Slutt for bredbånd i kobbernettet: Sikre deg et alternativ nå
Etter 170 år i drift stenger Telenor kobbernettet for godt i Norge.

Alle i Norge må nå få internett levert på andre måter for eksempel gjennom fiber og mobil.
– Ved årsskiftet var det fremdeles 10.000 kunder som fortsatt hadde en kobberlinje for bredbånd. I midten av august i år var tallet 2.500, så det går riktig vei, sier seksjonssjef Øyvind Halvorsen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Den 2. september takker imidlertid kobbernettet for seg.
– Vårt mål er at ingen skal stå uten nett når kobbernettet slukkes. De fleste kundene er allerede over på fiber eller moderne mobilnett, men noen få gjenstår, sier Halvorsen.
– Vi ber alle som fortsatt har bredbånd i kobbernettet om å kontakte sin nåværende bredbåndsleverandør og be om anbefaling av alternativer. Vi vet at ikke alle leser e-post eller tar telefonen, og noen har utdatert kontaktinformasjon hos sin leverandør. Ta derfor kontakt selv for å unngå at internett slutter å fungere, fortsetter han.
Hvorfor skjer dette?
Kobbernettet var Norges første landsdekkende nett, bygget i 1855 for fasttelefoni og senere brukt til bredbånd. Telenor avviklet kobber for egne kunder i 2022. Nedleggingen er drevet at kundens overgang til raskere og mer stabile teknologier, samt høyt strømforbruk, flere feil og kostbart vedlikehold i kobbernettet.
Les også: Alternative løsninger når kobberbredbånd legges ned - Nkom
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noØyvind HalvorsenSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:41361980oha@nkom.noBilder

Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Elektroniske produkter kan spionere på deg hjemme – dette bør du tenke på før julehandelen12.12.2025 11:50:42 CET | Pressemelding
Nesten alle nye elektroniske hverdagsprodukter har mulighet til å koble seg til internett. Nå advarer myndighetene om å kjøpe usikre produkter under julehandelen.
Nkom varsler tilsyn etter danske SMS-avsløringer11.12.2025 10:56:41 CET | Pressemelding
Norske mobilselskaper må nå forklare hvordan de bruker KI-systemer som stopper svindel, etter at det ble kjent at ansatte i Danmark kan ha fått ulovlig innsyn i private SMS-er som ble markert som mistenkelige.
Prisfusk før Black Week kan lure deg: - Men svindlerne kan ruinere deg24.11.2025 08:41:55 CET | Pressemelding
Mange ser rødt etter prisjuks fra butikker før Black Week. Likevel advarer svindelekspert om at den største faren lurer i innboksen din.
Selgere skal ikke ringe deg med vanlig mobilnummer - ber bransjen stramme inn20.11.2025 08:55:15 CET | Pressemelding
Callsentre og virksomheter som driver med salg, markedsføring eller opinionsundersøkelser får ikke bruke 8-sifrede mobilnumre for å ringe deg. - Viktig for tilliten til norske numre, sier seksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Inger Vollstad.
Økt risiko for cyberangrep mot digital infrastruktur18.11.2025 09:45:47 CET | Pressemelding
Et angrep mot mobilnettene kan slå ut flere kritiske tjenester og få store konsekvenser for samfunnet. Nkom varsler om at cybertrusselen mot digital infrastruktur er stor og økende.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom