Milliarder går til veiprosjekter som utsettes eller avlyses
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Nasjonal transportplan er i ferd med å bli en politisk blindvei, advarer NAF. Milliarder av kroner har blitt brukt på å planlegge prosjekter som ikke blir bygget, eller som stadig utsettes. Nå etterlyser NAF mer helhetlig og forpliktende planlegging av nye veiprosjekter.
– De to siste planene har ikke hatt flertall bak seg. Prosjekter har blitt forhandlet inn og ut en rekke ganger, samtidig som pengebruken løper. Vi mener det må bli bedre kontroll på hvordan pengene brukes, sier Skjøstad.
Hordfast: – Skrekkeksempel
I Nasjonal transportplan som ble lagt frem våren 2024, kom det frem at mer enn 2,6 milliarder kroner har blitt brukt på prosjekter som ikke lenger skal gjennomføres. Det aller meste av midlene har gått til planlegging av Hordfast, ferjefri E39 mellom Stord og Os.
– Hordfast er et skrekkeksempel på hvor galt det kan gå. Mer enn to milliarder kroner har gått til planlegging, men det er helt i det blå hva som skjer videre, sier Skjøstad. – Samtidig som prosjektet utsettes, vil det bli stadig dyrere å bygge om det til slutt blir vedtatt, sier han.
Veien som ble dobbelt så dyr
I år begynte arbeidet på E16 mellom Arna og Stanghelle, mer enn 15 år etter at fellesprosjektet med vei og bane først ble foreslått. Strekningen, som har blitt kåret til Norges dårligste vei, ble mer enn dobbelt så dyr å bygge på årene det tok å få spaden i jorden.
– Folks behov for trygg vei og bane mellom Bergen og Voss har ikke endret seg de siste 15 årene. Det som har svingt, er politiske prioriteringer, sier Skjøstad.
Tog og vei, sammen og hver for seg
I andre enden av E16, mellom Skaret og Hønefoss, har det vært nesten like mange år med stans og start i prosjektet som skal gi ny Ringerikebane og veiforbindelse. Hele 2,3 milliarder kroner har gått til planlegging så langt, samtidig som prosjektet har gått inn og ut av planene. Nå har Høyre lovet å prioritere prosjektet, men kan ikke svare på når.
– Vi ser de samme prosjektene bli lovet gang på gang. Det er ikke bra for tilliten til politikken at Nasjonal transportplan ikke leverer bedre på gjennomføring og måloppnåelse. Det blir en utfordring for neste minister som skal legge frem sin transportplan, sier Skjøstad.
Enorme behov som ikke blir dekket
Samtidig som det brukes store penger på planlegging av prosjekter som ikke blir noe av, er det enorme udekkede behov på fylkesveiene. Men fylkesveiene dekkes ikke av Nasjonal transportplan som helhet.
– Fylkesveiene er nedslitt og trafikkfarlige, og fylkene klarer ikke få ned forfallet med dagens pengebruk. Vi mener fylkesveiene må få betydelig mer midler enn i dag, og at de må øremerkes og inn i en nasjonal plan for å få ned forfallet, sier Skjøstad.
Nøkkelord
Kontakter
Stig SkjøstadAdministrerende direktør
Tel:41620365stig.skjostad@naf.noIngunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noLenker
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Vinterdekktest: - Svært høyt nivå på piggfrie vinterdekk3.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I årets vinterdekktest til NAF-magasinet Motor er det uvanlig høyt nivå på de beste piggfrie dekkene. - Det er du som bilfører som er testens vinner. Aldri før har det vært så godt utvalg av gode og sikre piggfrie vinterdekk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Her lader du billigst i høstferien1.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Høstferie setter fart i hurtigladingen for landets 900 000 elbilister. – Det er flere kroner i prisforskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste ladeoperatør. Så her er det penger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
6 av 10 er bekymret for elbilbatteriet – Det er det liten grunn til29.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svært mange bilkjøpere er redde for at en brukt elbil kan ha svekket batteri og redusert rekkevidde. - Det er liten grunn til bekymring. Våre batteritester viser at batteriene holder seg veldig godt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Høstferie: - Husk vinterdekk i høstferiefjellet25.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bremselengden er fire ganger lengre med sommerdekk om du blir overrasket av snø på høstferien, advarer NAF. – Skal du på høstferie på fjellet er det lurt å legge om til vinterdekk. Holder du deg i lavlandet, la sommerdekkene være på, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Norgespris: - Pass på nettleia når du lader elbilen23.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Snart er det klart for valget om Norgespris eller ei. - Med fast pris på strømmen er det lett å glemme nettleien når du lader elbilen din. Den kan fort bli høyere om du ikke lader smart, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom