Kongelig Norsk Automobilklub

- Bilistenes catch 22

Del

Bil- debatten i Norge sirkler i stor grad omkring det nesten helektriske nybilsalget, handler de aller fleste av oss fremdeles fossile, brukte biler. KNA er bekymret for at vanlige folks biler øker i pris. hvilke konsekvenser får dette får vanlige folk. Markedsekspert i Finn.no bekrefter utviklingen.

Tor Valdvik, Samfunnskontakt i KNA
Tor Valdvik, Samfunnskontakt i KNA KNA KNA

Mens elbilene har tatt fullstendig over personbilmarkedet på nybilsiden brummer det fremdeles på bruktbilmarkedet. Ca 78% av de solgte bilene i Norge omsettes på bruktbilmarkedet, og av disse er tre av fire hybrid- eller fossilbiler.

Tall fra Finn.no viser at etterspørselen etter brukte bensin- og dieselbiler har økt de siste årene i takt med den minkende tilbudssiden. Markedsekspert i Finn.no Terje Dahlgren sier de brukte fossilbilene faktisk øker i pris, mens hybridbilene får juling på markedsplassen.

Det ligger nå mange hybridbiler ute på FINN.no, og de tar ofte lengre tid å selge enn biler med andre drivlinjer. Det store antallet hybridbiler er et resultat av avgiftsfordelene som ble innført i perioden 2014–2022 som trigget høye salgstall, sier han. - Da kravet om lengre elektrisk rekkevidde ble innført for å kvalifisere til redusert avgift, stoppet salget brått opp. Insentivene for å kjøpe hybrid forsvant, og bilene havnet «mellom to stoler». I dag er det nettopp hybridene som i snitt blir liggende lengst ute til salgs. Samtidig skaper hyppige endringer i nybilavgiftene, kombinert med stadige prisjusteringer i nybilmarkedet, usikkerhet og bidrar ofte til et større verdifall i bruktmarkedet, sier markedseksperten.

Ladbare hybridbiler ble introdusert som et miljøvennlig alternativ, og myndighetene ga betydelige avgiftsfordeler for å fremme salget. Dette gjorde slike biler attraktive for mange bilkjøpere. Fra 1. april i år ble det innført full engangsavgift på hybridbiler.

KNA mener politikerne har rigget opp et rigid og uforutsigbart avgiftssystem som får store konsekvenser for norske bilister. Samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik mener uforutsette og brå endringer i avgiftssystemet har skapt store bølger på bruktbilmarkedet. - Dette gir seg utslag i store verditap for noen bileiere og økte bruktpriser på mange av de rimeligste på markedet, sier han.

- De med dårligst råd har ikke råd til å kjøpe seg brukte elbiler som dekker sine behov, sier Valdvik og viser til at mange med dårlig råd kjøper seg bil til under 50.000 kr. Bare 154 av de nesten 5000 bilene til salgs på Finn til under 50.000 er elektriske. - Med en synkende tilbudsside på fossile biler står vi nå i en situasjon hvor de med dårligst råd må betale mer for bilen i innkjøp og straffes med høye drivstoffkostnader og økte i tillegg. Samtidig har fremdeles ikke alle råd til elbiler som dekker sine behov. Dette blir en slags catch 22 for mange norske bilister, sier han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tor Valdvik, Samfunnskontakt i KNA
Tor Valdvik, Samfunnskontakt i KNA
KNA KNA
Last ned bilde
Terje Dahlgren, Markedsekspert i Finn.no
Terje Dahlgren, Markedsekspert i Finn.no
Finn.no Finn.no
Last ned bilde
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye