Avinor

Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang

Del

I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.

BETA ALIA i luften på vei fra Stavanger til Bergen
BETA ALIA i luften på vei fra Stavanger til Bergen Avinor/Margareth Aske

Testruta opereres av Bristow Norge og skal flys jevnlig gjennom hele høsten. Formålet er å gi erfaring og kunnskap om operasjon av elektriske fly for framtidig kommersialisering av tilsvarende ruter. Ettersom det er en testrute vil flyet ikke frakte reelt gods, men simulere faktiske fraktoperasjoner.

Fra Stavanger til Bergen på 55 minutter

Flyet tok av fra Stavanger lufthavn kl. 11 og brukte totalt 55 minutter på flyturen til Bergen. ALIA har en maksimal rekkevidde på 400 km, så distansen på 160 km mellom de to byene er godt innenfor rekkevidde. Flyet er enmotors, og er designet for operasjoner med én pilot. Det har en total lastekapasitet på 562 kg, tilsvarende 5 passasjerer og flyr med en hastighet på mellom 115 og 145 knop eller 210 til 270 km/t. Denne hastigheten tilsvarer et småfly.

-Ruten mellom Stavanger og Bergen er en av de mest brukte i dagens tradisjonelle flyoperasjoner, sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.

-Denne ruten utgjør en nøkkelkomponent i denne testarenaen, og det å simulere et fraktoppdrag her er et viktig og symbolsk første steg. Dette markerer starten på flere måneder med innsamling av kritiske data som vil spille en sentral rolle i å forme fremtidens flyoperasjoner.

-Vi er svært glade for at flyvningene mellom Stavanger og Bergen nå har startet opp, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i BETA Technologies.

-Denne fasen er avgjørende for å samle inn verdifulle data som trengs for å forstå hvordan elektriske fly kan operere effektivt i dette unike landskapet. Det er spennende at dette partnerskapet, og vårt fly, kan spille en nøkkelrolle i å forme fremtiden for regional luftmobilitet.

-Vi er veldig fornøyde med at testflygningene mellom Stavanger og Bergen nå er i gang for fullt. Det er en viktig milepæl for Norge som internasjonal testarena, og vil gi oss nyttig innsikt i operative forhold både på bakken og i lufta, sier Karianne Helland Strand, konserndirektør for bærekraft og infrastruktur i Avinor.

-Vi lærer hver dag hvordan vi kan støtte innovasjon og bedre forstå og regulere ny teknologi. Testarenaen tar betydelige skritt, og vi i Luftfartstilsynet verdsetter den profesjonelle og sikre gjennomføringen fra partene som har bidratt til å gjøre den første flyvningen mulig, sier Jan Petter Steinland, direktør for Strategisk Analyse og Transformasjon i Luftfartstilsynet.

Testflygning i tre faser

Testflygningen foregår i tre faser, som strekker seg fra august til januar 2026. Første flygning ble gjennomført fra Stavanger 8. august.
Innledende fase, med avganger og landinger i Stavanger, bestod av visuelle flygninger og operativt kjennskap med flyet, både for piloter og personell på bakken og i tårnet.
Fase to vil fremover handle om operativ modning og flygning av hele ruta mellom Stavanger og Bergen. I tredje fase skal flyet operere på instrumenter.

Avinor og Luftfartstilsynet har etablert Norge som internasjonal testarena for å forberede luftfartens økosystem for null- og lavutslippsluftfart og legge grunnlaget for skalering​ av nye teknologier. Formålet med testarena er å skape og dele kunnskap og læring, samt skaffe operativ erfaring ved å teste i reelle operasjonelle miljøer. 

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Take off fra Stavanger lufthavn
Take off fra Stavanger lufthavn
Avinor/Tor O. Iversen
Last ned bilde
I luften mellom Stavanger og Bergen
I luften mellom Stavanger og Bergen
Avinor/Margareth Aske
Last ned bilde
I luften mellom Stavanger og Bergen
I luften mellom Stavanger og Bergen
Avinor/Margareth Aske
Last ned bilde
Landing på Bergen lufthavn
Landing på Bergen lufthavn
Avinor/Øystein Løwer
Last ned bilde
Landing på Bergen lufthavn
Landing på Bergen lufthavn
Avinor/Øystein Løwer
Last ned bilde
Landing på Bergen lufthavn
Landing på Bergen lufthavn
Avinor/Øystein Løwer
Last ned bilde
Karianne Helland Strand, konserndirektør bærekraft og infrastruktur, Avinor
Karianne Helland Strand, konserndirektør bærekraft og infrastruktur, Avinor
Avinor/Øystein Løwer
Last ned bilde

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding

Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye