Inge utforsker bittersøt nostalgi med sin nye låt "Ta mæ tilbake"
28.8.2025 10:00:00 CEST | Sony Music Norway | Pressemelding
«Jeg bruker jo musikken og låtskrivinga som et utløp for ting jeg går og kværner på. Derfor har mange av låtene mine blitt litt grublete og sutrete. På den nye plata hadde jeg som ambisjon å prøve å skrive låter om hyggelige ting.»

Med denne låta satte Inge seg ned for å skrive en koselåt om nostalgi. Men da han begynte å reflektere over sine egne minner, dukket det opp en bismak. Om barndomshjemmet som ble totalrenovert og mistet sjela si. Om bøkene han elsket, skrevet av en forfatter som senere ble en skuffelse. Om artister som forsvinner ned i mørke kaninhull, eller hvordan magien i Star Wars eller internett ikke føles helt den samme som da han var yngre.
«I korte trekk handler det om ting man har gode minner fra, som på en eller annen måte surner eller blir mer kompliserte jo eldre man blir. Og så handler den også om å bare ville bli tatt tilbake til den følelsen da de tingene var genuin glede. Samtidig er det noe fint i å akseptere at ingenting varer evig.»
Produksjonen bærer også preg av denne nostalgien. Pianoet er inspirert av bakgrunnsmusikken fra Full House, spilt på en Yamaha DX7II fra 80-tallet lånt av søsteren, og bearbeidet til å låte som en gammel YouTube-video. I brua dukker en gittarsolo opp, tatt opp gjennom en knøttliten øvingsamp fra ungdomsskolen.
«Jeg insisterer på å dyrke feil og imperfeksjoner. Jeg har spilt alt selv – med unntak av trommene, som Andreas Voie Juliebø har lagt. Jeg ville at det skulle låte litt dårlig, men levende. Hvis jeg bruker midi, så spiller jeg det inn, og lar være å flytte alt til grid. Litt samme tankegang med autotune og melodyne – det er fristende å fikse alt, men jeg ville la det være ekte.»
På mange måter ble låta et mislykka forsøk på å skrive en gladlåt. Men nettopp i den ærligheten ligger også noe gjenkjennelig og fint.
Ta mæ tilbake er tilgjengelig på alle strømmetjenester fredag 29. august.
Nøkkelord
Kontakter
Eline DarkiDrabant Music
Tel:+47 988 98 882eline.darki@sonymusic.comBilder
Om Sony Music
Sony Music Entertainment Norway er en del av Sony Music Entertainment Group, og er et av Norges ledende plateselskaper. Vi representerer et bredt spekter av aktive norske og internasjonale artister, samt en omfattende katalog av stor musikkhistorisk betydning, kvalitet og innflytelse.
Følg pressemeldinger fra Sony Music Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sony Music Norway
Staysman slipper "Eviva España (Charterfeber 2026)"4.6.2026 08:30:00 CEST | Pressemelding
Staysman er tilbake i kjent stil, og denne gang med sesonglåta til årets Charterfeber som feirer 20 år. Det er drita señoritas, gyros til kvelds, bikinitopper som flyr av gårde og tequila på Gran Canaria.
Gompene er tilbake!1.6.2026 16:00:00 CEST | Pressemelding
Gompene slipper ny musikk for første gang på over 20 år!
Marie Tveiten med varm, nær og fandenivoldsk albumdebut1.6.2026 09:00:00 CEST | Pressemelding
Fredag 5. juni slipper Marie Tveiten sitt første album som soloartist. «Ingen kjenner meg som deg» består av ti låter, der hun blant annet synger om katastrofetanker, hevnfantasier, datingnerver – og en far som ikke klarer å si «glad i deg».
May manifesterer "Lucky"1.6.2026 08:28:00 CEST | Pressemelding
Oslo-artisten May har manifestert en travel festivalsommer og deler den deilig optimistiske "Lucky" med alle som trenger en selvtillitsboost.
ok oskar liker ikke å banne (men gjør det allikevel)1.6.2026 08:09:00 CEST | Pressemelding
kanskje liker han ikke å banne, men ok oskar holder ikke tilbake når han slipper låt om det å bli hodestups forelsket. "liker ikke å banne (faen i helvete)" er ute fredag 5. juni
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
