Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.

Sommerbrudd på jernbanen betyr at deler av banestrekningene stenges for å gjøre nødvendig vedlikehold i sporet. I årets sommersesong har også uforutsette hendelser som ras, solslyng og brann ved sporet ført til uplanlagte brudd i trafikken. Jernbanedirektoratets spørreundersøkelse viser likevel en stabil tilfredshet blant passasjerene.
I kundetilfredshetsundersøkelsen for 3. kvartal fikk togselskapene en samlet poengsum på 80 av 100 fra de reisende. Det er ett poeng økning fra samme periode i fjor. Selskapet SJ Nord kommer best ut blant passasjerene med 85 av 100 poeng.
- Det er helt avgjørende at Bane NOR får gjort nødvendig vedlikehold på sommeren, slik at togene kan gå som de skal resten av året. Men for passasjerene kan sommerarbeidene være krevende, det har vi stor forståelse for. I lys av dette, er det fint å se at kundetilfredsheten holder seg stabil, også under en utfordrende periode, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.
Klimaendringer kan føre til flere avvik
Det var en varm sommer i år, og solslyng var en av årsakene til flere uplanlagte brudd. Solslyng oppstår når store temperaturstigninger skaper trykk i skinnene som kan ende med å presse sporet ut av posisjon.
- Når det blir varmere, får vi mer ekstremvær. Derfor er det viktig at vi vedlikeholder og oppgraderer jernbanen, slik at den tåler mer krevende klima. Som følge av endringer i klimaet viser våre rapporter at antallet værrelaterte problemer på jernbanen vil øke i årene fremover, forklarer Rønning.
Fornøyde feriereisende på tur med toget
Den ferske kundetilfredshetsundersøkelsen viser at det er ferie- og fritidsreisende som er mest fornøyde med togreisen. Passasjerene er mest fornøyd med informasjonen de får om bord på toget under reisen og servicen de får fra togpersonalet.
- Juli og august er høysesong for feriereisende på togene våre. Da er det fint å se at så mange er fornøyde med reisen sin. Jeg vil takke alle togselskapene for det arbeidet de gjør for å ivareta passasjerene, også når det oppstår utfordringer underveis på turen, avslutter Rønning.
Fakta om solslyng
- Jernbaneskinner er laget av stål, som utvider og trekker seg sammen basert på temperaturen.
- Store temperaturøkninger kan medføre at jernbanesvillene utvider seg og lager et trykk som presser sporet ut av posisjon, når dette skjer kalles det solslyng.
- Det norske klimaet varierer stort, og togskinnene utsettes variasjoner fra over 50 plussgrader til mot 45 minusgrader gjennom året.
- Solslyng kan oppstå over hele landet, men er vanligst i innlandet hvor forskjellene i temperatur er størst.
Kilde: Bane NOR - Hva er solslyng? | Bane NOR
Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen
- Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal.
- Undersøkelsen for 3. kvartal fant sted mellom juli og august. Totalt svarte 6521 reisende på undersøkelsen.
- Undersøkelsen omfatter rutene til SJ Norge, Vygruppen og Go-Ahead. Flytogets strekninger inngår ikke i undersøkelsen.
- Undersøkelsen gjennomføres ved avvik, men vi rekrutterer ikke reisende om bord i bussfor-tog
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom