Krav om grønn asfalt gir grønnere skipsfart
Statens vegvesens belønning av CO2-kutt i asfalt fører til en ny milepæl for grønnere skipsfart.

Nordasfalt og Møre Sjø har nettopp inngått kontrakt om bygging av verdens første hydrogendrevne lasteskip, som skal frakte asfalt og masser langs norskekysten.
I tillegg til kravene om grønnere asfalt, har investeringsstøtte fra Enova og NOx-fondet til investeringen og Green Hs etablering av hydrogenfabrikk i Bodø gjort satsingen mulig.
Konkrete resultater
– Jeg er veldig glad for å se konkrete resultater av Statens vegvesens målretta satsing på det grønne skiftet. Først ved å stille krav om nullutslipp i ferjedriften, og så ved å belønne reduksjon i CO2-utslipp fra asfalt. Dette har ført til mer enn en halvering av utslipp fra asfalt siden 2020. Vegdriften bidrar altså til teknologisk utvikling og kommersialisering av grønn skipsfart, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, som besøkte Nordasfalts anlegg på Vikan utenfor Bodø tirsdag.
Siden 2020 er CO2-utslippene fra asfaltering av riksvegene redusert med 55 prosent. Den kraftige nedgangen har skjedd gjennom bruk av nye energikilder i asfaltfabrikkene, økt resirkulering og endring fra bruk av råolje til biogene bindemidler. I dag er det transport av råstoff som skaper de største utslippene fra asfaltindustrien.
– Det er flott å se at Nordasfalt er framoverlent og gjør noe med utslippene i hele verdikjeden. På denne måten viser de veg for grønn omstilling, sier vegdirektøren.
Lasteskipene som brukes i dag drives på diesel og de fleste er mellom 40 og 60 år gamle. Når de nye hydrogendrevne lastebåtene er på plass, kuttes CO2-utslippene utslippene fra Nordasfalts produksjon med mellom 5000 og 7000 tonn CO2 årlig.
Hydrogen til ferje og bulkskip
Statens vegvesen startet arbeidet med CO2-kutt i ferjedriften i 2015, og i løpet av disse ti årene er CO2-utslippene halvert.
Hydrogendrevne ferjer mellom Bodø og Lofoten er neste trinn i utviklingen. Statens vegvesens krav til nullutslipps ferjedrift har ført til at Green H har startet bygging av hydrogenfabrikk på Langstranda i Bodø, som skal levere til de nye hydrogendrevne Vestfjordferjene. Dermed blir også hydrogen lett tilgjengelig for Nordasfalts nye skip.
Mange fødselshjelpere
– Møre Sjøs beslutning om å realisere nullutslippsfartøy med hydrogen markerer et viktig steg i utviklingen av grønn maritim transport. Møre Sjø har lagt ned en imponerende innsats for å realisere dette prosjektet, og Enova vil berømme dem for å ha tatt en tydelig lederrolle i det grønne skiftet til sjøs. Det er avgjørende med aktører som kan og tør å gå foran og vise vei for resten av næringen, sier Rune Holmen, som er leder for maritim transport i Enova.
Enova er regjeringens verktøy for omstilling til lavutslippssamfunnet, og bidrar til at ny energi- og klimateknologi skal tas i bruk i markedet.
– De nye skipene bidrar til å bygge erfaring med nye energibærere og styrker verdikjeden for hydrogen i Norge. Slike prosjekter gir verdifull læring og legger grunnlaget for bredere utrulling av utslippsfrie løsninger til sjøs, sier Rune Holmen.
I tillegg har NOx-fondet vært avgjørende for å få i stand avtalen om å bygge de nye hydrogenskipene. Fondet er næringslivets fond for å finansiere utslippsreduserende tiltak og implementere grønn teknologi.
Grønt skipsfartsprogram har bidratt med å utvikle prosjektet som resulterte i hydrogenskip og avtalen mellom Nordasfalt og Møre Sjø. Grønt skipsfartsprogram er et offentlig – privat partnerskapsprogram med målsetting om å etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart og redusere utslipp av klimagasser. Mer enn 130 partnere fra hele den maritime verdikjeden deltar.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stenger Molde ferjekai natt til fredag – erstattes av avganger Hollingsholmen-Vestnes22.10.2025 15:04:45 CEST | Pressemelding
Arbeidene med oppgradering til nytt hydraulisk aggregat krever at ferjekaia stenges mellom kl. 22:45 torsdag 23. oktober og kl. 06:30 fredag 24. oktober.
Nye tall: Sjøtransport er vesentlig mer klimavennlig enn lastebil22.10.2025 09:59:05 CEST | Pressemelding
Klimautslippene fra sjøtransport er mye lavere enn utslippene fra vegtransport – og bare halvparten at det som er beregnet tidligere.
Anleggsarbeid på E18 i Bærum vil gi ekstra lange køer21.10.2025 11:59:55 CEST | Pressemelding
De kommende helgene blir det innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker. Statens vegvesen oppfordrer alle til å la bilen stå og beregne god tid.
Rv. 706 Strindheimtunnelen gjenåpnes 27. oktober21.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Etter omfattende utbedringsarbeid gjenåpnes Strindheimtunnelen for ordinær trafikk i begge tunnelløp mandag morgen 27. oktober klokken 06:00.
Arbeid i E39 Siratunnelen21.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen gjør vedlikeholdsarbeid i E39 Siratunnelen, rett sør for fylkesgrensen mellom Rogaland og Agder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom