Mercedes-Benz Norge

Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC

Del

Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.

Nye elektriske Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer. Mercedes-Benz

- Nye elektriske GLC har en lang rekkevidde på over 700 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den leveres med firehjulstrekk, stort bagasjerom, frunk på hele 128 liter og tilhengerfeste med kapasitet på opptil 2,4 tonn. I tillegg gjør MB.OS bilen smartere og mer personlig enn noen gang. Dette er en moderne Mercedes-Benz, som vi er overbevist om at vil treffe godt i det norske markedet, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

En rekkevidde på opptil 713 kilometer
GLC 400 4MATIC med EQ-teknologi er bygget på et 800V-system og har en rekkevidde på opptil 713 kilometer (WLTP). Bilen kan lade på opptil 330 kW på hurtigladestasjon, og få en oppnådd rekkevidde på opptil 303 kilometer2 i løpet av 10 minutter. Den kraftige ombordladeren leverer 11 kW som standard, men kan oppgraderes til 22 kW som ekstrautstyr.

Bilen har et litium-ion-batteri med en anvendbar kapasitet på 94 kWh. Den er forberedt for toveis-lading, noe som betyr at bilen kan fungere som et energilager. Den kan også fungere som strømkilde enten gjennom V2H (Vehicle-to-Home) eller V2G (Vehicle-to-Grid).

En to-trinns girkasse plassert på bakakselen kombinerer dynamikk med høy effektivitet. Førstegiret muliggjør en rask akselerasjon fra start, en høy tauekapasitet og effektivitet i urban trafikk. Andregiret er designet for god effektleveranse i høyere hastigheter og sørger for enestående rekkevidde og langdistansekomfort. Effektiviteten målt fra batteri til hjul over lange distanser er på hele 93 prosent.

Med lynrask lading på opptil 330 kW, kan bilen få opptil 303 kilometer rekkevidde på kun 10 minutter. Mercedes-Benz

Det nye operativsystemet MB.OS med integrert KI
Elektriske GLC får det nye operativsystemet MB.OS (Mercedes-Benz Operating System) som har integrert KI fra både Microsoft og Google. Systemet markerer starten på fjerde generasjon MBUX og åpner opp en verden av personaliserte opplevelser og intuitiv interaksjon mellom menneske og bil. Det typiske Mercedes-Benz-grensesnittet består, noe som gir en kjent brukeropplevelse.

Med generativ KI revolusjonerer MBUX Virtuell Assistent forholdet mellom bil og sjåfør. Den gir deg mulighet til å ha dialoger som med venner og den har korttidsminne. Basert på ChatGPT4o og søk med Microsoft Bing, forener den kollektiv kunnskap fra internett. Takket være Google Gemini, er den virtuelle assistenten også godt bevandret i navigasjonsrelaterte spørsmål. Den kan få tilgang til informasjon fra Google Maps plattformen for å gi brukerne detaljerte og personlige svar til spørsmål om navigasjon, severdigheter og lignende.

En nytolkning av den tradisjonelle grillen
Den nye fronten har en nytolkning av den tradisjonelle grillen, og omdefinerer samtidig ansiktet til Mercedes-Benz-merket. Fra et funksjonelt trekk ved bilene med forbrenningsmotor, har grillen til den elektriske GLC utviklet seg til et opplyst høyteknologisk kunstverk. 

En opplyst versjon er tilgjengelig som tilleggsutstyr med totalt 942 bakgrunnsbelyste punkter. I tillegg er stjernen og konturen til den ikoniske grillen opplyst, avhengig av landsspesifikke reguleringer.

Bak kjennetegnes GLC av innovative todelte lys, og det fengende stjernemotivet fanger blikket både dag og natt. Som tilleggsturstyr, i forbindelse med den opplyste grillen, vil disse lysene animeres når bilen er låst opp eller når den lader.

Innvendig strekker nye MBUX HYPERSCREEN seg over hele bredden av interiøret. Mercedes-Benz

Analog luksus møter digital eleganse med den nye MBUX HYPERSCREEN
Sømløst integrerte lister kombinerer instrumentpanelet og midtkonsollen inn i en harmonisk helhet, og setter samtidig rammene for den helt nye MBUX HYPERSCREEN (tilleggsutstyr), som strekker seg over hele bredden av interiøret. Skjermen er på hele 39,1 tommer, og bringer den digitale verden inn i elektriske GLC. 

Som standard leveres elektriske GLC med MBUX SUPERSCREEN som kombinerer tre separate skjermer under en stor glassflate. Instrumentene er 10,3" tommer store og både midtskjermen og passasjerskjermen er 14" store.

Elektriske GLC tilbyr et utvalg av utsøkte materialer som skaper et unikt interiør av høy kvalitet i denne klassen. I tillegg setter Mercedes-Benz en ny standard for bruk av veganske materialer. Selskapet er verdens første bilprodusent som tilbyr vegansk interiørutstyr sertifisert av en uavhengig organisasjon. Den globalt anerkjente The Vegan Society har evaluert og sertifisert alle myke overflatematerialer i den valgfrie Vegan-pakken som veganske i den elektriske GLC, fra setetrekk til taktrekk, fra stolper og dørpaneler til tepper. Kundene kan være trygge på at de testede overflatene laget av høykvalitets kunstlær, og tekstilene fra ARTICO, ikke inneholder animalske produkter.

Den nye grillen har 942 belyste bakgrunnsbelyste punkter med animasjoner. Mercedes-Benz

Tillatt tilhengervekt på opptil 2,4 tonn
GLC 400 4MATIC med EQ-teknologi vil være tilgjengelig med tilhengerfeste som kan trekke opptil 2,4 tonn. Kuletrykket har en kapasitet på 100 kg, noe som gir god fleksibilitet.

Med en akselavstand på 2.972 mm,  som er 84 mm lengre sammenlignet med GLC-modellen med forbrenningsmotor, kan passasjerene nyte en usedvanlig romslig og komfortabel kjøretur. Resultatet er 13 mm mer benplass og 46 mm mer takhøyde foran, mens passasjerene bak drar nytte av 47 mm mer benplass og 17 mm mer takhøyde.

Foran vil du finne en frunk på hele 128 liter som åpnes ved å trykke på Mercedes-Benz-stjernen. Bagasjeromsvolumet rommer hele 570 liter, og legger du ned baksetene øker volumet til hele 1.740 liter. Gulvet kan senkes med 80 millimeter, noe som gjør det lettere å transportere høyere objekter. Seteryggene bak kan legges ned elektrisk i en 40:20:40 fordeling.

Det store panoramaglasstaket gir en romslig interiøropplevelse og et godt utsyn mot himmelen. Som tilleggsutstyr finnes det en versjon der glassoverflaten kan veksles frem og tilbake mellom gjennomsiktig og ugjennomsiktig. For dette formålet er SKY CONTROL panoramaglasstaket delt inn i ni individuelt utskiftbare segmenter, slik at kundene kan velge hvor mye lys som kommer inn.

Ambient lighting er også tilgjengelig som tilleggsutstyr for SKY CONTROL panoramaglasstak. Det skaper en imponerende effekt takket være 162 stjerner som er integrert i glassflaten, og som kan lyses opp til å produsere et stjernemotiv. Stjernene kan lyse i en av de 64 individuelle fargene tilgjengelig i Ambient lighting.

For beskyttelse mot solen består glassoverflaten som standard av varmeisolerende laminert sikkerhetsglass, utstyrt med et infrarødtreflekterende belegg samt et ultratynt belegg på innsiden. Dette reduserer oppvarming av kupeen om sommeren, og om vinteren reduserer belegget varmetap ved å reflektere kupevarmen tilbake i kupeen.

I tillegg til et bagasjevolum på 570 liter har elektriske GLC en frunk på 128 liter. Mercedes-Benz

 

GLC 400 4MATIC med EQ-teknologi

Hjuldrift

Firehjulstrekk

Elektrisk motor

PSM

Effekt

489 hestekrefter

Dreiemoment

800 Nm

Akselerasjon (0 – 100 km/t)

4,3 sek

Toppfart

210 km/t

Batteritype

Lithium-ion

Netto batterikapasitet

94 kWh

Maksimal regenerering

300 kW

AC-lading (standard / tilleggsutstyr)

11 kW / 22 kW

DC-lading

Opptil 330 kW

DC-lading: Ladetid (10-80%)1

22 minutter

Blandet forbruk (WLTP)

14,9 – 18,8 kWh / 100 km

CO2-utslipp (WLTP)

0 g/km

Rekkevidde (WLTP)

517 - 713 kilometer

Lengde / bredde / høyde

4.845 / 1.913 / 1.644 cm

Akselavstand

2.972 cm

Bagasjeromsvolum

570 liter

Frunk

128 liter

Tilhengerfeste

2.400 kg

1 Ved bruk av hurtigladestasjon med kategori «K» eller «L» ifølge EN17186 med 500 A.
2 Informasjonen er foreløpig og basert på prognoser. Det finnes for øyeblikket ingen bekreftede verdier fra en offisielt anerkjent testorganisasjon, heller ikke en EU-typegodkjenning eller et samsvarssertifikat med offisielle verdier. Avvik mellom de oppgitte verdiene og de offisielle verdiene er mulige.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding

CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye