
Vedlikeholdsfrie elbiler? Ikke i Norden
Elbiler omtales ofte som nærmest vedlikeholdsfrie. Dette er kanskje sant på solfylte veier i California, men ikke for det nordiske klimaet. Denne misforståelsen kan føre til både kostbare reparasjoner og sikkerhetsproblemer. Her er tre skjulte risikoer du tar ved å hoppe over regelmessig vedlikehold.

Den elektriske bilparken i Norge vokser raskt. I fjor var 9 av 10 av alle nyregistrerte personbiler i Norge elektriske, ifølge OFV sine nyeste tall. Bilparken vår er altså i endring, men betyr det endringer i vedlikehold?
Ekspert: «Bør ha service like ofte som biler med forbrenningsmotor»
En fordel med elbiler er at de generelt krever mindre vedlikehold enn bensin- og dieseldrevne biler – noe som kan friste eiere til å droppe servicen helt. Men eksperter advarer nå mot dette. Nils Søldal, fagekspert elbil hos NAF, forklarer:
– Ingen biler er vedlikeholdsfrie, heller ikke elbiler. Selv om de har færre bevegelige deler enn biler med forbrenningsmotor, er det fortsatt komponenter som trenger jevnlig ettersyn. Serviceintervallene for de fleste biler er annethvert år. Det er viktig både for å opprettholde garantien og for å sikre en trygg og driftssikker bil. Selve servicetiden og kostnaden handler i stor grad om diagnose og mekanikertid. Forskjellen er at elbiler ofte er noe rimeligere å vedlikeholde, siden de for eksempel ikke trenger å skifte olje, sier Søldal.
Harald Nordseth, bilservicesjef hos Vianor, er enig:
– Ideen om vedlikeholdsfrie elbiler kommer hovedsakelig fra markeder med varmere klima og jevnere veier, som California. I Norden har vi veisalt, kalde temperaturer, raske værskifter og røffere veiforhold – alle faktorer som belaster elbiler og krever oppfølging.
Nordseth peker på tre risikoer ved å ikke ha regelmessig service på en elbil:
1. Bremser setter seg fast og slites ut for tidlig
Elbiler bruker regenerativ bremsing via elmotoren, noe som reduserer bruken av de mekaniske bremsene. Det høres bra ut – men betyr også at bremsene ikke “brukes” nok, og dermed lettere kan sette seg fast, spesielt i kaldt og fuktig klima der rust dannes raskere. Dette kan føre til lengre bremsestrekning og behov for å bytte bremser tidligere enn forventet.
– Å sjekke bremsene er spesielt viktig for elbiler. Uten vedlikehold øker risikoen for alvorlige feil, og levetiden på bremsene kan halveres. Bremsebytte er kostbart – alt fra 2000 kr til over 7000 kr, sier Nordseth. En av fire biler elbiler strøk på EU-kontroll i 2024 på grunn av problemer med bremsesystemet, ifølge Statens Vegvesen.
2. Slitasje på hjuloppheng
Elbiler er ofte tyngre enn bensin- eller dieselbiler og har høyt dreiemoment – begge deler belaster hjulopphenget mer. I Norden forverres slitasjen av hull i veien og skader forårsaket av temperatursvingninger, samt snø, grus og veisalt. Dårlig hjuloppheng påvirker ikke bare komforten – det forkorter levetiden på dekkene og reduserer bilens stabilitet i svinger og ved bremsing.
– Mange undervurderer hvor mye ekstra belastning elbiler påfører hjulopphenget. Regelmessige kontroller kan bidra til å unngå ulykker, tidlig dekkslitasje og dyre reparasjoner, sier Nordseth
– Bilens høye vekt stiller også krav til dekkvalg – dekkene må tåle større belastning enn andre kjøretøy. Ved å velge elbiltilpassede dekk med riktig belastningsindeks, sikrer du både trygghet og lengre levetid på dekkene.
3. Skader på batteriet
Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og sitter ofte under bilen, der det er utsatt for steinsprut og grus. Mange modeller mangler beskyttelsesplater. I noen tilfeller kan selv små skader få alvorlige konsekvenser, slik som kortslutning og, i verste fall, brann.
– Skader er ikke alltid synlige, men kan bli svært kostbare. Derfor bør undersiden av batteriet sjekkes regelmessig – spesielt etter en periode med mye kjøring, for eksempel etter en bilferie, sier Nordseth.
For å beskytte batteriet, anbefaler Nordseth følgende: Kjør forsiktig på dårlige veier, og reduser farten over humper og fortauskanter. Elbiler har ofte lav bakkeklaring og er derfor ekstra følsomme for skader.
Lavere kostnader over tid
Elbiler har ikke girkasser som krever vedlikehold, og det er ikke behov for å skifte motorolje eller oljefilter. Så hva må faktisk skiftes eller vedlikeholdes?
– Det er særlig to ting å huske på: Bremsevæske bør skiftes annethvert år, og kupefilteret bør byttes minst én gang i året.
– Service inkluderer kontroll av batteri, bremser og andre kritiske komponenter. Det handler ikke bare om komfort og sikkerhet. Det bidrar til å opprettholde bilens ytelse og verdi, samtidig som servicekostnadene på sikt blir lavere, avslutter Nordseth.
Nybilsalget i 2024 landet så vidt over fjoråret, og endte med 128 691 nye førstegangsregistrerte personbiler. Det er 1,4 prosent flere enn i 2023. Av alle nye personbiler var 114 400 elbiler, som tilsvarer 89 prosent. Dermed gjenstår bare 10 prosent for å nå 2025-målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler er nådd. Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken og Regjeringen
Kontakter
Harald NordsethBilservicesjefVianor
Tel:905 46 206harald.nordseth@vianor.comStina StenerudMarkedssjef VianorVianor
Tel:41 31 81 30stina.stenerud@vianor.comBilder





Om Vianor
Vianor er den største dekk- og bilservicekjeden i Norden, forpliktet til å drive tryggere mobilitet. Vi er en pioner innen digitale dekktjenester. Vi har 174 egne servicesentre og et omfattende partnernettverk i Finland, Sverige og Norge. Vi betjener forbrukere og bedriftskunder ved å tilby et omfattende utvalg av dekk, dekktjenester og bilvedlikeholdstjenester med flere merker - med sterk profesjonalitet og en vennlig tilnærming. Vianor oppnådde en nettoomsetning på 355 millioner euro i 2024. Vi er en del av Nokian Tyres Group.
Dekk og bilvedlikehold. Klar for enhver reise. vianor.no
Følg pressemeldinger fra Vianor AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vianor AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.