Scania og VA365 gjør samarbeidet tettere
HAMAR: VA365-konsernet og Norsk Scania har inngått en ny rammeavtale. VA365 satser tungt på utslippsfrie løsninger for sine kunder, og Scania vil være hovedleverandør av chassis i årene som kommer.

VA365 konsernet består av 10 hel- og deleide selskaper som er spesialisert mot slamsuging, høytrykksspyling, tørrsuging, farlig avfall, tankrengjøring, rørtjenester og rørfornying. Konsernet har vokst år for år, og det siste tilskuddet til stammen er nyetableringen GB-Miljø på Fagernes som ble startet i år.
Totalt er det 110 produksjonsenheter i konsernet som omsetter for 550 millioner kroner.
- Vi er rigget for en videre vekst, men har merket at det både er dyrtid for private og kommuner. I tillegg har vi vært igjennom en periode hvor det har vært svært stille i bygg og anlegg, sier Ole Kristian Qvale, konsernsjef i VA365.
Satser på klima
For VA365 er det viktig å kunne tilby de løsningene som kundene etterspør. Derfor har selskapet allerede fått levert de første nullutslippskjøretøyene. Det er både batterielektriske og biogass-drevne lastebiler. Tiden fremover vil være avgjørende for hva slags drivlinjer som vil danne ryggraden i utstyrsparken i årene som kommer.

Scania har så langt levert gassbiler som opererer i Oslo-området, og det er en økende etterspørsel fra ulike kunder og oppdragsgivere med stort fokus på klimapåvirkningen for sine operasjoner.
Har hatt avtale
Scania og VA365 har et samarbeid som er godt etablert og har vart i mange år. Den nye avtalen er mer tilpasset dagens situasjon både for VA365 og Scania. Den regulerer både innkjøpet av bilene og ettermarkedet.
Det spesielle med kjøretøyene Scania leverer til VA365-selskapene, er at de har svært komplekse og kostbare påbygg. Ofte med lang byggetid og i praksis alltid hos påbyggere ute i Europa. Levetiden på disse kjøretøyene er lang, og gjennomgangstonen er at de har mer enn dobbelt så mange motortimer med kraftuttaket på enn timer langs landeveien
Gjøre det enkelt
Ved at Norsk Scania tar så stort ansvar for hele bestillings- og logistikkprosessen blir hele byggeprosessen enklere for VA365.
- Målet er at det skal være så enkelt som mulig for VA365 å bestille bil. Når de har bestemt seg for å gå til anskaffelse av en eller flere nye biler, tar vi i Scania ansvaret for å spesifisere bilen slik at den blir optimal for det den skal brukes til. Vi har også kommunikasjonen med den aktuelle påbyggeren slik at alle forberedelser og spesifikasjoner er riktige før den går i bestilling, sier Per Øivind Johansen, selger hos Norsk Scania på Hamar og ansvarlig for kontakten med VA365.
Mange varianter
Selv om VA365 prøver å standardisere sine produksjonsenheter i størst mulig grad, spesifiseres hvert enkelt chassis separat og fra bestilling til bestilling. Dette er for å være sikker på å få et helt riktig chassis i de tilfellene hvor påbyggerne har gjort endringer og justeringer i sine løsninger.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Scania tilbyr elektriske løsninger til industriformål19.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker sin elektriske portefølje med lanseringen av selskapet Scania Industrial Batteries, med hovedkontor i Sverige. Den nye organisasjonen er dedikert til terreng- og industrielle applikasjoner som gruvedrift, konstruksjon og materialhåndtering.
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
Elektriske Scania busser på vei til Norge19.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
ANBUD: Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikken i Vestfold neste sommer.
Lengst i nord på strøm30.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
VADSØ: Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom