Medietilsynet

Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget

Del

Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.

Podkaststudio med intervjuer og gjest. Til venstre står teksten sjekk at det stemmer, før du stemmer.
Fra podkastopptak til kampanjen.

Begrunnelsen for plattformenes inngripen er at innholdet er politisk.

– At disse plattformene hindrer myndighetenes informasjon til befolkningen er problematisk. Medietilsynet driver ikke med politisk reklame. Dette er tvert imot en informasjonskampanje for å styrke unges mulighet til å forme selvstendige meninger basert på fakta. Dette er en viktig del av arbeidet med å trygge og beskytte demokratiet vårt, sier fungerende direktør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.

Både Meta og TikTok har fjernet videoer, mens TikTok i tillegg blokkerer lenken til Ung.no.

– Ung.no er norske myndigheters primære informasjonskanal til unge. Den er objektiv og saklig – her finner unge viktig informasjon og tjenester de både har krav på og kan stole på, sier Sekkelsten. 

Videoer måtte endres

I en av videoene TikTok har avvist, svarer VGs ansvarlige redaktør Gard Steiro på hva som skiller redaktørstyrte medier fra andre kilder. En video der Medietilsynets direktør Mari Velsand gir tips om hvordan man kan sjekke kilder man kan stole på, er også nektet publisering på plattformen.   

I en video som er avvist av Meta, snakker blant annet Politiets sikkerhetstjeneste (PST) om fremmede makters målsetninger med påvirkningsoperasjoner, og at valget i Norge fremstår som trygt. Meta stoppet også en video der komiker Henrik Schatvet introduserer kampanjen.

Meta avviste først Medietilsynets klager. Etter Medietilsynet fjernet ord som «stortingsvalg» og «politisk», snudde Meta og godkjente filmene likevel.

Medietilsynet er fortsatt kritisk.

– I Norge må man kunne anvende ord som «stortingsvalg» og «politisk» uten å bli tatt ned, understreker Sekkelsten.  

Sjekk at det stemmer, før du stemmer

Myndighetenes nye sosiale medier-kampanje er et samarbeid mellom Valgdirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Medietilsynet. De som uttaler seg i kampanjen er direktøren i PST, en psykolog, VGs ansvarlige redaktør og direktøren i Medietilsynet.

Kampanjen henvender seg først og fremst til unge velgere. Den oppfordrer målgruppen til å være kritisk til informasjon som dukker opp i feeden og til å orientere seg bredt for å unngå å havne i ekkokamre. Blant rådene som gis er å teste egne meninger mot venner man er uenig med, følge politikere og partier med forskjellige ståsted og oppsøke redaktørstyrte medier, som har gode rutiner for å faktasjekke det de publiserer.

– I vår nye rapport «Feed, fornuft og følelser» er et av funnene at knappe fire av ti i alderen 17 – 21 år oppsøker informasjon aktivt. Tre av fire oppgir at de får nyheter fra sosiale medier, som nettopp TikTok og Metas plattformer. Å informere om hvordan de kan sjekke informasjonen de får servert er derfor svært viktig og et arbeid man burde forvente at plattformene legger tilrette for – og i hvert fall ikke hindrer, sier Sekkelsten.

Understreker hvor viktig det er

Selv om det bare er deler av kampanjen som er stoppet av plattformene, mener Medietilsynet at Meta og TikToks inngripen er prinsipielt problematisk  siden det gå rett inn i tematikken i kampanjen. 

– Arbeidet med kritisk medieforståelse er viktig mot alle aldersgrupper, men undersøkelsene våre viser at særlig unge er sårbare for feil- og desinformasjon. Derfor er det problematisk når plattformene hindrer norske myndigheter i å nå ut til borgerne med informasjon, sier Sekkelsten.

Medietilsynet har brukt klageinstansene befolkningen har tilgang til når innhold blir stoppet av TikTok og Meta. Begge plattformene har avvist klagene. 

Gir råd til førstegangsvelgerne

I forbindelse med kampanjen har Medietilsynet følgende råd til ungdom som skal orientere seg i informasjonsstrømmen før de skal stemme for første gang:

  • Sjekk om du finner tilsvarende informasjon flere steder, og ikke bare i sosiale medier. 
  • Sjekk om kildene du forholder deg til er troverdige. Troverdige kilder er for eksempel offentlige kanaler og redaktørstyrte medier.
  • Last ned én eller flere nyhetsapper på mobilen, sjekk innom et par ganger daglig, og be om pushvarsler for store og viktige hendelser.
  • Følg politikere eller partier som har ulike meninger på sosiale medier. På den måten kan du unngå å havne i en filterboble.
  • Snakk med personer som vanligvis ikke er enige med deg, særlig når det gjelder noe du selv har sterke følelser rundt. Spør medelever, kolleger eller venner hvordan de oppfatter saken.

Det finnes mye innhold i sosiale medier av politisk karakter. TikTok og Meta har stoppet deler av Medietilsynets kampanje fordi plattformene mener innholdet er politisk.  

Se kampanjevideoene og artiklene på ung.no og medietilsynet.no her: 

Ung.no: https://ung.no/valget-2025-sjekk-at-det-stemmer-for-du-stemmer
Medietilsynet: https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/feil-desinformasjon/

Nøkkelord

Kontakter

Om Medietilsynet

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye