Barn av Rusmisbrukere

Slik kan du som voksen gjøre skolestarten tryggere for flere barn

Del

For mange barn er skolestart en tid med sommerfugler i magen, nye blyanter og forventninger til høsten. For andre kan overgangen være tyngre. Det kan være krevende å finne seg til rette i klasserommet når bekymringer hjemmefra følger med.

To skolepulter med åpne skrivebøker, arbeidsark og skolesekker hengende på stolene, sett forfra i et klasserom.
Hvis barnet har det vanskelig hjemme, kan andre voksne gjøre en viktig forskjell. Bilde av Katerina Holmes/Pexels

Gjennom vår anonyme chat vet vi at sommerferien kan være en blandet opplevelse for barn og unge som har det vanskelig hjemme. Noen opplever det som en lettelse å slippe å være så mye hjemme og får mer tid ute sammen med venner. Andre føler seg mer låst og ensomme når alle andre reiser bort, og de må tilbringe mer tid med familien.

Flere forteller også om turer der voksne drikker mer enn vanlig, sene kvelder med fest hjemme, eller ubehagelige og grenseoverskridende situasjoner med voksne i omgangskretsen.

Med slike erfaringer i bagasjen kan overgangen til skolestart være vanskelig.

– Dette er opplevelser som kan være tunge å bære inn i et nytt skoleår. Derfor er det viktig at vi som voksne tar ansvar for klassemiljøet, også for barn som ikke får denne støtten hjemme, sier Kristin Oudmayer, generalsekretær i Barn av Rusmisbrukere.

Her er tre råd til hvordan du som voksen kan bidra til en tryggere skolehverdag for flere barn:

Lytt til hva barnet ditt sier om stemningen i klassen

Barn legger merke til mer enn vi tror. Hvem som er utenfor. Hvem som stadig havner i trøbbel. Hvem som alltid tar ansvar. Hvem som blir gjort narr av, og hvem som gjør det.

Når barnet ditt forteller om hva som skjer i klassen, lytt. Ikke bare til hva de sier, men hvordan de sier det. Det gir deg innsikt og mulighet til å støtte, veilede og gjøre en forskjell.

For noen barn finnes det kanskje ingen hjemme som tar den praten. Da er det ekstra viktig at du gjør det med ditt barn.

Inkluder uten å peke ut

Et godt klassemiljø starter ikke bare i klasserommet, men også hjemme. Med hvordan vi voksne snakker med barna våre.

Å lære barna våre å inkludere andre er noe av det fineste vi kan gi dem. Samtidig er det viktig å passe på at inkludering ikke blir et prosjekt der ett barn får all oppmerksomhet og skiller seg enda mer ut.

Inviter bredt, og snakk med barnet ditt om at man aldri vet hva andre bærer på. Ofte handler det ikke om å gjøre noe stort, men om å gjøre det naturlig.

Si ifra til skolen hvis du vet om barn som har det vanskelig

Noen barn starter ikke høsten med blanke ark. Kanskje har det skjedd noe i sommer, eller kanskje utfordringene hjemme fortsetter som før.

Hvis du vet at et barn i klassen har hatt det ekstra vanskelig, si ifra til kontaktlærer eller skolen. Du trenger ikke dele detaljer. Bare det å gi et lite vink kan gjøre at skolen ser og møter barnet på en bedre måte. Det er lettere å støtte når man vet at det trengs.

Det er ikke sladring, det er omsorg.

Nøkkelord

Kontakter

For mer innsikt og utdypende intervjuer, kontakt:

Bilder

To skolepulter med åpne skrivebøker, arbeidsark og skolesekker hengende på stolene, sett forfra i et klasserom.
Hvis barnet har det vanskelig hjemme, kan andre voksne gjøre en viktig forskjell.
Bilde av Katerina Holmes/Pexels
Last ned bilde
Et barn sitter ved en pult og skriver med blyant i en linjert skrivebok, med en åpen bok ved siden av.
Hvis barnet har det vanskelig hjemme, kan andre voksne gjøre en viktig forskjell.
Bilde av Katerina Holmes/Pexel
Last ned bilde

Barn av Rusmisbrukere

Barn av Rusmisbrukere er landets eneste bruker- og pårørendeorganisasjon som jobber utelukkende for barn og unge som vokser opp med foreldre som har rusproblemer.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye