Norsk-finsk samarbeid om ny bru i Finnmark
Statens vegvesen og finske vegmyndigheter skal spleise på ny bru på grensen mellom Norge og Finland på riksveg 92. Finlenderne står for brubyggingen.

Den gamle brua som går over elva Anárjohka ligger på grensen mellom Karasjok kommune i Finnmark og Utsjok kommune i Lappland. Brua er bygd i 1958 og er smal. Den har i tillegg skader som ikke er kritiske, men som gjør at det er behov for å bygge ny bru.
Vegmyndighetene på begge sider av landegrensen har over tid samarbeidet om planene for ny bru. Nylig ble avtalen mellom Statens vegvesen i Norge og ELY Centre i Finland underskrevet. De to landene deler likt på kostnaden til selve brua.
I forbindelse med byggingen skal det også gjøres arbeid på vegen på hver side av elva. På norsk side legges vegen om for å tilpasses til ny bru, samtidig som vegen blir bredere. Reguleringsplan for arbeidet i Karasjok kommune blir sendt ut på høring og offentlig ettersyn i løpet av 2025.
– Finlenderne skal lede arbeidet med å bygge brua, mens Statens vegvesen er koblet tett på prosessen. Brua er allerede prosjektert, og ELY Centre planlegger å lyse ut kontrakten for byggearbeidet før nyttår. Vi vil anta at både norske og finske entreprenører melder sin interesse, sier seksjonsleder Stein Inge Rasmussen i Statens vegvesen.
Det er finlenderne som drifter og vedlikeholder Grensen/Anárjohka bru. De vil også få ansvaret for drift av den nye brua.
Ny bru over Anárjohka er planlagt sørøst for nåværende bru. Det forventes at det vil ta omtrent to år å bygge brua, og at den tidligst vil åpne i 2028. Ei ny bru på grensen mellom Norge og Finland vil være positivt for fremkommelighet og trafikksikkerhet for lokalbefolkning, næringstransport og forsvarsaktivitet.
Grensepasseringen på riksveg 92 har en gjennomsnittlig trafikk på 560 kjøretøy i døgnet. I underkant av 100 av disse er store kjøretøy.
Nøkkelord
Kontakter
Stein Inge RasmussenStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:92653795stein.inge.rasmussen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Første salve på det som skal bli Noregs fjerde lengste tunnel29.9.2025 14:18:46 CEST | Pressemelding
29. september blei ein merkedag for E134 Røldal-Seljestad. No har drivinga av den 12,4 km lange eitløps-tunnelen starta.
Har valgt alternativ for midlertidig E6 Levanger26.9.2025 16:50:27 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen er nå i sluttfasen i planleggingen av midlertidig E6 forbi rasstedet.
Nå er det klart hvem som skal skredsikre riksveg 13 Lovraeidet–Rødsliane26.9.2025 15:03:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har innstilt arbeidsfellesskapet JV Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS (LNS) til å gjennomføre skredsikring og tunnelbygging på riksveg 13 mellom Lovraeidet og Rødsliane i Suldal kommune.
Statens vegvesen etablerer døgnkvileplass mellom Førde og Lavik26.9.2025 14:16:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal bygge døgnkvileplass på E39 mellom Førde og Lavik.
2 millioner bilister vet ikke hva de skal gjøre ved brann i tunnel.26.9.2025 08:32:12 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Statens vegvesen avdekker alvorlige kunnskapshull blant norske bilister.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom