50-årsjubileum for denne livredderen

Del

I år er det 50 år siden bilbeltet ble påbudt å bruke for fører og forsetepassasjer i alle biler der dette var montert. Siden påbudet kom i 1975, har bilbeltet vært en viktig livredder.

Bilbelte ble påbudt i forsetene der det var montert for 50 år siden.
Bilbelte ble påbudt i forsetene der det var montert for 50 år siden. Foto: Colourbox

Vi kan takke en innovativ svenske ved navn Nils Bohlin for at vi har trepunktsbelter i dag. Bohlin var ingeniør for både Saab og Volvo. Allerede på 1950-tallet mente han at bilene burde få trepunktsbelte. Likevel skulle det gå et par tiår før det ble påbudt i Norge. 

– Det finnes mange trafikksikringstiltak som har reddet liv, både i Norge og ute i verden. Men effekten av trepunktsbeltet er kanskje uten sammenligning det billigste og nyttigste trafikksikringstiltaket av alle. Lagt stramt og tett på kroppen, ned på hoftene og godt inn på skulder, holder det oss på plass – enkelt og effektivt, sier regionleder Knut Olav Røsseland Nestås i Trygg Trafikk Vestland. 

Nesten alle bruker belte i bil

Beltebruken i Norge har økt jevnt over tid. Nye tellinger viser at ca. 97 prosent av førere i lette kjøretøy bruker bilbeltet jevnlig.  

– For mange handler det om at så fort du setter deg i bilen, får du ikke ro før beltet er på. Varsling er selvsagt viktig. Likevel vil vi argumentere for at bruksmønsteret stikker dypere enn som så. For tross alt er det lett å komme rundt et pling og et plong hvis man virkelig vil. Men det store flertallet gjør ikke det. De har kunnskapen om hva som er lurt å gjøre, holdningen til å ville bruke det og til slutt det viktigste: De velger det rette. De bruker beltet, sier Nestås. 

Flere må bruke belte i buss 

Når vi i år markerer jubileet for påbudet, takker vi våre svenske naboer som utviklet tiltaket i sin tid, med en særskilt takk til Nils Bohlin. Samtidig bør vi se fremover. Hvordan kan vi få flere til å bruke bilbelte og sikre at flest mulig bruker det riktig? 

– Det finnes fortsatt forbedringspunkter. For eksempel bør langt flere busspassasjerer bruke belte. Det er en enkel og effektiv forsikring mot å bli hardt skadd. Dessverre ser vi at det også skjer hendelser med busser, iblant alvorlige ulykker. 

Nestås fortsetter. 

– I tillegg bør vi få flere til å bruke beltet riktig. Årlig blir folk skadd fordi beltet enten er plassert under armen og/eller ikke ligger ned på hoftene, men over magen. Da er faren stor for å bli livstruende skadd. For å få full effekt må beltet ligge stramt og tett på kroppen, godt inn på skulder og ned på hoftene. 

Med enkle grep kan du selv bidra til en tryggere reise. Ved å bruke belte sikrer du både deg selv og andre. Om du i tillegg sjekker at beltet ditt ligger riktig, får du full effekt av beskyttelsen. 

– Når vi vet hvilke krefter som er i sving så fort vi er i bevegelse, gjør vi klokt i å sikre oss. En menneskekropp kan fort veie det samme som en fullvoksen elg eller en liten elefant, helt avhengig av fartsnivået ditt. Elger og elefanter vil vi verken ha i fronten eller usikret i baksetet. Bruk bilbeltet – og bruk det riktig, avslutter Nestås.

Nøkkelord

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye