Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.

Mandag lanseres en ny ungdomsundersøkelse fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) som løfter frem hvordan råd, trender og påvirkning preger unges forhold til mat og kropp. Funnene offentliggjøres for aller første gang under Arendalsuka – etterfulgt av en debatt med ungdomspolitikere, fagpersoner og influensere.
– Vi er bekymret for at et helt vanlig og sunt kosthold ikke lenger oppleves som godt nok. Ungdom utsettes for et massivt trykk fra sosiale medier og motstridende råd, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Arrangementet «Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?» finner sted på Impact Hub, Torvgaten 7, tirsdag 12. august kl. 14:30–15:30, og vil også strømmes direkte på:
https://www.facebook.com/melkno/
Panelet:
-
Live Bøe Johannessen, Helsedirektoratet
-
Nicolai Østeby, Unge Høyre
-
Signe Margrete Krüger Birks, Sosialistisk Ungdom
-
Christian Andre Johnston, klinisk ernæringsfysiolog og TikTok-profil @Nutritac
-
Moderator: Ingeborg Senneset, journalist, forfatter og samfunnsdebattant med et sterkt engasjement for kildekritikk og folkehelse
Arrangementet er åpent for presse og publikum. Undersøkelsen presenteres i sin helhet under arrangementet.
Kontakt for kommentarer om undersøkelsen:
Ida Berg Hauge, direktør i MELK
ida@melk.no | 915 78 410
Pressekontakt:
Stine H. Wickmann, kommunikasjonsrådgiver i MELK
stine@melk.no | 488 91 999
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom