Citroën lanserer fabrikkteam i Formel E

Del

Citroën gjør comeback i internasjonal motorsport med fabrikkteam i FIA Formel E fra neste sesong. Satsingen kombinerer merkets rike racing-historie med en tydelig elektrisk fremtidsvisjon.

Formel E representerer en ny epoke i motorsport: helelektrisk, ansvarlig og fremtidsrettet. Gjennom løp i verdens storbyer skal Citroën møte et engasjert og mer digitalt publikum – samtidig som merket bygger videre på sin legendariske motorsporthistorie.

– Motorsport har alltid vært en del av Citroëns DNA. Nå vender vi tilbake med en satsing som kombinerer lidenskap for racing med vår tro på elektrisk mobilitet. Formel E er den perfekte arenaen for å vise både teknologi, innovasjon og et sterkt konkurranseinstinkt, sier Rune Hensel, direktør for Citroën hos Bertel O. Steen.

To toppførere

Til debutsesongen stiller Citroën med to toppførere: franske Jean-Éric Vergne og nyzealandske Nick Cassidy.

Jean-Éric Vergne er en av sportens mest markante profiler, og den første som har vunnet to sammenhengende Formel E-titler. Han har bakgrunn fra Formel 1 (Toro Rosso 2012–2014), og kombinerer nå Formel E med langdistansekjøring i FIA WEC for Peugeot.

Nick Cassidy har etablert seg som en av sin generasjons største talenter. Han slo gjennom i Japan med den prestisjetunge «Triple Crown» (Super Formula, Super GT og Formula 3), og ble raskt en tittelutfordrer i Formel E. Etter sterke sesonger hos Jaguar TCS Racing blir han nå en nøkkelfører for Citroën.

Teknologiutvikling

Med denne satsingen markerer Citroën et tydelig comeback til internasjonal racing, der teknologiutvikling og bærekraft står i sentrum. Formel E blir både et internasjonalt utstillingsvindu og en viktig del av  Citroëns elektriske innovasjon fremover.


Fakta FIA Formel E

  • Serie: FIA Formel E-verdensmesterskapet (grunnlagt i 2014)

  • Format: 18 løp, starter i São Paulo i desember 2025 og fortsetter i byer som Mexico City, Miami, Madrid, Monaco og avslutter i London i august 2026.

  • Biler (2025/26): Gen3 Evo – siste utvikling av Gen3-plattformen

    • 0–100 km/t på 1,82 sekunder – raskere enn en Formel 1-bil på sprint

    • Firehjulsdrift (AWD) under kvalifisering, løpsstart og i Attack Mode

    • Nytt, mer robust og aerodynamisk bodykit for tettere racing

    • Hankook iON-dekk med bedre grep og høyere andel resirkulert materiale

  • Neste steg: 2025/26 blir siste sesong med Gen3 Evo – Gen4 introduseres fra 2026/27

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye