Ny KIWI-rapport løfter butikkyrket
Under Arendalsuka lanserte KIWI rapporten Kassevis av muligheter, som gir et unikt innblikk i hverdagen i dagligvarebransjen og viser hvordan butikkyrket kombinerer kompetanse, ansvar og reelle karrieremuligheter. Rapporten handler om stolthet, inkludering, kompetanse og muligheter, og viser hvordan KIWI gir unge og voksne en vei inn i arbeidslivet – og en mulighet til å bli værende.

– Dette er en rapport om å være stolt av jobben sin, uansett hvilken rolle man har i butikken. Jeg håper og tror man sitter igjen med ny kunnskap og et annet bilde av dagligvareyrket etter å ha lest den, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Inspirerende historier fra hele landet
Rapporten er full av ekte historier fra medarbeidere som har fått ansvar og muligheter og grepet dem. Blant de mange menneskene er:
- Khaled, som kom til Norge som 17-åring og gikk fra språkpraksis til butikksjef på seks år.
- Ella og Emma, 14 og 15 år, som fikk sin første sommerjobb på KIWI Skjærhalden og allerede kjenner på ansvar og mestring.
- Emily, som startet som 15-åring i sommerjobb og i dag er distriktssjef med ansvar for flere hundre medarbeidere.
- Lars Joakim, som selv var skolelei, men fikk en ny sjanse i KIWI – og i dag gir den videre til andre som butikksjef.
Rapporten inneholder også bidrag fra blant andre LO-leder Kine Asper Vistnes, NAV-sjef Hans Christian Holte, FpU-leder Simen Velle og Virke-sjef Bernt Apeland, som alle peker på dagligvarebransjen som en viktig del av løsningen på både utenforskap og kompetansemangel.
KIWIskolen gir ansatte en ny vei
KIWI satser tungt på kompetanse og intern utvikling. I fjor var over 1 100 medarbeidere fysisk innom KIWIskolen, og det ble gjennomført mer enn 45 000 digitale kurs. Så langt har 230 medarbeidere tatt fagbrev gjennom KIWIskolen.
- Folka er KIWIs viktigste konkurransefortrinn. Å bygge kompetanse og utvikle folka gjennom KIWIskolen er en del av KIWIs DNA, sier Kjuus.
I tillegg til KIWIs eksisterende traineeprogram, som hvert år gir rundt 50 traineer mulighet til å ta fagbrev, tilbyr KIWI fra og med i høst også 100 faste ansatte å ta fagbrev gjennom KIWIskolen årlig helt gratis. KIWI dekker kurs, materiell og eksamen.
– Det er kompetansebygging i praksis, sier Kjuus.
Lansering med Høyres nestleder bak kassa
Rapporten ble overlevert til Høyres nestleder Henrik Asheim av Vegard Kjuus på KIWI Arendal Sentrum. Asheim fikk også prøve seg bak kassa, i KIWI-uniform og med navneskilt, sammen med assisterende butikksjef Thomas Strand Eidsnes, som selv har gått veien fra deltidsjobb til fagbrev og lederansvar.
- Dette er en arbeidsgiver som er veldig flink til å ta inn særlig unge folk og gi dem karrieremuligheter. Her kan du til og med ta fagbrev. Flere deler av arbeidslivet vårt og arbeidsgiverne må tenke sånn som dette, sa Asheim under besøket.
Kontakter
Kristine Aakvaag ArvinKommunikasjonsdirektørKIWI
Tel:98844830kristine.arvin@kiwi.noBilder


Lenker
Om oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen styrker arbeidet med matvareberedskap: Vil opprette 100 beredskapsbutikker1.10.2025 08:35:33 CEST | Pressemelding
Som en konsekvens av den stadig mer urolige situasjonen internasjonalt, har NorgesGruppen besluttet å opprette minst 100 beredskapsbutikker.
NorgesGruppen skal gi millioner til grønnere prosjekter i matbransjen30.9.2025 09:18:07 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen etterlyser bærekraftprosjekter i verdikjeden for mat og drikke. Fondet HANDLE skal dele ut millioner i sin femte søknadsrunde.
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR29.9.2025 15:10:01 CEST | Pressemelding
Nå får SPAR-kunder 100 % Trumf-bonus for å redde frukt og grønsaker som ellers hadde blitt matsvinn. Med det ønsker SPAR å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg – og samtidig spare penger.
ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp1.9.2025 15:36:23 CEST | Pressemelding
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår27.8.2025 15:02:43 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen la i dag frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom