NorgesGruppen skal gi millioner til grønnere prosjekter i matbransjen
NorgesGruppen etterlyser bærekraftprosjekter i verdikjeden for mat og drikke. Fondet HANDLE skal dele ut millioner i sin femte søknadsrunde.

HANDLE er NorgesGruppens bærekraftsfond, og ble etablert i 2021. Hvert år støtter fondet prosjekter i den norske mat- og drikkevarebransjen med midler. Målet er å bidra til raskere omstilling, på tvers av verdikjeden.
– For oss er dette en av flere måter å øke samarbeidet om bærekraftige løsninger i bransjen. Da vi etablerte HANDLE i 2021, var det fordi vi så et behov for en katalysator som kunne gi starthjelp til viktige prosjekter. I løpet av fire år har vi mottatt over fem hundre søknader. Det er ingen tvil om at det jobbes intensivt med omstilling på tvers av bransjen, sier Signe Bunkholt Sæter, bærerkraftdirektør i NorgesGruppen.
– Hittil har vi støttet 35 prosjekter med 75 millioner kroner. Nå ber vi igjen alle med spennende prosjekter om å søke om støtte. Frist er 1. november. Vi har en ramme på 25 millioner kroner til de riktige prosjektene i denne runden, sier Sæter.
Hun understreker at oppfordringen går ut til alle som befinner seg i verdikjeden, uavhengig av om man er produsent, leverandør, gründer, start-up, organisasjon, kunnskapsinstitusjon – eller en annen type aktør.
– Alle med prosjekter som har potensial for konkrete resultater, og økt samarbeid i flere ledd av verdikjeden, er velkomne til å søke, sier Sæter.
HANDLEs nedslagsfelt er i tråd med NorgesGruppens prioriterte bærekraftområder «miljø», «helse» og «mennesker». Målet er at prosjekter som tildeles midler skal utgjøre en reell forskjell i verdikjeden for mat og drikke her i landet.
– Det betyr at det er et vidt spekter av prosjekter som kan være aktuelle. Tidligere har vi blant annet støttet prosjekter med mål om grønnere og sunnere produkter og produksjon, redusert klimagassutslipp, mindre matsvinn, redusert plastbruk, bedre dyrevelferd og opplæring i arbeidstakerrettigheter, avslutter Sæter.
For mer informasjon, kontakt Signe Bunkholt Sæter, bærekraftsdirektør i NorgesGruppen:
-
- Telefon: 90 13 72 94
- E-post: signe.seter@norgesgruppen.no
- Lenke til HANDLEs søknadsskjema. Frist er 1. november.
Om HANDLE – NorgesGruppens bærekraftsfond
NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE er det første av sin art i det norske matmarkedet.
Fra 2020 til 2025 tildeler HANDLE 100 millioner til prosjekter som skaper en vesentlig bærekraftig utvikling i flere ledd av verdikjeden for mat her i landet.
Aktører med relevante prosjekter, som vil samarbeide med NorgesGruppen, kan søke om midler til bærekraftprosjekter innen områdene miljø, helse eller mennesker.
Neste søknadsfrist er 1. november, 2025. Tildeling skjer i desember.
Bærekraftsfondet har et tildelingsutvalg som har det overordnede ansvar for utlysning av søknader, samt tildeling av midler til prosjekter. Dette utvalget fastsetter rammen for utlysning av søknadsrunder.
Fondet har også et fagutvalg som gir innspill til tildelingsutvalget på aktuelle bærekraftområder. Tildelingsutvalget og fagutvalget er satt sammen av intern kompetanse fra NorgesGruppen, og ekstern ressurs med bred kompetanse på bærekraft.
Om oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR29.9.2025 15:10:01 CEST | Pressemelding
Nå får SPAR-kunder 100 % Trumf-bonus for å redde frukt og grønsaker som ellers hadde blitt matsvinn. Med det ønsker SPAR å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg – og samtidig spare penger.
ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp1.9.2025 15:36:23 CEST | Pressemelding
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Ny KIWI-rapport løfter butikkyrket28.8.2025 14:35:21 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka lanserte KIWI rapporten Kassevis av muligheter, som gir et unikt innblikk i hverdagen i dagligvarebransjen og viser hvordan butikkyrket kombinerer kompetanse, ansvar og reelle karrieremuligheter. Rapporten handler om stolthet, inkludering, kompetanse og muligheter, og viser hvordan KIWI gir unge og voksne en vei inn i arbeidslivet – og en mulighet til å bli værende.
Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår27.8.2025 15:02:43 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen la i dag frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse27.8.2025 10:52:36 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato (24.09.2025) av Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse 80 % fisk, grunnet funn av listeria.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom