Norsk elbilforening

- Kortbetaling er like viktig på Dombås som på Hamar

Del

Regjeringen vil ikke oppfylle vedtaket med krav om ettermontering av kortbetaling på eksisterende ladere, men kommer med en dårligere løsning i 2027. 

Mens ladeselskapene gradvis gir etter for kravet om kortbetalingsløsning på nye ladere, har regjeringens respons på ettermonteringskrevet latt vente på seg.
Mens ladeselskapene gradvis gir etter for kravet om kortbetalingsløsning på nye ladere, har regjeringens respons på ettermonteringskrevet latt vente på seg. Foto: Jamieson Pothecary, Elbilforeningen

Løsningen som samferdselsministeren kommer medlever ikke opp til Stortingets intensjon, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Norsk elbilforening.

Muligheten til å betale med kort når man hurtiglader har lenge vært et krav fra norske elbilister og det måtte et Stortingsvedtak til for å tvinge ladeselskapene til å få kortbetalingsløsninger på nye ladestasjoner.

Regjeringen vil vente til 2027

Stortinget har også bedt regjeringen stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladere innen utgangen av 2025. Nå sier regjeringen at de ikke kommer til å oppfylle vedtaket.

– Vi håper nå at SV, Venstre og Senterpartiet følger opp og gir tydelig beskjed til samferdselsministeren om at dette ikke er godt nok, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Norsk elbilforening.

Det er SV som har jobbet frem flertallsvedtaket om kortbetaling og som nå har etterlyst ettermonteringskravet i et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren:

«Stortinget har bedt regjeringen stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur innen utgangen av 2025. Slik det ser ut for oss har fremdeles ikke Regjeringen fulgt opp saken om kortbetaling for eksisterende hurtigladeinfrastruktur.
Hvorfor har ikke et krav om kortbetaling på eksisterende hurtigladere blitt sendt på høring?»

Kun på en begrenset del av veinettet

Samferdselsministeren svarer at et krav om ettermontering først vil gjelde januar 2027 og kun på det såkalte TEN-T veinettet. (TEN-T står for Trans-European Transport Network og er et omfattende EU-initiativ for å utvikle et integrert og effektivt transportnettverk på tvers av Europa.)

– Dette er langt ifra dekkende for behovet for mer forbrukervennlig lading. Det virker som om samferdselsministeren ikke forstår at det er like viktig å få betalt med kort på Odda som på Hamar, sier Lorentzen.

Vedlagt er et kart over TEN-T-veinettet.

Se også lenke med skriftlig spørsmål og svar til samferdselsministeren.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

– Det er like viktig å få betalt med kort på Dombås som på Hamar. Det ser det ut som regjeringen ikke forstår, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Elbilforeningen.
– Det er like viktig å få betalt med kort på Dombås som på Hamar. Det ser det ut som regjeringen ikke forstår, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Elbilforeningen.
Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye