Elkjøp Nordic

Sterk vekst i lønnsomheten for Elkjøp Nordic

Del

Det nordiske Elkjøp-konsernet øker lønnsomheten i et fortsatt svakt marked. Mens store deler av bransjen sliter med lønnsomhet, tjener markedslederen over milliarden igjen. Nå håper konsernsjefen at rentekutt vil sette fart på handlelysten.  

Elkjøp har avvikende regnskapsår, og omsetningen fra mai 2024 til og med april 2025, endte på 47,7 milliarder kroner. Det er en økning på 1,6 prosent fra året før. Sammenlignbar omsetning endte på samme nivå som i fjor. Driftsresultatet landet på 1.019 millioner kroner, som er en oppgang på hele 26,6 prosent. Driftsmarginen for regnskapsåret 2024/25 endte på 2,1 prosent.

- En fantastisk innsats fra alle våre kolleger har gjort at vi igjen tjener over milliarden, og vi ser ingen andre i bransjen som leverer en bunnlinje i nærheten av oss. Vi er stolte av å tjene penger i et fortsatt tøft marked, sier konsernsjef Fredrik Tønnesen i Elkjøp Nordic.

For motbakken i norsk - og nordisk - økonomi er lang og seig, og ny elektronikk er ikke det første folk prioriterer i dyrtid med høye renter, ifølge Tønnesen.  

- Lommebøkene er fortsatt tynne, og mange må prioritere hardt. Det merker vi som selger kapitalvarer. Marginen er beinhard, og vi sitter igjen med kun to kroner per hundrelapp. Likevel har vi lykkes med å forbedre lønnsomhet og dermed sikre arbeidsplasser. Det er viktig for oss, sier Tønnesen.

Tøff konkurranse - høy moral
På tross av utfordrende tider holder Elkjøp moralen på topp. Det beviser medarbeidertilfredsheten i selskapet som er høyere enn noen gang. Noe som smitter over på kundene, og resultatet, ifølge konsernsjefen.

- Marginen viser hvor knalltøff konkurransen er i markedet. Det krever iherdig innsats fra hver og en av oss. Vi har det gøy på jobb, og selvsagt er vi stolte av det vi får til. Oppskriften i varehandel er like enkel som den er vanskelig. Fornøyde medarbeidere gir fornøyde kunder, som igjen gir gode resultater. Det er lite som smaker bedre enn gode tilbakemeldinger fra fornøyde kunder, forklarer Tønnesen. 

Venter sterkere vekst
Tønnesen mener forbrukerne åpenbart har vært tilbakeholdne med pengebruken de siste årene, men tror det går mot noe lysere tider.

- Nå settes rentene ned i Norge og Norden. Tempoet i rentenedgangen vil avgjøre hvilken omsetningsvekst vi kan forvente, men det er ingen tvil om at det har vært trangt for mange, og flere kan ha behov og ønsker for produkter de ikke har tatt seg råd til å kjøpe – eller reparere, sier Tønnesen.

Ville etter roboter 
Det er særlig salget av produkter i premium-segmentet som har økt det siste året. Mange fikk hjelp til å suge opp barnålene fra juletreet med en robotstøvsuger, som var storselgeren under Black Week. Da snøen smeltet var etterspørselen etter robotgressklippere allerede skyhøy.  Sammenlignet med fjoråret har salget femdoblet seg denne våren. Med god hjelp fra TikTok har maskiner for ulike kalde drikker inntatt nordiske kjøkkenbenker. Her har Elkjøps satsing på egne merkevarer vært en stor suksess.

- Med en svak norsk krone er det fortsatt dyrt å reise, og mange velger kanskje å investere i hus og hjem fremfor utenlandsferie. Men basert på salget vårt av gressklippere, is- og slushmaskiner om dagen ser det ut til at hagefesten her hjemme blir veldig bra den og, avslutter Tønnesen.

*SE VEDLAGTE TABELL FOR SAMMENLIGNBARE TALL FRA TIDLIGERE ÅR*

Kontakter

Bilder

Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden
Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Nordic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic viser tidlige tegn på bedring i fortsatt beintøft marked18.12.2023 08:09:35 CET | Pressemelding

Halvårsresultatet til den nordiske elektronikkgiganten viser en solid fremdrift på tross av all motvind. Med effektive kostnadstiltak motvirker Elkjøp en fortsatt nedgang i markedet og løfter marginene tilbake til samme nivå som for to år siden. Halvveis i finansåret 23/24 viser resultatene at EBIT økte med 138 millioner kroner – mer enn en seksdobling sammenlignet med første halvår i fjor - til tross for en reduksjon i omsetning på -5,8%.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye