BankID sparer samfunnet for milliarder
BankID bidrar til 1,77 milliarder i nettogevinst for samfunnet hvert år, ifølge estimater fra Oslo Economics.

Rapporten konkluderer med at BankID har bidratt til betydelige samfunnsøkonomiske gevinster ved å forenkle prosesser, redusere kostnader, øke digitaliseringen og styrke sikkerhet og tillit i digitale transaksjoner.
– BankID har gjennom 20 år vært en nøkkel til rask digitalisering av Norge. Med 16 000 tjenester i privat og offentlig sektor og 4,6 millioner brukere med nesten 1 milliard innlogginger og signeringer hvert år, har BankID blitt førstevalget for både bedrifter og borgere i Norge, sier leder i Stø, selskapet bak BankID, Øyvind Westby Brekke.
Rapporten fra Oslo Economics fremhever hvordan BankID forenkler og effektiviserer prosesser både for virksomheter og borgere: «BankID har siden oppstart bidratt til å fremskynde og øke digitalisering av samfunnet, ved å være tidlig ute med å etablere brukervennlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett, med svært stor utbredelse og bruk».
– Det er store kostnadsbesparelser for offentlig og privat sektor når manuelt arbeid erstattes med raske og automatiserte løsninger basert på tilliten og sikkerheten til BankID. For nordmenn flest er BankID helt avgjørende for en smidig hverdag når mer og mer skjer digitalt, sier Brekke.
Bør bygge videre på en offentlig-privat suksess
BankID-løsningen ble tatt i bruk av det offentlige i 2012, og fremstår ifølge Oslo Economics som en modell for hvordan teknologi kan styrke samfunnsøkonomien. Gjennom rask og sikker identifisering og signering på nett, har BankID muliggjort sikker tilgang til en rekke tjenester, fra bank og forsikring til offentlige tjenester og netthandel.
Rapporten synliggjør gevinster av en videreføring av dagens situasjon med en svært utbredt løsning for signering og identifisering.
– Det er smart å bygge videre på det vi har, fremfor å bygge noe nytt. Ikke bare koster det veldig mye å utvikle og drifte en ny løsning, men det tar også veldig lang tid å skape nye vaner og gode brukeropplevelser. Da er det bedre å videreutvikle noe alle kjenner fra før og er vant til å bruke, sier Brekke.
Kostbart å utvikle noe nytt
Oslo Economics har estimert mulige kostnader ved å lage en ny eID i offentlig regi. Ifølge beregningene vil det koste 3,75 milliarder å utvikle og rulle ut en offentlig eID-løsning på høyeste sikkerhetsnivå.
– Med et videre samarbeid med det offentlige kan vi gjøre Norge til et foregangsland innen digitalisering. Mye må forbedres, blant annet må tjenestene i både det offentlige og private bli mer brukervennlige og smarte, og vi må forhindre svindel i enda større grad enn i dag. Det haster også å legge til rette for at alle kan delta digitalt, uansett alder, ferdigheter eller økonomi. Vi må løse disse utfordringene i fellesskap og med innsats fra alle parter, sier Brekke, som understreker at arbeidet fra Støs side er godt i gang:
– Vi frikobler nå BankID fra kundeforhold i bank, noe som betyr at det offentlige også kan gi ut BankID. Vi tror dette vil være et verdifullt bidrag til å nå regjeringens mål om 5 millioner med eID på sikkerhetsnivå høy innen 2030, sier Brekke.
2 milliarder i besparelser inkludert ID-porten
Tidligere i år gjennomførte Oslo Economics en tilsvarende analyse av gevinster fra Digitaliseringsdirektoratets fellesløsninger. Gevinsten av de offentlige digitale fellesløsningene ble beregnet til i underkant av en milliard kroner, hvor ID-porten utgjør 270 millioner kroner i besparelser. I det offentliges analyse manglet beregninger av verdien av BankID og andre markedsaktører. Ser man på begge analysene under ett, blir samfunnsnytten enda større.
– Verdien av ID-porten og BankID samlet gir en årlig gevinst for samfunnet på nær to milliarder kroner. Det er et godt bevis på at samarbeid mellom offentlig og privat sektor lønner seg for alle, sier Brekke.
Om gevinstmodellene og estimatene fra Oslo Economics
- Beregner samfunnsøkonomiske nytte- og kostnadsvirkninger for samfunnet som helhet, dvs. for bedrifter, det offentlige og for privatpersoner.
- Blir brukt til å sette en verdi på virkninger av løsningene, som spart tidsbruk i privat og offentlig sektor, sparte transaksjonskostnader og andre stordriftsfordeler.
- Modellene beregner gevinster basert på bruksdata og løsningsspesifikke forutsetninger for gevinster og kostnader.
- Rapporten er avgrenset til å estimere samfunnsøkonomiske gevinster av BankID, og eventuelle kostnader ved dagens situasjon er ikke vurdert i analysen.
- Kvalitative gevinster som bedre brukeropplevelse og tilgjengelighet, er ikke en del av beregningen.
- Kostnadene ved at enkelte ikke får BankID i dag, er heller ikke tallfestet.
- Se hele rapporten på Oslo Economics´ nettsider: https://osloeconomics.no/2025/08/25/hvilke-samfunnsokonomiske-gevinster-har-bankid-bidratt-til/
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandPressesjef Stø
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@stoe.noBilder

Lenker
Om oss
Stø AS, tidligere BankID og BankAxept, er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge, leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde/antihvitvasking og Kontakttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
Christoffer Hernæs blir teknologisjef i Stø20.8.2025 06:57:00 CEST | Pressemelding
Christoffer Hernæs er ansatt som ny teknologisjef (CTO) i Stø, selskapet bak BankID og BankAxept.
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom