Tusenvis hadde trøbbel langs veien i sommer
I juni og juli hadde over 5500 av Tryg Forsikring sine kunder behov for veihjelp på ferie. – Det kan heldigvis se ut til at feriebilistene har blitt litt flinkere til å ta forholdsregler enn i fjor – i hvert fall i utlandet, sier Espen Borge, kommunikasjonsrådgiver i Tryg.

Utenfor Norge var det i Sverige flest fikk trøbbel langs veien, etterfulgt av Danmark og Tyskland – men pilen peker i riktig retning.
– Vi hadde nesten 50 færre utenlandsoppdrag enn i fjor. Det kan være et tegn på at folk har blitt litt mer rutinert, eller at færre faktisk har vært på bilferie i utlandet, sier Borge.
Punktering var den hyppigste årsaken til at behovet for assistanse oppstod, etterfulgt av flatt batteri og motorstopp. Samlet utgjorde disse årsakene 36 prosent av alle veihjelpssakene i sommer.
– Over 800 av sakene dreide seg om punktering. Det handler ofte om uflaks, men det er noen ting du kan gjøre for å redusere sjansen for et flatt dekk. Sjekk at du har riktig lufttrykk for antall passasjerer og bagasje i bilen, og inspiser dekkene jevnlig for tegn på skade eller slitasje, sier han.
Ta en ferieservice
Når bilen gjerne har kjørt flere hundre mil på motorveier, fjelloverganger og grusveier kan det være lurt å gi den litt kjærlighet, oppfordrer Tryg.
– Begynn med å se over kilometerstanden og juster den årlige kjørelengden hos forsikringsselskapet ditt dersom du har kjørt for langt. I tillegg kan det være lurt å ta en sjekk på dekkene - se etter spiker, rifter og slitasje, sier han.
Kontakter
Espen Borgekommunikasjonsrådgiver
Tel:91008867espen.borge@tryg.noBilder


Vi gjør det enklere å være trygg
For oss i Tryg handler forsikring om så mye mer enn premier og poliser. Det handler om engasjement. Om å bry seg. Om å ta ansvar i en verden som forandrer seg. Om å gjøre det enklere å være trygg. Det handler om å være en trygghetsskaper. Ikke bare i ordet. Men også i handling.
Følg pressemeldinger fra Tryg Forsikring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tryg Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Tryg Forsikring
Stopper skader før de skjer27.10.2025 07:15:00 CET | Pressemelding
Tidlig varsling og rask respons gir færre skader for bedriftene, viser tall fra Avarn Security og Tryg Forsikring. Hittil i år har alarmsentralen mottatt over 2.300 alarmer. Kun 12 av dem har endt opp som en forsikringssak.
Matvarer i fryser ryker som aldri før25.10.2025 07:15:00 CEST | Pressemelding
Hittil i 2025 har Tryg Forsikring registrert omtrent 1500 skadesaker som følge av ødelagte matvarer i frysere og kjøleskap. – Uværet «Benjamin» kommer nok ikke til å påvirke den statistikken positivt, sier Espen Borge, kommunikasjonsrådgiver i Tryg.
Gjør hus og hytte klar for høsten24.10.2025 07:15:00 CEST | Pressemelding
Høsten har meldt sin ankomst, og Amy har allerede rukket å gjøre skade for flere millioner. Nå oppfordrer Tryg Forsikring alle hus- og hytteeiere til å være føre var før neste storm treffer oss.
Ta grep nå – sikre deg før uværet treffer23.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Tryg Forsikring oppfordrer alle på Sør- og Østlandet til å sikre eiendom og løsøre før helgen, etter at Meteorologisk institutt og NVE har sendt ut gule og oransje farevarsler for ekstrem nedbør, flom og jordskred.
1 av 3 snur aldri pulverapparatet – kan gi dårligere brannslukking19.10.2025 07:15:00 CEST | Pressemelding
En fersk spørreundersøkelse for Tryg Forsikring viser at hver tredje nordmann aldri snur pulverapparatet opp-ned jevnlig for å unngå at pulveret klumper seg. Det kan få alvorlige konsekvenser dersom apparatet må brukes i en nødsituasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom