Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.

Med dette oppkjøpet ønsker Schibsted velkommen to av de mest innflytelsesrike og populære mediemerkevarene i Norden. Ved å forene komplementære styrker, vil Schibsted, TV4 og MTV tilby publikum en rikere og mer komplett medieopplevelse med nyheter, sport, drama og underholdning, via tekst, lyd og video.
“TV4 og MTV er anerkjente, uavhengige nyhetsformidlere og sentrale aktører i å fremme demokratiske verdier nasjonalt. De er også ledende innen underholdning, sport og drama av høy kvalitet. I denne sammenhengen er Schibsted en ideell, langsiktig eier. Med støtte fra Stiftelsen Tinius vil vi bevare og videreutvikle TV4 og MTV som pålitelige og uavhengige medieaktører," sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted.
Komplementær posisjon i Sverige
Schibsteds digitale posisjoner – Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme – utfylles av TV4s sterke og komplementære posisjon innen nyheter, sport og underholdning på tvers av plattformer i Sverige.
"Siden Aftonbladet ble en del av Schibsted i 1996, har vi vært sterkt engasjert i Sverige, og dette er en historisk dag for oss. En stadig tøffere konkurranse i mediebransjen gjør det enda viktigere å bygge sterke, nasjonalt forankrede medieposisjoner med tilstrekkelig størrelse og investeringskraft, og på den måten sikre redaksjonell uavhengighet. Dette oppkjøpet er et viktig skritt på veien mot å skape en ledende nordisk mediedestinasjon med sterke, uavhengige medier," sier Siv Juvik Tveitnes.
Taktskifte i Finland
I Finland innebærer oppkjøpet av MTV et betydelig taktskifte for Schibsted, som fra før er til stede med podkastplattformen Podme.
– MTVs sterke markedsposisjon og kjente merkevarer passer perfekt med våre ambisjoner. Vi ser frem til å bidra til videre vekst og utvikling innenfor nyheter, sport, drama og underholdning i Finland, sier Siv Juvik Tveitnes.
Bygger posisjoner sammen
TV4 og MTV vil fortsatt være sterkt forankret i sine nasjonale markeder, samtidig som de vil ta del i økt skala, innovasjonskapasitet og samarbeid over landegrensene. Avtalen forener sterke posisjoner innen live og on-demand levende bilder med Schibsteds ledende posisjoner innen digitale nyheter og lyd.
Schibsted og TVM vil søke muligheter til å utforske komplementære styrker og skape felles posisjoner som er attraktive både for brukere og annonsører.
“Vi er veldig glade for offisielt å bli en del av Schibsted-familien,” sier Mathias Berg, administrerende direktør for TVM og TV4. “Våre felles verdier knyttet til kvalitetsjournalistikk, innovasjon og gode brukeropplevelser gjør dette til en perfekt match. Sammen vil vi fortsette å informere, inspirere og underholde det nordiske publikummet – nå med enda større kraft og ambisjoner.”
Nøkkeltall
Transaksjonen, som først ble kunngjort i februar 2025, verdsetter TV- og medievirksomheten til 6,55 milliarder svenske kroner. I 2024 genererte TV4 og MTV-gruppen eksterne inntekter på 8,16 milliarder SEK og hadde omtrent 887 000 abonnenter – en tosifret vekst fra året før.
Kontakter
Petter OvanderKommunikasjonssjefSchibsted - Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comØyvind Vormeland SalteKommunikasjonssjefSchibsted
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comOm Schibsted og TVM
Om Schibsted
Schibsted (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme. Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Schibsted er heleid av Stiftelsen Tinius og har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre avhenger av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Om TVM
I Sverige omfatter TVM TV4-familiens reklamefinansierte og betalings-TV-kanaler, TV4 Play streamingtjeneste, samt nettsidene Fotbollskanalen og Köket. Den finske virksomheten består av MTVs reklamefinansierte og betalings-TV-kanaler, samt strømmetjenesten MTV Katsomo. TV & Media har til sammen rundt 1200 ansatte i de to landene.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Katarina Flatland og Mads Hansen i tottene på hverandre under VGTV-innspilling18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det gikk en kule varmt mellom de to profilene under innspillingen av den nye sesongen av «Spesialklassen» på VGTV.
Harald Eia i ny VGTV-serie: – Jeg fikk helt sjokk15.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Harald Eia er tilbake med en ny dokumentarserie på VGTV. I «Harald og sytepavene», som kommer 30. august, dykker han ned i en ny og oppsiktsvekkende behandling av fysiske smerter.
Erna Solberg skal grilles på direkten på VGTV8.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Statsministerkandidat Erna Solberg skal både motta vitser på egen bekostning – og dele ut noen selv, når hun deltar i VGTV-programmet «Rikets Roast», direktesendt fra Arendalsuka.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom