Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.

Testruta opereres av Bristow Norge og skal flys jevnlig gjennom hele høsten. Formålet er å gi erfaring og kunnskap om operasjon av elektriske fly for framtidig kommersialisering av tilsvarende ruter. Ettersom det er en testrute vil flyet ikke frakte reelt gods, men simulere faktiske fraktoperasjoner.
Fra Stavanger til Bergen på 55 minutter
Flyet tok av fra Stavanger lufthavn kl. 11 og brukte totalt 55 minutter på flyturen til Bergen. ALIA har en maksimal rekkevidde på 400 km, så distansen på 160 km mellom de to byene er godt innenfor rekkevidde. Flyet er enmotors, og er designet for operasjoner med én pilot. Det har en total lastekapasitet på 562 kg, tilsvarende 5 passasjerer og flyr med en hastighet på mellom 115 og 145 knop eller 210 til 270 km/t. Denne hastigheten tilsvarer et småfly.
-Ruten mellom Stavanger og Bergen er en av de mest brukte i dagens tradisjonelle flyoperasjoner, sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.
-Denne ruten utgjør en nøkkelkomponent i denne testarenaen, og det å simulere et fraktoppdrag her er et viktig og symbolsk første steg. Dette markerer starten på flere måneder med innsamling av kritiske data som vil spille en sentral rolle i å forme fremtidens flyoperasjoner.
-Vi er svært glade for at flyvningene mellom Stavanger og Bergen nå har startet opp, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i BETA Technologies.
-Denne fasen er avgjørende for å samle inn verdifulle data som trengs for å forstå hvordan elektriske fly kan operere effektivt i dette unike landskapet. Det er spennende at dette partnerskapet, og vårt fly, kan spille en nøkkelrolle i å forme fremtiden for regional luftmobilitet.
-Vi er veldig fornøyde med at testflygningene mellom Stavanger og Bergen nå er i gang for fullt. Det er en viktig milepæl for Norge som internasjonal testarena, og vil gi oss nyttig innsikt i operative forhold både på bakken og i lufta, sier Karianne Helland Strand, konserndirektør for bærekraft og infrastruktur i Avinor.
-Vi lærer hver dag hvordan vi kan støtte innovasjon og bedre forstå og regulere ny teknologi. Testarenaen tar betydelige skritt, og vi i Luftfartstilsynet verdsetter den profesjonelle og sikre gjennomføringen fra partene som har bidratt til å gjøre den første flyvningen mulig, sier Jan Petter Steinland, direktør for Strategisk Analyse og Transformasjon i Luftfartstilsynet.
Testflygning i tre faser
Testflygningen foregår i tre faser, som strekker seg fra august til januar 2026. Første flygning ble gjennomført fra Stavanger 8. august.
Innledende fase, med avganger og landinger i Stavanger, bestod av visuelle flygninger og operativt kjennskap med flyet, både for piloter og personell på bakken og i tårnet.
Fase to vil fremover handle om operativ modning og flygning av hele ruta mellom Stavanger og Bergen. I tredje fase skal flyet operere på instrumenter.
Avinor og Luftfartstilsynet har etablert Norge som internasjonal testarena for å forberede luftfartens økosystem for null- og lavutslippsluftfart og legge grunnlaget for skalering av nye teknologier. Formålet med testarena er å skape og dele kunnskap og læring, samt skaffe operativ erfaring ved å teste i reelle operasjonelle miljøer.
Nøkkelord
Kontakter
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noPressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder







Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Fjellene på Sanna skal pryde den nye lufthavnen: – Nå må kollegaene tenke på meg hver gang de er ute og flyr17.10.2025 17:57:59 CEST | Pressemelding
Hobbyfotograf Petter Rønningsen vil for fremtiden være uløselig knyttet til terminalbygget i Fagerlia.
Muligheter for flere utslippsfrie flyvninger i Norge neste år17.10.2025 14:07:14 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår totalt 50 millioner kroner i 2026 for å videreføre Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart – 40 millioner kroner til Avinor og 10 millioner kroner til Luftfartstilsynet. Midlene skal blant annet finansiere videre utprøving i reelle operasjoner, tilpasning av infrastruktur og tilpasning av regelverk ii samarbeid med EASA.
Norsk luftrom blant de beste i Europa15.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
En fersk rapport fra Eurocontrol viser at luftfarten i Europa har hatt en betydelig forbedring sommeren 2025, med økt trafikk og reduserte forsinkelser sammenlignet med året før. Norge utmerker seg som et av landene som presterer aller best.
Auke i hausttrafikken – utanlandsreiser skil seg ut13.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Talet på reisande held fram å auke også i september, med ein auke på to prosent samanlikna med same periode i 2024. Auken kjem av reiselystne nordmenn, men òg av at fleire frå utlandet har fått augo opp for Noreg som feriedestinasjon.
Fakta om dronedeteksjon ved Avinors lufthavner12.10.2025 20:00:00 CEST | Aktuelt
De siste ukene har Avinor fått mye oppmerksomhet etter at norsk luftfart ved flere anledninger har vært preget av mulige droneobservasjoner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom