Norsk Scania

Lanserer nye drivlinjer for buss

Del

Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.  

I en tid med politiske og teknologiske endringer, der karbonutslippsforskrifter og varierende lokale bærekraftskrav skaper usikkerhet for bussoperatører, lanserer Scania to nye drivlinjer. 

Den nye 13-liters Scania Super-forbrenningsdrivlinjen, som allerede brukes i selskapets lastebiler, er Scanias mest effektive motorserie hittil. 

Plug-in hybrid elektrisk (PHEV)-varianten er et utmerket alternativ for kunder som sikter mot eksepsjonelle kostnads- og karbonutslippsreduksjoner, enestående driftsfleksibilitet for å oppfylle nullutslippssonekrav, og levering av en førsteklasses kundeopplevelse i langdistansedrift. 

Den nye drivlinjeplattformen, med de to forskjellige alternativene i ren forbrenningsmotor og PHEV-løsningene, gjør det mulig for langdistanseoperatører å finne en løsning som passer perfekt til deres spesielle utfordringer og forutsetninger. 

Scania Super: 8 % redusert forbruk og utslipp 

For en stor del av langdistanserutene rundt om i verden er konvensjonelle busser fortsatt det mest passende, eller til og med det eneste, gjennomførbare alternativet. Scania Super-drivlinjen imøtekommer disse behovene og representerer det aller siste innen forbrenningsteknologi. 

Det er flere høydepunkter, men ett skiller seg ut: De eksepsjonelle drivstoffbesparelsene på opptil 8 (åtte!) prosent sammenlignet med tilsvarende drivlinje i nåværende utgave, som i seg selv allerede er bransjeledende. Dette reduserer de totale driftskostnadene betraktelig, samtidig som CO2-utslippene reduseres betydelig. 

Den nye 13 liters drivlinjen med forbrenningsmotor (ICE).

Disse kostnads- og karbonbesparelsene muliggjøres av en ny 13-liters motor og en ny versjon av Scania Opticruise-girkassen. Drivlinjen er også forberedt for Euro 7-utslippslovgivningen. Et helt nytt etterbehandlingssystem reduserer skadelige utslipp ytterligere. 

Scanias forpliktelse til bærekraftig persontransport matches av forpliktelsen til å hjelpe kundene med å få mest mulig ut av driften. Den nye motoren er designet med sikte på å vare i to millioner kilometer, en massiv økning fra den allerede holdbare forgjengeren. 

Oppetiden økes også fordi alle motorfiltre er plassert på den "kalde", ikke-turbo-siden av motoren, noe som gir bedre servicetilgang og raskere filterbytte.  

Bærekraft i transport handler ikke bare om CO2-utslipp. Scania er opptatt av trafikksikkerhet, og den nye drivlinjens hjelpebremser muliggjør tryggere kjøreegenskaper. Scanias pakke med førersikkerhetssystemer kan bidra til dette svært viktige aspektet ved persontransport. 

Slik ser den ladbare, hybride drivlinjen ut sammen med dieselmotoren.

Plug-in hybrid: eksepsjonell effektivitet og opptil 80 km elektrisk rekkevidde 

Det plug-in hybridelektriske alternativet (PHEV) er en allsidig løsning som først og fremst er designet for å møte kravene til langdistanseoperasjoner, muliggjøre overholdelse av nullutslippssoner, drastisk redusere drivstofforbruk og utslipp og øke fører- og passasjerkomforten. 

Med sine integrerte e-maskiner og sekstrinns powershift-girkasse kan PHEV kjøre i fire forskjellige moduser. Den elektriske rekkevidden er opptil 80 kilometer på en enkelt lading, mens den elektriske effekten er 290 kilowatt. Uten at det går på bekostning av den totale rekkevidden, gjør dette det mulig å gå inn i nullutslippssoner, også de som er omfattende. Avhengig av lokale krav gir elbilmodusen tilgang til bysentre, for nåværende eller fremtidige behov.  

For å lette overgangen til og fra elektrisk modus kan operatører velge å bruke Scania Zone geofencing-teknologi for å automatisere prosessen. Hvis kjøretøyet brukes i nullutslippsområder, kan dette forhåndsprogrammeres til Scania Zone, noe som betyr at kjøretøyet automatisk kan bytte til elektrisk kraft fra den fortsatt svært effektive hybridmodusen som vanligvis brukes i andre typer trafikk. 

De forskjellige kjøremodusene gir til sammen en drivlinje som muliggjør ekstremt effektiv langdistansekjøring, med drivstoff- og utslippsbesparelser på opptil 40 prosent i typisk blandet busstrafikk, samt en fleksibilitet og allsidighet som hjelper operatører med å håndtere de økende kravene til bussdrift samtidig som de fremtidssikrer virksomheten. 

Ulike løsninger for ulike behov 

- Våre nye forbrennings- og plug-in hybriddrivlinjer er lysende eksempler på Scanias doble forpliktelse til bærekraft og lønnsomhet for busskunder, sier Carl-Johan Lööf, leder for produktadministrasjon for People Transport Solutions hos Scania. 

- Med disse nye drivlinjene vil vi være i stand til å gi langdistansebussoperatører utrolig konkurransedyktige løsninger, uavhengig av deres spesifikke behov eller hvilke spesielle utfordringer de står overfor, og møte både deres nåværende og fremtidige forretningsbehov. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye