Opprettholder millionbot mot Telenor
Nkom varslet i februar et gebyr på 50 millioner kroner til Telenor for flere lovbrudd knyttet til at nødnummertjenesten var nede flere ganger i fjor. Nå har Nkom fattet endelig vedtak i saken.

Sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie sier myndigheten nøye har vurdert innspillene fra Telenor som har kommet etter varselet tidligere i år, men at de likevel finner grunnlag for å opprettholde botens størrelse.
– Det er første gang at Nkom vedtar et så høyt overtredelsesgebyr, men vi mener at lovbruddene vi har dokumentert er av så alvorlig karakter at de må få konsekvenser for selskapet.
Han sier videre:
–Vi som myndighet har store forventninger til Telenor som en profesjonell aktør med et viktig samfunnsoppdrag. Feilene vi har avdekket i tilsynsrapporten burde ikke fått de konsekvensene de fikk. Gebyrets størrelse er nært knyttet til overtredelsens alvorlighet og selskapets rolle i overtredelsen.
Telenor har klagefrist til 8. september 2025.
Hovedtrekk ved lovbruddene:
- Telenor har ikke levert nødmeldingstjenesten ved flere hendelser høsten 2024 slik de er lovpålagt.
- Telenor har ikke gjennomført planlagt arbeid på forsvarlig vis. Tilsynet har også avdekket at Telenor ikke har hatt forsvarlig sikkerhet ved gjennomføring av planlagt arbeid knyttet til nødmeldingstjenesten.
- Nkom mener at Telenor ikke har gjort tilstrekkelige risiko- og sårbarhetsvurderinger knyttet til lovpålagt ansvar for hele verdikjeden til nødmeldetjenesten i Norge.
- Telenor har ikke sørget for at det er tilstrekkelig redundans, dvs. reserveløsninger, for sine tjenester. Det innebar for eksempel at hendelsen 13. november fikk større konsekvenser enn den ville ha hatt, dersom reserveløsninger hadde fungert slik de skulle.
- Det er heller ikke gjort tilstrekkelige kontroller av underleverandør til Telenor Norges infrastruktur, og som har en avgjørende rolle i verdikjeden. Det er viktig at slike kontroller gjennomføres for å sikre at underleverandørene følger opp krav og at de gjennomfører gode risikovurderinger knyttet til oppdragene.
- Telenor har heller ikke varslet myndighetene rettidig. Aktørene plikter å varsle til myndighetene innen 30 minutter når alvorlige hendelser skjer. Nkom opplevde under flere av hendelsene at media fikk informasjon før vi som ansvarlig myndighet ble informert om situasjonen.
Tilsynsarbeidet har vært svært omfattende og er gjennomført med innhenting av dokumentasjon, presentasjoner, tekniske undersøkelser, samtaler og intervjuer av nøkkelpersoner hos Telenor og gjennom stedlig tilsyn av anlegg. Nkom har også fått eksperthjelp fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og -beredskap (DSB) i tilsynet knyttet til strøm og reservestrøm på anlegget hvor den fjerde hendelsen oppstod.
Les mer om hendelsene på nkom.no
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noSvein Sundfør ScheieSikkerhetsdirektør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95211189sss@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Overveldende støtte til aldersgrense på sosiale medier10.10.2025 08:12:37 CEST | Pressemelding
Nesten 9 av 10 mener det er en god idé med aldersgrenser på sosiale medier, viser ny undersøkelse. Nkom støtter å øke aldersgrensen for bruk av sosiale medier til 15 år.
Slik forbereder du deg på høststorm2.10.2025 13:12:59 CEST | Pressemelding
Årets første høststorm er ventet å treffe store deler av landet på fredag. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) advarer om at både mobil- og internett kan ryke.
Ønsker strenge KI-regler1.10.2025 11:02:16 CEST | Pressemelding
7 av 10 nordmenn ønsker strenge regler for hvordan kunstig intelligens skal kunne brukes. – Vi skal beskytte brukerne, uten å kvele muligheter for innovasjon, sier Nkom.
Stor tro på egen beredskap: - Menn mer naive enn kvinner1.10.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Halve Norge mener de er forberedt på å miste mobil og internett i flere dager. – Det er en falsk trygghet, mener sikkerhetsdirektør.
Advarer mot å stole blindt på GPS – lær deg kart og kompass17.9.2025 15:03:31 CEST | Pressemelding
GPS er en tjeneste de fleste tar for gitt – men den og andre navigasjonssystemer er langt mer sårbare enn mange er klar over. Nå oppfordrer myndighetene til at du børster støv av gamle kunnskaper om bruk av kart og kompass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom