Telenor blokkerte 479 millioner digitale trusler i andre kvartal 2025
(Fornebu, 8. august 2025) Antall digitale angrep og svindelforsøk rettet mot nordmenn er fortsatt svært høyt. Telenors Sikkerhetspuls for andre kvartal 2025 viser at en stadig større andel svindelforsøk skjer via nettsider ofrene oppsøker selv.

Telenor blokkerte og stanset i alt 479 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2025. Av disse utgjorde 459 millioner blokkeringer av kjente svindelsider, forsøk på installering av skadevare og phishingangrep på nett. I tillegg blokkerte Telenor 9 millioner svindelanrop og 10,9 millioner SMS.
Dette kvartalet har Telenor blokkert et stort antall nettsider som vanligvis er trygge å besøke. Nettsidene har blitt blokkert fordi de har vært under hackerangrep der kriminelle har prøvd å få tilgang til personinformasjon, brukerkontoer og nettverk, gjennomspreding av skadevare. Slik skadevare kalles informasjonsstjelere.
– Digital kriminalitet er et omfattende samfunnsproblem og angrepsmetodene er stadig i endring. Dette kvartalet har vi blokkert svært mange forsøk på installering av informasjonsstjelere og annen skadevare. Vi ser samtidig færre forsøk på kriminalitet via anrop og SMS i vårt nett, fordi de kriminelle i mindre grad lykkes i disse kanalene, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor.
Flere angrep mot vanlige nettsider
Forsøk på installering av skadevare skjer i flere tilfeller via vanlige nettsider man kan ha besøkt tidligere. Kriminelle utnytter sikkerhetshull og sårbarheter i nettsidenes publiseringsverktøy, ved å legge inn egen kode. På denne måten sørger de for at brukerne blir ledet til falske pop-ups eller undersider, hvor de lures til å dele sensitive opplysninger eller laste ned skadelig programvare.
– Mange av oss bruker PCer og telefoner både til jobb og private formål. Er man uheldig og laster ned slik skadevare, vil man i tillegg til å utsette seg selv for fare, potensielt også gi kriminelle tilgang til arbeidsgivers systemer og nettverk. Dette kan ha alvorlige konsekvenser. Sensitive data kan bli misbrukt og virksomheter kan lide store økonomiske tap. For mindre bedrifter kan dette i ytterste konsekvens innebære konkurs, forklarer Engebretsen.
– Egen dømmekraft ikke tilstrekkelig
I en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Telenor svarer rundt halvparten av de spurte at de har endret digitale vaner det siste året fordi de frykter for å bli utsatt for digital kriminalitet. Likevel mener mange at de er tilstrekkelig beskyttet gjennom egen dømmekraft.
– Det er viktig å være årvåken, men vi ser at altfor mange fortsatt ikke bruker teknologi for sikre seg selv. Flere svindelmetoder og forsøk på digital kriminalitet er så avanserte at selv eksperter kan la seg lure. Det kan koste dyrt dersom man kun stoler på egen dømmekraft, sier Engebretsen.
– Mange bruker tofaktorautentisering og passnøkler. Dette er positivt, men det hjelper dessverre ikke om du blir lurt til å laste ned en informasjonsstjeler. Kun 3 av 10 svarer at de bruker sikkerhetsfilter eller annen teknologi for å få hjelp til å stoppe digital kriminalitet. Mange er også altfor dårlige til å holde apper og programvare oppdatert. Vi må fortsette arbeidet med å øke kunnskapen og endre våre digitale vaner for å være tryggere på nett, avslutter hun.
Undersøkelsen viser også at e-post og falske nettsider oppfattes som de største risikokanalene, mens svindel via anrop og nettbutikker vurderes som minst farlige.
Kontakter
Julie HæhreInformasjonssjef
Tel:419 01 011julie.haehre@telenor.noPressetelefonKun til bruk for journalister
Tel:800 80 900Lenker
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Ekstremværet Amy: Telenor øker beredskapen2.10.2025 16:42:52 CEST | Pressemelding
Det varslede ekstremværet Amy kan skape utfordringer for mobil- og bredbåndsnettet. Telenor øker beredskapen og bemanningen gjennom helgen.
Nordmenns mobilvaner: Finnmarkinger ringer mest, 21-åringer surfer hardest – og meldingsiveren er størst i Agder24.9.2025 11:15:28 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Telenor om nordmenns mobilvaner viser at 21-åringer er landets største dataforbrukere, mens Finnmarkinger ringer langt mer enn resten av landet. Agder topper SMS-statistikken, og kvinner sender klart flest meldinger.
Telenor lanserer Apple TV+ på T-We16.9.2025 12:24:36 CEST | Pressemelding
Telenor-kunder i Norge kan nå abonnere på Apple TV+ og nyte prisbelønte og populære Apple Originals.
Telenor testet ny løsning for midlertidig dekning under SykkelBirken8.9.2025 10:30:15 CEST | Pressemelding
Telenor tok i bruk en ny løsning for å sikre dekning langs hele løypa under årets SykkelBirken. Den nye løsningen er mer kompakt, støyer mindre og er enklere å sette opp enn tidligere løsninger.
Vellykkede Svalbard-tester av nød- og beredskapskommunikasjon28.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Telenor Norge har gjennomført tester av 5G standalone (SA), skivedeling med prioritet og oppdragskritiske tjenester som kan revolusjonere utfordrende nød- og beredskapsarbeid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom