CUPRA

IAA Mobility 2025: CUPRA med første smakebit på elektriske Raval

Del

Lett kamuflerte CUPRA Raval viser hva markedet har i vente når den urbane elbilen lanseres til neste år.

CUPRA Raval
CUPRA Raval

CUPRA Raval får sin verdenspremiere i 2026, som den første av Volkswagen-gruppens fire nye modeller under fanen Electric Urban Car family. Neste ut er Volkswagens ID.Polo, og både Raval og ID.Polo skal produseres ved Martorell-anlegget i Spania. Disse modellene bygges alle på Volkswagens plattform MEB+.    

Den snart produksjonsklare utgaven av Raval vises for første gang under opptakten til den tradisjonsrike mobilitetskonferansen IAA i München. Den kommende modellen viser muskler, og ikke bare på vegne av CUPRA:  

– CUPRA har ansvaret for utviklingen av Volkswagen-gruppens modeller under fanen Electric Urban Car, og det viser hvor fort merket fra Barcelona har bygget seg en sentral posisjon blant merkene i konsernet. Men mest av alt viser Raval den spennende retningen videre for CUPRA, sier Alexander Ulvestad Hjermind, talsperson for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS.

Klar for lansering neste år

Det var interim CEO for CUPRA, Markus Haupt, som dro duken av den urbane elbil-modellen under et arrangement i regi av Volkswagen-gruppen i München.  

– CUPRA Raval former fremtiden vår, og den sammenfatter alt CUPRA står for: emosjoner, design og elektrisk kraft, alt sentrert rundt sjåføren, sier Haupt.   

Produksjonen av CUPRA Raval starter snart på CUPRAs anlegg i Martorell i Spania, klar for lansering neste år. Volkswagen-gruppen har flagget ambisjoner om at de nye urbane elbil-modellene skal bidra til at elektrisk mobilitet blir tilgjengelig for det brede lag av befolkingen verden over.  

– Det ligger mye prestisje i dette prosjektet fra Volkswagen-gruppens side, og det er en stor fjær i hatten for CUPRA at prosjektet ledes fra Barcelona, sier Ulvestad Hjermind.  

Trendiest brand of the Year

Raval-navnet stammer fra et dynamisk nabolag i Barcelona, byen hvor CUPRA har sitt hovedsete. Også bilens kamuflasje har gjennom kartelementer hentet håndfast inspirasjon fra det samme nabolaget, kjent for sitt yrende kulturliv. Målet er at bilen, i likhet med området El Raval, skal skille seg ut. 

CUPRAs evne til å stå ut i mengden ble anerkjent også helt nylig, da de under Auto Motor Und Sports prestisjetunge prisutdeling ble utropt til «Trendiest brand of the Year». Det var magasinets lesere som stemte frem vinneren, og CUPRA fikk over 70 prosent av stemmene. På knappe åtte år siden lansering av merket har CUPRA bygget denne posisjonen, og har samtidig funnet veien frem til nærmere 1 million kunder.       

Raval – elektrisk ytelse med CUPRAs DNA 

Neste kapittel i CUPRA-historien skal nå skrives med enda en ny elbilmodell i porteføljen. Raval er konstruert for å levere CUPRAs karakteristiske kjøredynamikk. Et sportsunderstell som er senket med 15 mm, spesialtilpasset fjæring, progressiv styring for økt smidighet og ESC Sport gjør Raval til en bil for den kjøreglade. 

Toppmodellen CUPRA Raval VZ (166 kW) tar det enda et steg videre: Med sportslige CUPBucket-seter, sport-fjæring og 19-tommers hjul med 235 mm brede dekk blir hver kjøretur en unik opplevelse. Modellen utstyres også med VAQ elektronisk differensiallås.  

I tillegg til ytelse tar Raval teknologi fra større og mer kostbare bilklasser inn i det urbane segmentet. Bilen vil tilbys med to batteristørrelser, flere effektversjoner og ulike utstyrsnivåer for å møte kundenes behov. Føreren får tilgang til funksjoner som Travel Assist med filskifte-assistent og trafikklysgjenkjenning, Intelligent Park Assist og 360° Area View-kamera.  

Tekniske data for CUPRA Raval:

  • Plattform: MEB+ 

  • Drivlinje: Forhjulsdrift 

  • Lengde: 4 046 mm 

  • Bredde: 1 784 mm 

  • Høyde: 1 518 mm 

  • Akselavstand: 2 600 mm
    *Nær produksjonsklar bil. Alle tekniske data er foreløpige og kan endres. 

Nøkkelord

Kontakter

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye