Fjorårets dødsulykker: Mange kunne overlevd
I seks av ti dødsulykker brøt sjåføren loven. For høy fart, ruset, uten lappen, med mobilen i hånden eller i et kjøretøy med tekniske feil. Ofte flere ting samtidig.

− Vi kan spare mange liv hvis vi holder fartsgrense, kjører rusfritt, bruker bilbeltet og holder øynene på veien.
Dette sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Hun har nettopp mottatt den ferske rapporten om dødsulykkene i trafikken i fjor. 87 mennesker mistet livet på veiene i 2024. Rapporten viser at sjåførene brøt loven i 63 prosent av dødsulykkene.
– Vi vet at 16 av de som ikke brukte bilbelte eller hjelm kunne vært i live i dag, og at rus og fart sannsynligvis har tatt livet av enda flere, sier Ranes. − Dette er den triste erkjennelsen i rapporten, som nå skal danne grunnlag for tiltakene for å bedre din og min sikkerhet på veien.
9 av 10 trafikanter bidro selv til ulykken
I 9 av 10 ulykker medvirket trafikantene selv på en eller annen måte til at ulykken skjedde, eller til at den ble så alvorlig.
Her er noen viktige funn i rapporten:
- De fleste bilførere ønsker å følge reglene, men likevel følger vi ikke godt nok med og uoppmerksomhet er et stort problem. I hvert tredje dødsfall pekes det på manglende informasjonsinnhenting, og dette resulterte i 21 drepte i fjor.
- Farten er i mange tilfeller farlig høy, eller for høy etter forholdene. Farten medvirket i mer enn hver tredje ulykke.
- Rus er et økende problem i trafikken. Alkohol, medisiner eller andre rusmidler medvirket i 24 av dødsulykkene. Halvparten av disse ulykkene skjedde om sommeren.
- 27 av de omkomne manglet eller brukte bilbelte eller hjelm feil. 16 av disse 27 kunne vært reddet.
- Færre unge – nesten halvparten så mange som i 2023 – døde i trafikken i fjor. Men mange av de unge som døde, kjørte MC.
For å få ulykkestallene ned, er den største utfordringen at trafikantene må ta risikoen ved uønsket adferd på alvor.
− Vi har en jobb å gjøre for å endre holdningene til og atferden vår i trafikken, sier Ranes. Vi vet at de fleste ønsker å følge reglene. Likevel blir vi fristet til å bruke mobilen, kjøre fort eller ta bilen når vi har drukket. Det kan få fatale konsekvenser.
− Vi pleier å si at «Å kjøre er det eneste du skal gjøre». Hvis flere – alle – gjør det, kan vi komme nærmere ambisjonene i nullvisjonen, avslutter Guro Ranes.
Les rapporten her: Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2024
Kontakter
Pressevakt Transport og samfunn
* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 97522979)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)
Benedicte PetersenSenior kommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:951 47 131benedicte.petersen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nye krav til bildekk fra 20282.9.2025 13:42:28 CEST | Pressemelding
Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy. Nye krav til bildekk skal redusere utslippene betydelig.
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle: Framdrift og arbeid som kjem i gang i 20262.9.2025 13:07:43 CEST | Pressemelding
Førebuande arbeid langs E16 held fram, samtidig blir fleire entreprisar førebudd for utlysing i haust, med oppstart i 2026.
- Det er riksveg 3 som er den strakaste vei'n2.9.2025 12:53:23 CEST | Pressemelding
I snart tre ti år har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Nå slår Samferdselsdepartementet fast at det er riksveg 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.
Presseinvitasjon: Flere trafikkulykker i 2024 kunne vært unngått. Mange liv kunne vært reddet2.9.2025 07:05:05 CEST | Presseinvitasjon
Nå deler Statens vegvesen flere funn, etter å ha undersøkt ulykkene som kostet 87 personer livet i fjor. Møt vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og avdelingsdirektør for trafikksikkerhet Guro Ranes i ulykkeshallen der kjøretøyene undersøkes.
Statens vegvesen vurderer midlertidig bru på E10 i Vestvågøy1.9.2025 21:37:09 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen vurderer å sette opp en midlertidig bru som erstatning for Knutstad bru på E10 i Vestvågøy, som har fått skade på armeringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom