Statens vegvesen

Siste del av sikringsarbeidet i Strindheimtunnelen starter i august

Del

I begynnelsen av august starter arbeidet med å gjøre ferdig siste del av bergsikringen i Strindheimtunnelen på riksveg 706 i Trondheim.

Vegg- og takelementene i det østgående løpet av Strindheimtunnelen demonteres før selve fjellet sikres.
Vegg- og takelementene i det østgående løpet av Strindheimtunnelen demonteres før selve fjellet sikres. Cecilie Hestås Hove Statens vegvesen

I mai startet arbeidet i det østgående tunnelløpet, og det har vært et krevende arbeid. Med en gjennomsnittlig trafikkmengde på 24.000 kjøretøy i døgnet, har stengningen også store konsekvenser for trafikantene.

Berømmer trafikantene

– Det har vært en krevende og omfattende trafikkomlegging med endringer i kjøremønsteret og noe økt belastning på omkjøringsveger. Jeg vil berømme trafikantene for å ha vært veldig tålmodige og forståelsesfulle, og for å ta hensyn til hverandre, sier seksjonssjef Johnny Skår i Statens vegvesen.

Det har vært få klager, og bare noen få hendelser i tunnelen, som har skyldtes uoppmerksomhet.

Det vil fortsatt være behov for tålmodighet og oppmerksomhet fra trafikantene, for i begynnelsen av august fortsetter sikringsarbeidene i det vestgående tunnelløpet, og da blir det toveis trafikk i det østgående tunnelløpet og trafikkmønsteret må endres på nytt.

– Vi vil derfor fortsatt oppfordre trafikanter til å reise kollektivt og sykle om man kan, samt beregne god tid. Videre fortsette med å vise hensyn til hverandre i trafikken og respektere skiltene som er satt opp både igjennom vårt anleggsområde og i andre vegarbeidsområder i Trondheim.

Usynlig sikringsarbeid

– Det er ikke så synlig for trafikantene hva vi har gjort i tunnelen så langt, da alt av arbeid er gjemt bak vegg- og takelementene i tunnelen. Det vil fortsatt være gjemt når det østre løpet åpner for trafikk, sier Johnny Skår. 

Over et lengre strekk i det østgående tunnelløpet har de elektrotekniske installasjonene blitt forsiktig plukket ned, før vegg- og takelementer har blitt demontert. Bak elementene har membran som vannsikring blitt fjernet for å komme opp til selve fjellet, som er sikret med bolter og sprøytebetong.

Stabiliserer fjellet  

– Vår jobb har vært å stabilisere bergmassene i den aktuelle sonen i tunnelen som har deformasjoner, og ved å tilføre mer sikring så har vi også vært nødt til å strosse i profilet, det vil si å foreta en forsiktig sprengning for å få mer plass. Det er etablert en større mengde sprøytebetongbuer og supplert med sprøytebetong og massivt med ekstra bolter. Vi begynner nå å bli ferdige med utbedring av bergsikringen i det østgående løpet, og skal i gang med å montere alt tilbake slik som det var før vi begynte i mai, sier Johnny Skår.

Dersom arbeidet går som planlagt og det ikke dukker opp nye utfordringer, håper han at hele arbeidet i Strindheimtunnelen vil være ferdig i begynnelsen av september.

– Men dette forutsetter at alt går på skinner, understreker seksjonslederen.

Det er Nordisk Fjellsikring AS som utfører sikringsarbeidet for Statens vegvesen.

Oppdatert trafikkinformasjon

Statens vegvesen kommer tilbake til mer trafikkinformasjon når arbeidet starter i det vestlige tunnelløpet. For å unngå belastninger på omkjøringsvegene oppfordres alle som har mulighet til å benytte kollektivtransport og ellers beregne god tid.

Du finner alltid oppdatert trafikkinformasjon på 175.no eller Statens vegvesens trafikk-app.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Deler av Strindheimtunnelen er strippet ned til fjellet (foran på bildet) for å sikre fjellet under.
Deler av Strindheimtunnelen er strippet ned til fjellet (foran på bildet) for å sikre fjellet under.
Cecilie Hestås Hove Statens vegvesen
Last ned bilde
Montering av sikringsbolter. Vegbanen er tildekket for å unngå skader på eksisterende vegbane, kummer og bankett.
Montering av sikringsbolter. Vegbanen er tildekket for å unngå skader på eksisterende vegbane, kummer og bankett.
Cecilie Hestås Hove Statens vegvesen
Last ned bilde
Det er sprøytet flere lag med sprøytebetong for å få en jevn og fin tunnelprofil. Her etableres det buer med armering, såkalte sprøytebetongbuer.
Det er sprøytet flere lag med sprøytebetong for å få en jevn og fin tunnelprofil. Her etableres det buer med armering, såkalte sprøytebetongbuer.
Cecilie Hestås Hove Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye