Nordmenn velger høstferie i år også
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.

- Reiselysten er stor, selv om mange har fått det tøffere økonomisk de siste årene, sier bransjeleder for reiseliv i Virke, Geir S. Vik.
Det er særlig de over 60 år, samt enslige og par uten barn, som velger å reise utenlands i høstferien. For denne gruppen er ofte formålet med ferien knyttet til komfort, rekreasjon og å besøke varmere strøk.
- Mange i denne aldersgruppen har større fleksibilitet og økonomisk handlingsrom, og prioriterer derfor hotellopphold og destinasjoner i varmere strøk, sier Vik.
Blant dem som velger utenlandsferie kommer Spania og Hellas høyt på listen.
Økonomi påvirker reisevanene
Privatøkonomi og pris er viktig når nordmenn velger ferie. Blant dem som tilbringer høstferien i Norge, velger mange å besøke familie og venner. Innlandet, Vestland og Trøndelag er de mest populære innenriksdestinasjonene på denne tiden av året.
- Pris og privatøkonomi er de mest styrende faktorene for valg av reisemål. Mange tilpasser seg ved å velge rimeligere destinasjoner, reise utenfor høysesong, eller opphold hos venner og familie fremfor hotell, sier Vik.
I en hverdag med hardere økonomiske prioriteringer er det likevel mange som prioriterer nettopp ferie.
- Vi registrerer en sterk vilje til å vektlegge ferie, og mange prioriterer feriebudsjettet fremfor andre utgifter, sier Vik.
Tall fra Reiseundersøkelsen (SSB) viser at nordmenn i første halvår 2025 har gjennomført færre feriereiser enn på samme tid i fjor, men at vi bruker mer penger per reise. For utenlandsferier har gjennomsnittlig forbruk steget til rundt 12 000 kroner per tur, selv om det totale antallet reiser går noe ned.
Om undersøkelsen
Tallene er hentet fra «Virke Reisepuls sommer 2025», en befolkningsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Opinion på oppdrag fra Virke i april/mai 2025. Totalt har 2056 personer over 18 år deltatt. Resultatene er vektet på geografi, kjønn og alder i henhold til offentlig statistikk.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom