TONO

Vil utvikle konserttariffen med innspill fra arrangørene

Del

TONO har lyttet til konsertarrangører, og tar ett steg til siden for å arbeide videre med konserttariffen i tettere dialog med arrangørfeltet. – Etter konstruktiv dialog med både arrangører og organisasjoner på feltet, tror vi at vi kan skape en bedre modell enn den vi først presenterte, sier adm. direktør Karl Vestli.

TONO lanserte i 2024 en ny betalingsmodell for norske konsertarrangører. – Vår oppgave er å styrke vilkårene og opphavsrettsinntektene for opphaverne, men også å være en lyttende og god samarbeidspartner for arrangørene. Vi tror vi kan utvikle en modell som gir de som skriver musikken en riktigere rettighetsbetaling fra konserter, og som samtidig oppleves som «fair» for arrangørene, sier adm.direktør i TONO, Karl Vestli.
TONO lanserte i 2024 en ny betalingsmodell for norske konsertarrangører. – Vår oppgave er å styrke vilkårene og opphavsrettsinntektene for opphaverne, men også å være en lyttende og god samarbeidspartner for arrangørene. Vi tror vi kan utvikle en modell som gir de som skriver musikken en riktigere rettighetsbetaling fra konserter, og som samtidig oppleves som «fair» for arrangørene, sier adm.direktør i TONO, Karl Vestli. Sverre Christian Jarild


Den 28. mai 2024 kunngjorde TONO en ny modell for å beregne rettighetsbetalingen til låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag fra konserter i Norge. I modellen heves betalingen for billettinntekter på mer enn cirka 230 000 kroner fra 2 til 3 prosent. Samtidig legges konsertrelevante tilskudd til i beregningsgrunnlaget, sammen med billettinntekter.

TONO har fortsatt som mål å utvikle en ny modell som vil gi riktigere betaling til opphaverne, men ønsker nå å utvikle bedre løsninger i tettere samarbeid med arrangørfeltet. 

Ny modell nødvendig – og tror på bedre løsninger

– De som skriver musikken som fremføres på norske konsertscener får etter vår mening en for liten del av konsertøkonomien de bidrar til å skape. Etter konstruktive tilbakemeldinger fra arrangører og organisasjoner på feltet, mener vi likevel nå at vi kan utvikle en bedre modell enn den vi først presenterte, sier administrerende direktør i TONO, Karl Vestli.

– TONOs styre har derfor vedtatt å ta et steg til siden, og etablere et nytt prosjekt der vi også vil invitere inn representanter fra arrangørfeltet. Målet er å utvikle en konserttariff som gir riktigere betalinger til opphaverne, samtidig som den skal være enkel å forstå og enkelt gjennomførbar for arrangørene, sier han.

Konstruktiv dialog med arrangørfeltet 

TONO kunngjorde allerede da den nye konserttariffen ble lansert i 2024 at organisasjonen ønsket dialog med arrangørfeltet, særlig om den delen av tariffen som omfatter konsertrelevante inntekter ut over billettinntekter. 

Dette har TONO fulgt opp gjennom dialogmøter, egne arrangørfora, og i individuelle møter med enkeltkunder og organisasjoner i feltet.

– Vi opplever at dialogen har vært konstruktiv. Vi møter forståelse for at opphavsrettsinntektene skal utgjøre en rimelig andel av konsertøkonomien, men vi ser at grunnlaget for en konserttariff som ivaretar både opphaverne og arrangørene krever at alle parter har en felles forståelse av hverandres utfordringer. Der er vi ikke i mål, og uten den felles forståelsen opplever vi at det ville være feil å gå videre med konserttariffen slik vi opprinnelig tegnet den opp, sier Vestli.

Arrangørorganisasjonene ble presentert for nyheten av TONO fredag før helgen.

– Arrangørene er positive til at TONO går i dialog for å sikre løsninger til beste for alle parter.  Vi er i gang med å få på plass våre representanter til utvalget og ser fram til å bidra konstruktivt til arbeidet, sier spesialrådgiver Astrid Driva Rødsand i arbeidsgiverforeningen Spekter, som representerer mange arrangørorganisasjoner.

Ønsker et bærekraftig musikkliv 

Vestli understreker at TONO ønsker å bidra til et bærekraftig musikkliv for alle parter. 

– Det er en gjensidig avhengighet mellom opphaver og arrangør. Vi har samme målsetting, og skal lykkes sammen. Vår oppgave er å styrke vilkårene og opphavsrettsinntektene for opphaverne, men også å være en lyttende og god samarbeidspartner for arrangørene. Vi tror vi kan utvikle en modell som gir de som skriver musikken en riktigere rettighetsbetaling fra konserter, og som samtidig oppleves som «fair» for arrangørene, sier han.

For mer informasjon:

Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør, willy.martinsen@tono.no, mob. 909 65 254

Nøkkelord

Kontakter

Om TONO

TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag. TONO forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk, og gir lisens til bruk av beskyttet musikk offentlig mot betaling. TONOs økonomiske resultat overføres til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig i Norge og utlandet. TONO har mer enn 43 000 medlemmer og representerer også millioner av internasjonale opphavere.

Følg pressemeldinger fra TONO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TONO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TONO

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye