Statens vegvesen

Brukassene montert på E8

Del

Alle element på Ramfjordbrua montert uten problemer. Perfekte værforhold, god planlegging og dyktige fagfolk får æren.

Kronen på verket: Mandag 22. september ble det mulig for arbeidere med sikringstau å gå tørrskodd over fjorden. Kl. 12 ble det siste stålelementet til Ramfjordbrua lirket på plass mellom søylen i sjøen og landkartet ved Leirbakken.
Kronen på verket: Mandag 22. september ble det mulig for arbeidere med sikringstau å gå tørrskodd over fjorden. Kl. 12 ble det siste stålelementet til Ramfjordbrua lirket på plass mellom søylen i sjøen og landkartet ved Leirbakken. Foto: Statens vegvesen

I 10 av 12 dager har havet i Ramfjord lagt som et speil, nesten uten et vindpust. Mens en lav høstsol har forgylt det tidkrevende og svintunge bruarbeidet. I dag klokken 12 ble det siste elemenet lirket på plass og forankert.

– Vi har vært tjyvheldig!

Det sier byggeleder i Statens vegvesen, Vidar Abrahamsen. I dag ble det siste av de sju bruelementene til Ramfjordbrua heist på plass og montert. Det møysommelige presisjonsarbeidet har gått helt som planlagt uten problemer av noe art.

– Vi må også berømme Metrostav Norge AS for en meget godt gjennomført operasjon. Det har vært fantastisk artig å se brua vokse og ta form dag for dag, og at alle delene har passet inn som hånd i hanske, sier han.

Rask montering

Dårlig seilingsvær og problemer med slepebåt forsinket slepet med de sju stålelementene opp til Tromsø. Men torsdag 11. september ble det første elementet heiset på plass av det nederlandske kranskipet Hebo Lift 10. De lengste er 135 meter lange og veider 920 tonn hver. Totalvekten på løftet, med sjakler, stropper og dekkeforskaling med mere, er på hele 1010 tonn.

Prosjektleder i Metrostav Norge AS, Matěj Novotný, takker for rosen og skryter av sine samarbeidspartnere.

– Vi har utført arbeidet sammen med underleverandørene Metrostav DIZ og HEBO. Arbeidet har blitt utført raskere enn planlagt, dette gikk veldig bra.

Kronen på verket

– Selv om det bare var 76 meter langt og halve vekta av de største elementene, er det som å sette kronene på verket, sier Abrahamsen.

Nå skal alle delene sveises sammen og det skal monteres sammengende forskaling. I den armers og støpes betongdekket som skal bære trafikken over brua.

Tsjekkisk/Polsk

Stålkassene er først produsert i mindre deler i Tsjekkia. I vinter ble de fraktet til Szczecin i Polen og satt sammen til de sju seksjonene som nå er løftet på plass.

Ramfjordbrua blir 870 meter lang er en viktig del av veiprosjektet E8 Sørbotn-Laukslett til 3,5 milliarder kroner. Det skal bygges 10 kilometer vei med åtte andre mindre bruer og kulverter, samt en reinovergang. Statens vegvesen er utbygger og byggearbeidene utføres av arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS.

Den nye vegen åpner sommeren 2027. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Stort, tungt og langt: Fylkesvegen på Hans Larsa-neset måtte stenges mens det første bruelementet ble heist og jekket på plass.
Stort, tungt og langt: Fylkesvegen på Hans Larsa-neset måtte stenges mens det første bruelementet ble heist og jekket på plass.
Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde
Tidkrevende: Det tar flere timer med presisjonsarbeid fra kranbåten er på plass med et element før det er heist og lirket på plass der det skal ligge.
Tidkrevende: Det tar flere timer med presisjonsarbeid fra kranbåten er på plass med et element før det er heist og lirket på plass der det skal ligge.
Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde
45 minutters seilas: Lekterne med bruelementene mellomlagres ved Olavsvern. Det tar 45 minutter å seile dem til Ramfjordbrua for montering.
45 minutters seilas: Lekterne med bruelementene mellomlagres ved Olavsvern. Det tar 45 minutter å seile dem til Ramfjordbrua for montering.
Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde
Kronen på verket: Mandag 22. september ble det mulig for arbeidere med sikringstau å gå tørrskodd over fjorden. Kl. 12 ble det siste stålelementet til Ramfjordbrua lirket på plass mellom søylen i sjøen og landkartet ved Leirbakken.
Kronen på verket: Mandag 22. september ble det mulig for arbeidere med sikringstau å gå tørrskodd over fjorden. Kl. 12 ble det siste stålelementet til Ramfjordbrua lirket på plass mellom søylen i sjøen og landkartet ved Leirbakken.
Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde
Telt: Under store telt sveises stålkassene på Ramfjordbrua sammen. Teltene verner i mot vind og nedbør mens arbeidet pågår.
Telt: Under store telt sveises stålkassene på Ramfjordbrua sammen. Teltene verner i mot vind og nedbør mens arbeidet pågår.
Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye