Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken

Del

Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.

Ski stasjon.
Foto: Øystein Grue / Jernbanedirektoratet

Sommerbrudd på jernbanen betyr at deler av banestrekningene stenges for å gjøre nødvendig vedlikehold i sporet. I årets sommersesong har også uforutsette hendelser som ras, solslyng og brann ved sporet ført til uplanlagte brudd i trafikken. Jernbanedirektoratets spørreundersøkelse viser likevel en stabil tilfredshet blant passasjerene.

I kundetilfredshetsundersøkelsen for 3. kvartal fikk togselskapene en samlet poengsum på 80 av 100 fra de reisende. Det er ett poeng økning fra samme periode i fjor. Selskapet SJ Nord kommer best ut blant passasjerene med 85 av 100 poeng.

- Det er helt avgjørende at Bane NOR får gjort nødvendig vedlikehold på sommeren, slik at togene kan gå som de skal resten av året. Men for passasjerene kan sommerarbeidene være krevende, det har vi stor forståelse for. I lys av dette, er det fint å se at kundetilfredsheten holder seg stabil, også under en utfordrende periode, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning. 

Klimaendringer kan føre til flere avvik

Det var en varm sommer i år, og solslyng var en av årsakene til flere uplanlagte brudd. Solslyng oppstår når store temperaturstigninger skaper trykk i skinnene som kan ende med å presse sporet ut av posisjon.

- Når det blir varmere, får vi mer ekstremvær. Derfor er det viktig at vi vedlikeholder og oppgraderer jernbanen, slik at den tåler mer krevende klima. Som følge av endringer i klimaet viser våre rapporter at antallet værrelaterte problemer på jernbanen vil øke i årene fremover, forklarer Rønning. 

Fornøyde feriereisende på tur med toget

Den ferske kundetilfredshetsundersøkelsen viser at det er ferie- og fritidsreisende som er mest fornøyde med togreisen. Passasjerene er mest fornøyd med informasjonen de får om bord på toget under reisen og servicen de får fra togpersonalet.

- Juli og august er høysesong for feriereisende på togene våre. Da er det fint å se at så mange er fornøyde med reisen sin. Jeg vil takke alle togselskapene for det arbeidet de gjør for å ivareta passasjerene, også når det oppstår utfordringer underveis på turen, avslutter Rønning. 

Fakta om solslyng

  • Jernbaneskinner er laget av stål, som utvider og trekker seg sammen basert på temperaturen.
  • Store temperaturøkninger kan medføre at jernbanesvillene utvider seg og lager et trykk som presser sporet ut av posisjon, når dette skjer kalles det solslyng.
  • Det norske klimaet varierer stort, og togskinnene utsettes variasjoner fra over 50 plussgrader til mot 45 minusgrader gjennom året.
  • Solslyng kan oppstå over hele landet, men er vanligst i innlandet hvor forskjellene i temperatur er størst. 

Kilde:  Bane NOR - Hva er solslyng? | Bane NOR 

Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen

  • Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal.
  • Undersøkelsen for 3. kvartal fant sted mellom juli og august. Totalt svarte 6521 reisende på undersøkelsen.
  • Undersøkelsen omfatter rutene til SJ Norge, Vygruppen og Go-Ahead. Flytogets strekninger inngår ikke i undersøkelsen.
  • Undersøkelsen gjennomføres ved avvik, men vi rekrutterer ikke reisende om bord i bussfor-tog

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye