NIO Norge

NIO går inn i tre nye markeder med lokale distribusjonspartnere

Del

Shanghai, 18. august 2025 – I dag kunngjorde NIO sine planer om å gå inn i Singapore, Usbekistan og Costa Rica i løpet av 2025 og 2026. Dette markerer et nytt steg i selskapets globale ekspansjon, og innebærer at lokale brukere får tilgang til innovative, bærekraftige og premium elbiler.

NIO går inn i tre nye markeder: Singapore, Costa Rica og Usbekistan.
NIO går inn i tre nye markeder: Singapore, Costa Rica og Usbekistan.

I Singapore inngår NIO samarbeid med Wearnes Automotive, en ledende luksusbilforhandler i Asia-Stillehavsregionen. Wearnes, etablert i 1906, representerer og selger flere premium- og luksusmerker, med solid erfaring innen merkevarebygging og kundeopplevelser på høyt nivå.

Fra 2026 vil de to partene introdusere den kompakte, smarte premium-elbilen firefly i Singapore – NIOs første høyrestyrte modell.

I Costa Rica inngår NIO partnerskap med Horizontes Cielo Azul Movilidad, landets største distributør av elbiler. Selskapet har dokumentert erfaring med å bygge kinesiske bilmerker til markedsledere i Costa Rica. Dette partnerskapet markerer NIOs første inntreden i Amerika.

I Usbekistan vil NIO samarbeide med Abu Sahiy Motors, en ledende lokal aktør med solid markedsposisjon og bred virksomhet innen logistikk, eiendom og bilsalg og -tjenester. Selskapet har et fremtidsrettet syn på bilindustrien, og partnerskapet markerer NIOs første steg inn i det sentralasiatiske markedet.

– For å kunne akselerere vår inntreden i ulike globale markeder samarbeider NIO med erfarne aktører med inngående lokalkunnskap og omfattende distribusjonsnettverk. De vil hjelpe oss med å introdusere våre høy-kvalitets, smarte elbiler mer effektivt, sier Chris Chen, Head of Global Business Development i NIO.

De første modellene i de nye markedene vil inkludere representanter fra NIO, ONVO og firefly:

  • Costa Rica: NIO EL8, EL6, ET5 Touring, ONVO L60 og firefly.
  • Usbekistan: NIO EL8, EL6, ET5, ET5 Touring og ONVO L60.
  • Singapore: høyrestyrt versjon av firefly.

I tråd med NIOs visjon om å bygge et brukerorientert selskap, reflekterer ekspansjonen via distribusjonspartnere selskapets urokkelige engasjement for å sette brukeren i sentrum. 

– NIO er svært selektive når vi velger partnere, og sikrer at deres verdier samsvarer med våre egne, legger Chen til.

– Gjennom felles visjon, samarbeid og en delt forpliktelse til høye standarder, ønsker vi å levere opplevelser skreddersydd for lokale brukere.

Siden starten av 2025 har NIO annonsert partnerskap med flere nasjonale distributører, og utvider dermed gradvis sin globale rekkevidde. Med kontinuerlig innovasjon innen både teknologi og brukeropplevelse, er NIO forpliktet til å levere produkter og tjenester som overgår forventningene, bringe smarte elbiler til flere brukere verden over, og fremme sitt oppdrag Blue Sky Coming – for en mer bærekraftig og lys fremtid.

  • NIO vil ekspandere til Singapore, Usbekistan og Costa Rica mellom 2025 og 2026 gjennom partnerskap med lokale distributører, og styrker dermed sin globale tilstedeværelse ytterligere.
  • Selskapet vil lansere sin første høyrestyrte modell og debuterer i både det amerikanske og sentralasiatiske markedet.
  • Flermerke-strategien med NIO, ONVO og firefly gjør det mulig å nå flere brukere og tilby mer mangfoldige mobilitetsløsninger.
  • Partnerskap med ledende lokale distribusjonspartnere legger et solid grunnlag for NIOs globale vekst.

Følg pressemeldinger fra NIO Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NIO Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NIO Norge

Fem priser til NIO og firefly3.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding

3. juli 2025 – NIO har sikret seg fem viktige utmerkelser for sine merker NIO og firefly. Under årets Red Dot Award oppnådde NIO to utmerkelser. I tillegg ble NIO hedret én gang og firefly to ganger av den anerkjente juryen av merkevare- og kommunikasjonseksperter i German Brand Award 2025. Prisene understreker innovasjonskraften og designekspertisen til begge merkene. Den helhetlige og brukerorienterte tilnærmingen til produkt- og merkevaredesign fortsetter å imponere.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye