Opprettholder millionbot mot Telenor
Nkom varslet i februar et gebyr på 50 millioner kroner til Telenor for flere lovbrudd knyttet til at nødnummertjenesten var nede flere ganger i fjor. Nå har Nkom fattet endelig vedtak i saken.

Sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie sier myndigheten nøye har vurdert innspillene fra Telenor som har kommet etter varselet tidligere i år, men at de likevel finner grunnlag for å opprettholde botens størrelse.
– Det er første gang at Nkom vedtar et så høyt overtredelsesgebyr, men vi mener at lovbruddene vi har dokumentert er av så alvorlig karakter at de må få konsekvenser for selskapet.
Han sier videre:
–Vi som myndighet har store forventninger til Telenor som en profesjonell aktør med et viktig samfunnsoppdrag. Feilene vi har avdekket i tilsynsrapporten burde ikke fått de konsekvensene de fikk. Gebyrets størrelse er nært knyttet til overtredelsens alvorlighet og selskapets rolle i overtredelsen.
Telenor har klagefrist til 8. september 2025.
Hovedtrekk ved lovbruddene:
- Telenor har ikke levert nødmeldingstjenesten ved flere hendelser høsten 2024 slik de er lovpålagt.
- Telenor har ikke gjennomført planlagt arbeid på forsvarlig vis. Tilsynet har også avdekket at Telenor ikke har hatt forsvarlig sikkerhet ved gjennomføring av planlagt arbeid knyttet til nødmeldingstjenesten.
- Nkom mener at Telenor ikke har gjort tilstrekkelige risiko- og sårbarhetsvurderinger knyttet til lovpålagt ansvar for hele verdikjeden til nødmeldetjenesten i Norge.
- Telenor har ikke sørget for at det er tilstrekkelig redundans, dvs. reserveløsninger, for sine tjenester. Det innebar for eksempel at hendelsen 13. november fikk større konsekvenser enn den ville ha hatt, dersom reserveløsninger hadde fungert slik de skulle.
- Det er heller ikke gjort tilstrekkelige kontroller av underleverandør til Telenor Norges infrastruktur, og som har en avgjørende rolle i verdikjeden. Det er viktig at slike kontroller gjennomføres for å sikre at underleverandørene følger opp krav og at de gjennomfører gode risikovurderinger knyttet til oppdragene.
- Telenor har heller ikke varslet myndighetene rettidig. Aktørene plikter å varsle til myndighetene innen 30 minutter når alvorlige hendelser skjer. Nkom opplevde under flere av hendelsene at media fikk informasjon før vi som ansvarlig myndighet ble informert om situasjonen.
Tilsynsarbeidet har vært svært omfattende og er gjennomført med innhenting av dokumentasjon, presentasjoner, tekniske undersøkelser, samtaler og intervjuer av nøkkelpersoner hos Telenor og gjennom stedlig tilsyn av anlegg. Nkom har også fått eksperthjelp fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og -beredskap (DSB) i tilsynet knyttet til strøm og reservestrøm på anlegget hvor den fjerde hendelsen oppstod.
Les mer om hendelsene på nkom.no
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noSvein Sundfør ScheieSikkerhetsdirektør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95211189sss@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Elektroniske produkter kan spionere på deg hjemme – dette bør du tenke på før julehandelen12.12.2025 11:50:42 CET | Pressemelding
Nesten alle nye elektroniske hverdagsprodukter har mulighet til å koble seg til internett. Nå advarer myndighetene om å kjøpe usikre produkter under julehandelen.
Nkom varsler tilsyn etter danske SMS-avsløringer11.12.2025 10:56:41 CET | Pressemelding
Norske mobilselskaper må nå forklare hvordan de bruker KI-systemer som stopper svindel, etter at det ble kjent at ansatte i Danmark kan ha fått ulovlig innsyn i private SMS-er som ble markert som mistenkelige.
Prisfusk før Black Week kan lure deg: - Men svindlerne kan ruinere deg24.11.2025 08:41:55 CET | Pressemelding
Mange ser rødt etter prisjuks fra butikker før Black Week. Likevel advarer svindelekspert om at den største faren lurer i innboksen din.
Selgere skal ikke ringe deg med vanlig mobilnummer - ber bransjen stramme inn20.11.2025 08:55:15 CET | Pressemelding
Callsentre og virksomheter som driver med salg, markedsføring eller opinionsundersøkelser får ikke bruke 8-sifrede mobilnumre for å ringe deg. - Viktig for tilliten til norske numre, sier seksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Inger Vollstad.
Økt risiko for cyberangrep mot digital infrastruktur18.11.2025 09:45:47 CET | Pressemelding
Et angrep mot mobilnettene kan slå ut flere kritiske tjenester og få store konsekvenser for samfunnet. Nkom varsler om at cybertrusselen mot digital infrastruktur er stor og økende.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom