Mesta

Feiret oppstart av 10 nye kontrakter

Del

Mesta markerte 1. september oppstart av ti nye kontrakter til en samlet verdi av vel fem milliarder kroner.

Tor Reidar Tandrevoll (foran) er prosjektleder for Nye veier-kontrakten.
Tor Reidar Tandrevoll (foran) er prosjektleder for Nye veier-kontrakten. Foto: Mesta

Oppstart kontrakt: Mesta har styrket porteføljen betraktelig etter årets anbudssesong, og det er lagt inn opsjoner i mange kontrakter som gir  mulighet for forlengelse. Oppstarten av kontraktene betyr at nye 5013 kilometer vei driftes og utvikles av Mesta i de neste fem årene.  De 5013 kilometerne med vei fordeler seg på 4540 km vei og 470 km gang- og sykkelvei.

Teknologi og bærekraft

- For Mesta er det viktig å vinne de riktige kontraktene. Vi har vært målrettet og prioritert kontrakter som gir oss mulighet til å strekke oss litt lenger, og som kan være med å utvikle Mesta, byggherre og bransjen, sier konsernsjef Tonje Jensen i forbindelse med årets kontraktoppstart. Hun understreker at det er ekstra gledelig av Mesta har vunnet kontrakter når teknologi og bærekraft har vært utslagsgivende.

- Å ta vare på og utvikle de veiene vi har er avgjørende for folk, næringsliv og beredskapen i hele Norge. Vi skal vise vei gjennom å løse oppdraget med minst mulig miljøavtrykk, påpeker Jensen.

Oppstart Statens vegvesen

Mesta vant tre kontrakter for Statens vegvesen i årets anbudssesong. To av dem, Hedmark og Salten, er store femårige drift- og vedlikeholdskontrakter. Den siste er en fagkontrakt med ansvar for vask og inspeksjon av tunnelene i Oslo og Akershus.

-  Vi ser en tydelig dreining fra Statens vegvesen: Teknologi, innovasjon og bærekraft er utslagsgivende for konkurransene. Det gir oss god drahjelp til å ville legge lista enda høyere for hvordan vi drifter og vedlikeholder veiene i Norge, sier Elin Vigrestad, konserndirektør for Drift og vedlikehold i Mesta.

Oppstart kontrakt Nye Veier

Mesta vant også Nye Veier sin drift- og vedlikeholdskontrakt på Sør- og Østlandet, som strekker seg fra Lyngdal i sørvest til Lillehammer i nord. Nye strekning implementeres i kontrakten etter hvert som de står ferdige.

-  Sammen med Nye veier får vi virkelig utfordret tankesettet om hva som er mulig å få til av digitale løsninger innen veivedlikehold og kontraktstyring. Dette er den mest spennende nye kontrakten for oss i Mesta i år, sier Vigrestad.

Oppstart kontrakt fylkeskommunene

Mesta fikk også seks nye femårige fylkeskommunale kontrakter lagt til i porteføljen 1. september.
-  Fylkene er største veieier i Norge, og derfor vår viktigste kunde totalt sett. Vi er glade for å være til stede 365 dager i året lokalt der folk bor og jobber i hele landet. Samlet gir årets nye kontraktsportefølje et godt grunnlag for å utvikle Mesta videre, sier konserndirektøren.

Følgende kontrakter er fra fylkeskommunene:
DK 4215 Arendal 2025-2030
DK 3202 Romerike Vest og Hadeland 2025-2030
DK 1500 Ålesund 2025-2030
DK 1502 Indre Sunnmøre 2025-2030
DK 5002 Hitra 2025-2030
DK 4605 Nordhordland 2025-2030

Elektro

I tillegg til veidriftskontraktene har Mesta vunnet to store driftskontrakter innen elektroarbeid Dette er i  Innlandet og Buskerud. Elektroarbeidene omfatter drift og vedlikehold av lys, ventilasjon og smarte trafikksystemer.

-  Mer og bedre teknologi vil gjøre at vi kan drifte og vedlikeholde de elektrotekniske anleggene mer kostnadseffektivt og samtidig forbedre trafikksikkerheten. Fokus på oppetid og kontinuerlig forbedring vil også gi bedre trafikkflyt, sier konserndirektør for Elektro i Mesta, Joar Ølmheim. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Joar Ølmheim, Mesta. Tom Kalsås, statsekretær i Samferdselsdepartementet. Cato Løkken, Statens vegvesen.
Joar Ølmheim, Mesta. Tom Kalsås, statsekretær i Samferdselsdepartementet. Cato Løkken, Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om oss

Mestas samfunnsoppdrag er viktig og vesentlig: Vi skal sørge for at du kommer deg trygt fram – hver dag.  

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye