Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.

– Det er ganske fantastisk å tenke på at vi har gått fra 300 til 14 kommuner uten hurtiglader på under ti år. Det viser hvor raskt vi kan bygge infrastruktur når både myndigheter og næringsliv legger til rette for at forbrukerne kan gjøre gode miljøvalg, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.
Enova lanserte en støtteordning i 2022 som skulle styrke infrastrukturen for elbilladere - 100 millioner kroner skulle bli til 70 nye ladestasjoner rundt om i landet.
Før støtteordningen kom på plass var det 59 kommuner som stod uten en hurtiglader, og etter støtteordningen skulle kun 15 av landets kommuner mangle et hurtigladetilbud.
Mange grep muligheten og investerte raskt i utbygging av ladeinfrastruktur, noe som har resultert i et rekordlavt antall med nå kun 14 kommuner igjen uten hurtiglader.
Slik fordeler de siste ladetomme kommunene seg
Av kommunene som gjenstår er det seks som fikk tildelt midler fra Enova den gang. Fire av disse var det ladeselskapet Kople som vant anbud på, men ifølge Kople selv vil de ikke bygge ut på disse lokasjonene likevel.
Syv av de 14 kommunene som fremdeles ikke har en hurtiglader, ligger i Nordland – flere av de utenfor Lofoten eller langs Helgekysten. På en av lokasjonene, Vega, er Helgeland Kraft i gang med å få på plass en ladestasjon.
– Vi vet at på noen av disse lokasjonene har det rett og slett bare tatt litt tid å sette opp ladestasjoner, så det er godt å se at det fortsatt skjer en utvikling, sier Bu.
Samtidig, på Østlandet hvor det gjerne har vært enklere å bygge ut ladere, mangler det hurtigladetilbud i Skiptvet i Østfold og Gjerdrum i Akershus. Disse kommunene fikk ikke tildelt støttemidler.
Selv om noen kommuner mangler hurtigladere, kan de ligge i områder der hurtigladetilbudet totalt sett er godt.
– Nå er det faktisk vanskeligere å finne en kommune uten hurtiglader enn med. Det sier mye om hvor vanlig elbil har blitt i hele Norge, sier Bu.
Dette er listen over kommunene i Norge som ikke har et hurtigladetilbud per 31.07.2025:
| 
 Kommune  | 
 Fylke  | 
| 
 Gjerdrum  | 
 Akershus  | 
| 
 Gratangen  | 
 Troms  | 
| 
 Hasvik  | 
 Finnmark  | 
| 
 Leka  | 
 Trøndelag  | 
| 
 Nesna  | 
 Nordland  | 
| 
 Rødøy  | 
 Nordland  | 
| 
 Røst  | 
 Nordland  | 
| 
 Skiptvet  | 
 Østfold  | 
| 
 Sør-Fron  | 
 Innlandet  | 
| 
 Træna  | 
 Nordland  | 
| 
 Utsira  | 
 Rogaland  | 
| 
 Vega  | 
 Nordland  | 
| 
 Vevelstad  | 
 Nordland  | 
| 
 Værøy  | 
 Nordland  | 
Kilde: NOBIL
Nøkkelord
Kontakter
Karoline HauglandKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 40 23 32 25karoline.haugland@elbil.noUnni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noNorsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Elbildominans i alle fylker – men distriktene kan bli hengende langt etter3.11.2025 11:02:01 CET | Pressemelding
Elbilen har tatt over nybilsalget i hele landet. I oktober utgjorde elbiler hele 97,6 prosent av nybilsalget, og over 90 prosent i samtlige fylker. Forskjellene mellom by og bygd er visket ut i nybilsalget – men på veiene er det stor forskjell.
Elbilforeningen fyller 30 år31.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Mens Stortinget forhandler om fremtiden for den norske elbilsatsingen, feirer Elbilforeningen sitt 30-årsjubileum. Den 1. november fyller Elbilforeningen 30 år.
Du kan spare tusenlapper på å leie elbil fremfor fossilbil30.10.2025 08:38:03 CET | Pressemelding
Det lønner seg å velge elbil når du leier bil. Vi har sammenlignet prisene på elbil og fossilbil hos de største leiebilselskapene i Norge.
– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig15.10.2025 10:09:52 CEST | Pressemelding
– Regjeringen foreslår at flertallet av elbilene om litt over ett år skal ha 125 000 kr mer i avgift enn i dag. Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
–Vi tåler ikke momsendring på elbil fra januar13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Før statsbudsjettet legges fram onsdag, spekuleres det i om det kommer mer moms på elbil allerede fra starten av 2026. – Det kommer ikke til å skje, både håper og tror generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom