Amedia

Over 30.000 unge har tatt i bruk gratis tilgang til Amedias aviser: – En start over all forventning

Del

Mandag 23. juni ga Amedia alle mellom 15 og 20 år gratis tilgang til over 120 norske aviser. I løpet av seks uker har over 30.000 unge registrert seg.

Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon, er ansvarlig for prosjektet som gir unge gratis tilgang til Amedias aviser.
Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon, er ansvarlig for prosjektet som gir unge gratis tilgang til Amedias aviser. Ihne Pedersen/ Amedia

Rett før sommeren lanserte Amedia en ny løsning som gir alle mellom 15 og 20 år gratis digital tilgang til konsernets aviser og partneraviser. Dette omfatter både lokale og nasjonale nyheter, levert av nesten 1400 journalister over hele landet. 

– Vi hadde selvsagt stor tro på at tilbudet ville bli godt mottatt, men foreløpig har dette gått over all forventning. Hittil har over 30.000 unge registrert seg, som forteller oss at  unge både vil og kan engasjeres i redaktørstyrt innhold  - særlig når det handler om det som skjer der de bor og som angår deres liv, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia og prosjekteier for initiativet. 

Initiativet er muliggjort gjennom støtte fra Amediastiftelsen, i tillegg til Amedias egen innsats. 

Redaksjonenes fortjeneste

Ingul peker på at prosjektets mål er å styrke unges forhold til redaktørstyrte medier, og bidra til økt samfunnsforståelse og mediekompetanse, og understreker at dette er spesielt viktig i et valgår. 

– Unge får i dag i stor grad nyhetene sine fra kyniske globale plattformer hvor feil og falsk informasjon ofte dominerer - i sterk kontrast til Amedias frie redaktørstyrte aviser som er til stede der folk bor, og i lokalsamfunnene der demokratiet starter, sier Ingul. 

Hun understreker at den sterke starten først og fremst skyldes innsatsen som gjøres hver dag i alle Amedias redaksjoner og partneraviser.

– Det viktigste for oss er ikke antallet registreringer, men at stadig flere unge faktisk tar i bruk tilbudet, slik at de etablerer gode medievaner og får en sunnere mediediett. Derfor er vi veldig glade for å se at så mange av de som har registrert seg, også har funnet relevant innhold i avisene våre, sier Ingul, og legger til:

– Det er den nære og viktige journalistikken som redaksjonene våre leverer hver dag, som gjør denne satsingen mulig. Foreløpig ser vi at mange unge engasjeres av innholdet som publiseres, og det er først og fremst redaktørene og de dyktige redaksjonenes fortjeneste. 

Halvparten av brukerne er gutter

Medieundersøkelsen 2025, som ble lagt frem under Nordiske mediedager i mai, viste at over én av fire unge menn har lav eller ingen tillit til redaktørstyrte medier.

At hele 50 prosent av de registrerte brukerne i prosjektet er gutter, ser Ingul på som spesielt viktig: 

– Foreløpig er halvparten av de over 30.000 registrerte brukerne unge gutter. Det er et spesielt gledelig signal for hele mediebransjen, siden vi vet at denne gruppen tradisjonelt er vanskeligere å nå for redaktørstyrte medier. 

Hovedkampanje starter søndag

Amedia lanserer nå en bredere nasjonal kampanje sammen med sine aviser, i forbindelse med skolestart og høstens stortingsvalg.

– Målet er å nå ut til enda flere unge – også dem som ikke har et forhold til lokalavisen hjemmefra. Fordi vi  mener unge fortjener å få hele nyhetsbildet. Det betyr at vi må møte unge på deres premisser. Kampanjen har derfor en kanalmiks med markedsføring i egne og kjøpte flater, som ulike kanaler i sosiale medier og via podkast , sier Ingul.

Tilgangsløsningen er et ettårig pilotprosjekt, men målet er å gjøre ordningen permanent. 

Kontakter

Om Amedia

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye