Statens vegvesen

Tester gjenbruksmasser i asfalt

Del

På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester Statens vegvesen en asfalttype der over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser.

Statens vegvesen tester nå en asfalttype hvor over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser på E39 i Heim kommune.
Statens vegvesen tester nå en asfalttype hvor over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser på E39 i Heim kommune. Foto: Thor Asbjørn Lunaas, Statens vegvesen.

– Hensikten er å teste om bruk av resirkulerte gravemasser gir oss asfalt med like lang levetid som ved bruk av nye masser, sier Thor Asbjørn Lunaas, fagkoordinator for asfalt i Statens vegvesen.  

– Det er mye bra steinmaterialer i masser som graves opp i forbindelse med ulike arbeider. I et sirkulær-perspektiv ønsker vi å bruke disse i asfaltproduksjonen istedenfor at de bare blir brukt som eksempelvis fyllmasse. Slik sparer vi uttak av nye ressurser, sier Lunaas.    

 
Vasket og forhåndstestet

I dette konkrete forsøket er det masser fra Trondheimsområdet som benyttes. Før massene ble benyttet i asfalten, ble de vasket og sortert ved AF Rimol Miljøpark i Trondheim.  

Testtrekningen ble lagt på E39, langs Søvatnet i Heim kommune. Asfalten består av 63 prosent gravemasser, 29 prosent gjenbruksasfalt, 3 prosent filler og 5 prosent bindemiddel. Før legging på E39 ble asfalttypen lagt på et lukket forsøksfelt, og prøver herfra ble analysert.  

 
Naturlig steg i forlengelsen av gjenbruksasfalt

Gjenbruk i asfaltsammenheng er ikke noe nytt, men lenge har hovedfokus vært på gjenbruk av gammel asfalt.  

– I våre asfaltkontrakter stiller vi krav om at all asfalt som freses opp eller fjernes som hovedregel skal gjenbrukes i ny asfaltproduksjon, sier Lunaas, og legger til:  

Tall fra Kontrollordningen for asfaltgjenvinning (KFA) viser at i 2024 ble over 1,6 mill. tonn asfalt resirkulert (asfaltflak og frest asfalt) i Norge, hvorav 63 % ble brukt til ny, varm asfalt.  

– Forsøket vi nå gjør med bruk av resirkulerte gravemasser er et nytt steg i et sirkulærperspektiv, sier Lunaas.  

Forsøket vil bli fulgt opp blant annet gjennom årlige spor- og jevnhetsmålinger, og øvrig ordinær kontrollvirksomhet.  

Samarbeid

Forsøket på E39 er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Kontrollordningen for asfaltgjenvinning (KFA). Entreprenør på den aktuelle asfaltkontrakten er NCC. 

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Statens vegvesen tester nå en asfalttype hvor over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser på E39 i Heim kommune.
Statens vegvesen tester nå en asfalttype hvor over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser på E39 i Heim kommune.
Foto: Thor Asbjørn Lunaas, Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye