Havila Kystruten

Havila Kystruten sikrer ny LNG-avtale

Del

Havila Kystruten har inngått en reforhandlet LNG-innkjøpsavtale som skal gi lavere kostnader og større fleksibilitet.

Havila Capella og Havila Polaris møtes utenfor Trondheim.
Havila Capella og Havila Polaris møtes utenfor Trondheim. /Foto: Havila Kystruten/Oclin /Fri redaksjonell bruk

Den nye avtalen gir Havila Kystruten mulighet til å kjøpe om lag en tredel av sitt drivstoffbehov direkte fra en alternativ leverandør i Nord-Norge frem til og med 2030. Leveransene vil komme fra LNG-produksjonsanlegget på Melkøya, nær Hammerfest.

- Vi styrker fleksibiliteten og robustheten i vår drivstofforsyning, samtidig som vi sikrer en mer forutsigbar og konkurransedyktig kostnadsbase ved å inngå denne nye avtalen, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

Avtalen gjør at Havila Kystruten vil ha to leverandører flytende naturgass (LNG), med en prismodell som delvis knytter seg til gassolje. To tredeler av volumet vil fortsatt være prisindeksert mot den såkalte TTF-indeksen, mens en tredel vil følge gassoljepriser. Denne modellen reduserer risikoen for store prissvingninger og bidrar til mer forutsigbare kostnader.

- Markedet vi kjøper drivstoff i har store svingninger basert på energiprisene, og da er det avgjørende å ha flere bein å stå på. Forbedrede bunkringsløsninger i Nord-Norge, kombinert med en gunstigere prismodell, gjør at vi forventer betydelige besparelser fremover noe som er i tråd med jobben vi gjør for kostnadsoptimalisering av driften vår, avslutter Martini.

Basert på dagens terminpriser er forventningen at den nye avtalen vil redusere Havila Kystrutens drivstoffkostnader med over 10 % årlig fra og med fjerde kvartal 2025.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Havila Capella og Havila Polaris møtes utenfor Trondheim.
Havila Capella og Havila Polaris møtes utenfor Trondheim.
/Foto: Havila Kystruten/Oclin /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde

Om oss:

Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.

De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.

Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.

Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.

Følg pressemeldinger fra Havila Kystruten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Havila Kystruten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Havila Kystruten

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye