Norge og Italia skal samarbeide om kritiske råvarer
9.7.2025 16:55:56 CEST | Nærings- og fiskeridepartementet | Pressemelding
Næringsminister Cecilie Myrseth møtte Italias industriminister Adolfo Urso i Roma for å følge opp avtalen mellom Norge og Italia om samarbeid om kritiske råvarer.

– Norge og Italia deler en felles interesse i å styrke europeisk eierskap innen verdikjeder for kritiske råvarer. Denne avtalen er den siste i rekken av flere avtaler og industrielle partnerskap som Norge har signert den siste tiden. Det er viktig at vi etablerer samarbeid og informasjonsutveksling med venner og allierte, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Den nye samarbeidsavtalen ble inngått i forbindelse med industriminister Adolfo Urso og viseutenriksminister Edmondo Ciriellis besøk til Tromsø og Andøya og romhavnen Andøya Spaceport i mai.
– Den globale etterspørselen etter mineralene og metallene som trengs til den grønne omstillingen vil fortsette å øke kraftig. Derfor trenger vi ny lønnsom og bærekraftig utvinning og produksjon av mineralske råvarer, og her kan Norge spille en større rolle enn i dag, sier Myrseth.
Regjeringens overordnede ambisjon er at Norge skal utvikle verdens mest bærekraftige mineralnæring. 21. juni vedtok et samlet Stortinget en ny modernisert minerallov. Loven vil bidra til et mer moderne rammeverk og mer effektive prosesser for nye mineralprosjekter.
– Norge er godt posisjonert for å lykkes med dette. Vi har betydelige mineralressurser som kan gi verdiskaping, lønnsomme arbeidsplasser og samtidig gi et viktig bidrag til å håndtere de globale mulighetene og utfordringene knyttet til det grønne og digitale skiftet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Norsk metallindustri er også blant verdens mest bærekraftige og en viktig leverandør av kritiske råvarer som aluminium og nikkel til det europeiske markedet.
Som en del av samarbeidet om kritiske råvarer, er Norge og Italia nå enige om å etablere en arbeidsgruppe på myndighetsnivå.
– Etableringen av en arbeidsgruppe for kritiske råvarer er en naturlig oppfølging av avtalen. Dette vil gi oss bedre muligheter til å kartlegge felles interesser og samarbeide om disse, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Dege DimmenSeniorrådgiver kommunikasjonNærings- og fiskeridepartementet
Tel:+4793222005sofie-dege.dimmen@nfd.dep.noOm oss
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) utformar ein framtidsretta nærings- og sjømatpolitikk.
Innsyn: NFDs postjournal er søkbar hos www.eInnsyn.no
Du kan følgje NFD på LinkedIn og Flickr, og regjeringa på X/Twitter og Facebook

Følg pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nærings- og fiskeridepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Næringsministeren deltok på OECDs ministerrådsmøte i Paris5.6.2026 07:29:16 CEST | Pressemelding
Næringsminister Cecilie Myrseth deltok denne uken på OECDs ministerrådsmøte i Paris. Hvordan næringspolitikken kan bidra til økonomisk vekst var hovedtema for toppmøtet.
Næringsministeren til Italia for å styrke industrisamarbeidet2.6.2026 07:33:19 CEST | Presseinvitasjon
Næringsminister Cecilie Myrseth besøker Italia 6.–9. juni. Målet med reisen er å styrke industrisamarbeidet mellom Norge og Italia og fremme norsk næringsliv i et viktig europeisk marked.
Lågare marknadsavgift frå 1. juni31.5.2026 14:40:37 CEST | Pressemelding
Marknadsavgifta for pelagiske artar og konvensjonelle sjømatprodukt blir sett ned frå 1. juni 2026. Føremålet er å bidra til å lette situasjonen for sjømatnæringa i ein krevjande periode.
Fiskeri- og havministeren til Japan for å styrke sjømat-, og maritimt samarbeid29.5.2026 21:49:15 CEST | Pressemelding
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss besøker Japan sammen med Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon og digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung 1.–4. juni.
Kommuner kan innføre overnattingsavgift fra 202728.5.2026 11:26:43 CEST | Pressemelding
Et godt reiseliv skal skape verdi for både besøkende og lokalsamfunn. Nå som forskriften er klar, legger næringsminister Cecilie Myrseth til rette for at kommunene kan begynne å kreve inn overnattingsavgift fra neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom