ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.

Resultatet er:
-
95 % reduksjon i CO₂-utslipp – tilsvarende ca. 1700 tonn CO₂ årlig
-
Halvert energibruk sammenlignet med diesel
-
Stille, effektiv og ren transport – og et bedre bymiljø
Dette markerer en tydelig milepæl i arbeidet med å gjøre norsk varetransport mer bærekraftig, og ASKO OSLO når målet to år før konsernets ambisjon om fossilfri transport innen utgangen av 2026.
– Dette er en merkedag for oss. Det viser at det er mulig å gjennomføre en grønn omstilling i stor skala – med høy kvalitet, sikker levering og betydelig utslippsreduksjon. Det er bra for kundene våre, for bymiljøet – og for klimaet, sier Tore Bekken, administrerende direktør i ASKO.
Et viktig ledd i NorgesGruppens bærekraftsstrategi
Elektrifiseringen av transporten er et sentralt virkemiddel i NorgesGruppens strategi for å redusere klimautslipp i hele verdikjeden. ASKO spiller en nøkkelrolle i dette arbeidet, og Oslo-regionen går nå foran som et tydelig bevis på at grønn varelogistikk er fullt mulig – også i stor skala.
Støtte fra Enova og samarbeid i hele ASKO
ASKO har investert tungt i både kjøretøy og infrastruktur de siste årene, med støtte fra Enova som har gjort det mulig å akselerere overgangen.
– Dette har vi fått til sammen. Det er et resultat av lagarbeid internt i ASKO, med støtte fra dyktige kollegaer på tvers av selskaper – og med avgjørende bidrag fra Enova som har gjort dette gjennomførbart i praksis, sier Bekken.
– Det er mye stillere i bilen
For sjåførene merkes overgangen godt. I tillegg til lavere utslipp, gir elektrisk transport en stillere og mer behagelig arbeidshverdag:
– Det er mye stillere i førerhuset, mye mindre støy og vibrasjoner. Du blir faktisk mindre sliten av å kjøre elektrisk, sier Renats Ragimhanovs, sjåfør hos ASKO.
Tydelig politisk støtte
Milepælen ble markert utenfor MENY Kalbakken 1. september, med besøk fra Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel (V) i Oslo.
– Det er utrolig gledelig å se en aktør som ASKO være villig til å gå foran. Erfaringene deres er verdifulle – ikke bare for andre i næringslivet, men for hele omstillingen vi skal gjennom i samfunnet, sa Vea.
52 fossilfrie biler i Oslo-regionen
Sammen med ASKO ØST, som leverer til serveringsmarkedet – kantiner, hoteller og restauranter – har ASKO nå 52 fossilfrie kjøretøy i daglig drift i Oslo-regionen.
ASKO har jobbet med elektrifisering siden 2016, og har et mål om å bli fossilfri i hele landet innen utgangen av 2026.
Kontakter
Linda FleischerKommunikasjonssjefASKO NORGE
Tel:+ 47 994 38 001linda.fleischer@asko.noOm oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Ny KIWI-rapport løfter butikkyrket28.8.2025 14:35:21 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka lanserte KIWI rapporten Kassevis av muligheter, som gir et unikt innblikk i hverdagen i dagligvarebransjen og viser hvordan butikkyrket kombinerer kompetanse, ansvar og reelle karrieremuligheter. Rapporten handler om stolthet, inkludering, kompetanse og muligheter, og viser hvordan KIWI gir unge og voksne en vei inn i arbeidslivet – og en mulighet til å bli værende.
Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår27.8.2025 15:02:43 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen la i dag frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse27.8.2025 10:52:36 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato (24.09.2025) av Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse 80 % fisk, grunnet funn av listeria.
NorgesGruppen anker Konkurranseklagenemndas avgjørelse i prisjegersaken21.8.2025 09:05:19 CEST | Pressemelding
Konkurranseklagenemnda har i dag opprettholdt Konkurransetilsynets vedtak i den såkalte prisjegersaken. NorgesGruppen er sterkt uenig i avgjørelsen, og vil anke saken inn for lagmannsretten.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskekaker 80 % fisk19.8.2025 14:49:06 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato Fiskemannen Fiskekaker 80 % fisk på bakgrunn av påvist Listeria monocytogenes i produktet. Det er gjort funn under grenseverdi, og disse lave verdiene utgjør normalt ingen helsefare. Imidlertid kan Listeria vokse utover i holdbarhetsperioden, og dermed er det risiko for at produktet kan utgjøre helsefare når det nærmer seg utløpsdato. Tilbakekallingen gjelder kun produkter med best før dato 16.09.25.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom