferdspåvirkning, sier Guro Ranes.

Ulykkestall i trafikken fordelt på fylke pr. 1.10.

*foreløpige ulykkestall

Fylke 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025*
Østfold 3 1 2 4 3 3 6 5 6 3
Akershus 10 6 7 9 5 8 5 6 11 7
Oslo 4 2 4 1 4 1 3 1 4 7
Innlandet 12 9 6 8 10 8 7 14 7 13
Buskerud 11 4 4 3 7 7 8 5 5 4
Vestfold 5 4 2 5 3 3 7 3 2 5
Telemark 4 2 7 3 7 2 3 2 3 4
Agder 7 3 8 7 2 4 5 6 4 5
Rogaland 13 6 8 1 4 4 11 9 6 4
Vestland 9 13 12 8 4 7 8 12 4 14
Møre og Romsdal 4 3 5 6 2 3 2 3 4 7
Trøndelag 13 8 5 5 3 6 7 9 5 1
Nordland 6 5 5 12 8 2 10 10 6 8
Troms 4 6 4 2 3 3 6 3 6 4
Finnmark 6 0 0 1 1 5 1 3 1 3
SUM 111 72 79 75 66 66 89 91 74 89

Ulykkestall fordelt på alder pr.1.10

Alder 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025*
0-15 2 1 1 0 1 3 2 5 1 1
16-24 20 8 15 14 12 14 13 19 12 18
25-44 23 17 17 22 15 15 19 19 17 23
45-64 38 26 26 19 25 22 27 32 25 27
65+ 28 20 20 20 13 12 28 16 19 20
SUM 111 72 79 75 66 66 89 91 74 89

Foreløpige ulykkestall fordelt på kjøretøy/fotgjenger pr.1.10

Enhet 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025*
Fotgjenger 12 7 5 7 6 7 8 4 5 5
Sykkel 12 7 7 6 3 3 5 5 4 8
Moped 1 1 2 0 0 1 0 2 1 1
Lett MC 0 1 1 1 2 1 3 3 5 5
MC 17 16 13 14 16 12 18 17 14 19
ATV/Traktor 8 0 2 0 0 2 4 2 2 7
Personbil 54 33 46 39 28 30 42 44 29 34
Varebil/Bobil 3 3 2 2 4 2 4 10 10 5
Tungbil 3 2 1 4 5 6 2 4 1 3
Buss 1 0 0 1 1 1 0 0 0 0
Annet 0 2 0 1 1 1 3 0 3 2
SUM 111 72 79 75 66 66 89 91 74 89

Foreløpige ulykkestall fordelt på uhellstype pr.1.10

Uhellstype 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025*
Møteulykker 35 28 30 25 27 27 32 43 31 30
Utforkjøring 42 21 34 30 23 19 29 29 26 36
Kryssulykke 7 5 2 3 4 4 6 5 9 8
Samme kjøreretning 4 4 4 7 2 3 8 2 0 2
Fotgjengerulykke 12 8 7 7 6 7 10 4 5 5
Annet 11 6 2 3 4 6 4 8 3 8
SUM 111 72 79 75 66 66 89 91 74 89

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Transport og samfunn

* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 97522979)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)

Tel:953 00 727pressetos@vegvesen.no

Bilder

Guro Ranes er avdelinggsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen
Guro Ranes er avdelinggsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen
Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye