Vil utvikle konserttariffen med innspill fra arrangørene
TONO har lyttet til konsertarrangører, og tar ett steg til siden for å arbeide videre med konserttariffen i tettere dialog med arrangørfeltet. – Etter konstruktiv dialog med både arrangører og organisasjoner på feltet, tror vi at vi kan skape en bedre modell enn den vi først presenterte, sier adm. direktør Karl Vestli.

Den 28. mai 2024 kunngjorde TONO en ny modell for å beregne rettighetsbetalingen til låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag fra konserter i Norge. I modellen heves betalingen for billettinntekter på mer enn cirka 230 000 kroner fra 2 til 3 prosent. Samtidig legges konsertrelevante tilskudd til i beregningsgrunnlaget, sammen med billettinntekter.
TONO har fortsatt som mål å utvikle en ny modell som vil gi riktigere betaling til opphaverne, men ønsker nå å utvikle bedre løsninger i tettere samarbeid med arrangørfeltet.
Ny modell nødvendig – og tror på bedre løsninger
– De som skriver musikken som fremføres på norske konsertscener får etter vår mening en for liten del av konsertøkonomien de bidrar til å skape. Etter konstruktive tilbakemeldinger fra arrangører og organisasjoner på feltet, mener vi likevel nå at vi kan utvikle en bedre modell enn den vi først presenterte, sier administrerende direktør i TONO, Karl Vestli.
– TONOs styre har derfor vedtatt å ta et steg til siden, og etablere et nytt prosjekt der vi også vil invitere inn representanter fra arrangørfeltet. Målet er å utvikle en konserttariff som gir riktigere betalinger til opphaverne, samtidig som den skal være enkel å forstå og enkelt gjennomførbar for arrangørene, sier han.
Konstruktiv dialog med arrangørfeltet
TONO kunngjorde allerede da den nye konserttariffen ble lansert i 2024 at organisasjonen ønsket dialog med arrangørfeltet, særlig om den delen av tariffen som omfatter konsertrelevante inntekter ut over billettinntekter.
Dette har TONO fulgt opp gjennom dialogmøter, egne arrangørfora, og i individuelle møter med enkeltkunder og organisasjoner i feltet.
– Vi opplever at dialogen har vært konstruktiv. Vi møter forståelse for at opphavsrettsinntektene skal utgjøre en rimelig andel av konsertøkonomien, men vi ser at grunnlaget for en konserttariff som ivaretar både opphaverne og arrangørene krever at alle parter har en felles forståelse av hverandres utfordringer. Der er vi ikke i mål, og uten den felles forståelsen opplever vi at det ville være feil å gå videre med konserttariffen slik vi opprinnelig tegnet den opp, sier Vestli.
Arrangørorganisasjonene ble presentert for nyheten av TONO fredag før helgen.
– Arrangørene er positive til at TONO går i dialog for å sikre løsninger til beste for alle parter. Vi er i gang med å få på plass våre representanter til utvalget og ser fram til å bidra konstruktivt til arbeidet, sier spesialrådgiver Astrid Driva Rødsand i arbeidsgiverforeningen Spekter, som representerer mange arrangørorganisasjoner.
Ønsker et bærekraftig musikkliv
Vestli understreker at TONO ønsker å bidra til et bærekraftig musikkliv for alle parter.
– Det er en gjensidig avhengighet mellom opphaver og arrangør. Vi har samme målsetting, og skal lykkes sammen. Vår oppgave er å styrke vilkårene og opphavsrettsinntektene for opphaverne, men også å være en lyttende og god samarbeidspartner for arrangørene. Vi tror vi kan utvikle en modell som gir de som skriver musikken en riktigere rettighetsbetaling fra konserter, og som samtidig oppleves som «fair» for arrangørene, sier han.
For mer informasjon:
Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør, willy.martinsen@tono.no, mob. 909 65 254
Nøkkelord
Kontakter
Willy MartinsenKommunikasjonsdirektørTONO/Kommunikasjonsavdelingen
Tel:909 65 254willy.martinsen@tono.noOm TONO
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag. TONO forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk, og gir lisens til bruk av beskyttet musikk offentlig mot betaling. TONOs økonomiske resultat overføres til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig i Norge og utlandet. TONO har mer enn 43 000 medlemmer og representerer også millioner av internasjonale opphavere.
Følg pressemeldinger fra TONO
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TONO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TONO
Idyll og Neste sommer er nordmenns sommerhit-favoritter2.7.2025 09:31:12 CEST | Pressemelding
To norske klassikere troner øverst når nordmenn blir bedt om å velge sine favoritter blant kjente sommerhits. Postgirobyggets Idyll og deLillos’ Neste sommer deler førsteplassen i en ny, landsrepresentativ undersøkelse fra analysebyrået Opinion, gjennomført for TONO.
Fra Aurora til Witch Club Satan: Dette kan bli årets EDVARD-vinnere26.6.2025 10:06:52 CEST | Pressemelding
Aurora, No.4, Ramón, Mario Boine og Witch Club Satan er blant de 15 som er nominerte til låtskriver- og komponistprisen EDVARD-prisen. Prisen består av 70 000 kroner og et trofe utviklet av Magne Furuholmen, og vinnerne kunngjøres i oktober.
Én faktura fra TONO og Gramo25.6.2025 09:07:16 CEST | Pressemelding
TONO og Gramo samordner sine tjenester for bakgrunnsmusikk. Det betyr en enklere hverdag for tusenvis av norske virksomheter.
Aldri før har norske musikkskapere tjent mer på musikken sin27.5.2025 09:32:10 CEST | Pressemelding
Norske musikkskapere og -forlag fikk utbetalt 374,8 millioner kroner i opphavsrettsinntekter fra TONO i 2024 – mer enn noen gang før. Samlet utbetalte TONO 741,7 millioner kroner til rettighetshavere i inn- og utland, og de under 30 år hadde den største veksten.
Kygo og Ava Max mest spilt på norsk radio i 20245.5.2025 13:35:39 CEST | Pressemelding
«Whatever» med Kygo og Ava Max var den mest spilte sangen på norsk radio i 2024, viser musikkrapporter TONO har mottatt fra norske radiokanaler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom