Jonasprisen 2025 til Team Pølsa
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.

Da nominasjonene til årets Jonasprisen begynte å tikke inn, var det én gjeng som raskt viste seg vanskelig å ignorere. Engasjementet som Team Pølsa har skapt, er rett og slett uten sidestykke, mener årets jury.
– Seertallene er selvsagt imponerende, men jeg har også sluttet å telle antallet kronikker og artikler som har dukket opp i kjølvannet av serien – mange av dem applauderende, og noen av dem kritiske, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann.
Hun er til daglig forsker og underviser ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, som har delt ut Jonasprisen siden 1984.
– Uansett fortegn er dette samtaler vi ikke ville hatt uten disse ungdommene. Så på vegne av et institutt som arbeider for å sette søkelys på mangfold og inkludering, er det bare å ta av seg hatten, sier Brinchmann.
– Stort å ha gjort en forskjell!
– Å vinne Jonasprisen er en ære. Jeg ble glad, sier Trygve Kroken-Braate.
– Det er stort å motta en så viktig pris, for det viser at det vi gjorde i Team Pølsa har betydd mye for så mange, sier Sunniva Spangelo.
Pia Hasund Vareberg, Mikkel Munthe og Peder Danielsen mener prisen er en bekreftelse på at det de har gjort har utgjort en forskjell i samfunnet.
– Jeg blei stolt over å få Jonasprisen, og liker at jeg fikk den sammen med Team Pølsa, sier Syver Blindheim.
Men Øystein «Pølsa» Pettersen, han ble mest overraska. Og ydmyk.
– At jeg som ikke er akademiker, skal få en pris fra et vitenskapelig miljø for arbeidet jeg gjør? Det er en stor anerkjennelse, sier han.
Løfter Beitostølen Helsesportsenter
Instituttleder Rolf Vegar Olsen ved Institutt for spesialpedagogikk sier serien også viser hvor viktig det er å ha sterke, tverrfaglige kompetansemiljø som kan jobbe helhetlig med de svært ulike utfordringene som deltakerne i Team Pølsa har.
– Det er nettopp en slik tverrfaglig tilnærming som ligger til grunn for forskningen og utdanningene på vårt institutt. Selv om de formelt sett ikke er prisvinnere, synes jeg derfor det er viktig å gi hederlig omtale også til Beitostølen Helsesportsenter, sier Rolf Vegar Olsen.
Team Pølsa mottar Jonasprisen på Scene Domus Bibliotheca i Oslo sentrum tirsdag 26. august kl. 18 Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Om Jonasprisen
Jonasprisen ble etablert i 1984 og har fått navnet etter Jens Bjørneboes roman «Jonas» fra 1955. Boka rettet i sin tid kritikk mot skolens manglende vilje til å inkludere barn med særskilte behov.
Prisvinneren skal ha medvirket til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn, hvor menneskelig variasjon og personlige særtrekk vurderes som en berikelse og ikke som et problem.
Prisen deles ut av Institutt for spesialpedagogikk (ISP) ved Universitetet i Oslo.
Tidligere prisvinnere er blant andre: Wenche Foss, Lars Monsen, Ola Henningsen, Ragnhild Nøst Bergem, Leser søker bok, Leo Ajkic, Herbjørg Wassmo, Johann Olav Koss, Wenche Myhre, Ingvar Ambjørnsen og Margreth Olin.
Årets jury: Førsteamanuensis Ellen Irén Brinchmann (leder), professor Ona Bø Wie, professor Henrik Daae Zachrisson og rådgiver Cecilie Dalset.
Juryens begrunnelse:
Vinnerne av Jonasprisen 2025 har hver på sin måte medvirket til å skape et romsligere samfunn. Syver Blindheim, Peder Danielsen, Pia Hasund Vareberg, Trygve Kroken-Braate, Mikkel Munthe, og Sunniva Spangelo er deltakere i idrettslaget Team Pølsa, et lag for ungdommer med ulike funksjonsnedsettelser. Åpent og ærlig viser de fram sine egne styrker og sårbarheter og gir et engasjerende og rørende innblikk i det å leve med en funksjonsnedsettelse. Som lag fremmer de mangfold og likeverd og viser oss hvordan gode felleskap formes – ved å se hverandre som mennesker, heie på hverandre og gi litt hjelp når det trengs. Øystein Pettersen leder idrettslaget Team Pølsa, hvor han møter ungdommene med varme, respekt og ydmykhet. Han har tillit til hva de kan greie, og med omsorg, støtte og tilrettelegging, viser han hvordan blikk for begrensinger kan vendes til muligheter for mestring. Jonasprisen 2025 deles ut som en påminner om at alle mennesker har viktige ressurser som kan komme andre til gode – for selv om ingen kan alt, kan vi alle noe. |
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noBilder



Lenker
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende miljø for tverrfaglig utdanningskunnskap. Vi huser landets største lektorutdanning og landets eneste fremragende senter for utdanningsforskning, CREATE.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom