En av to norske ledere mangler tilstrekkelig digital kompetanse.
Nesten like mange mangler oversikt over mulighetene digitaliseringen byr på, viser en fersk undersøkelse.

Når bare halvparten av norske ledere har nok digital kompetanse, får det alvorlige følger.
– Skal vi hindre at Norge havner bakpå, må det tas tydelige grep nå, sier strategidirektør Espen Strømme Sahota i Columbus.
En ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Columbus viser at kun 50 prosent av lederne mener at deres ledergruppe har tilstrekkelig digital kompetanse. Bare 45 prosent sier de har god oversikt over mulighetene digitalisering gir. Over 500 ledere med beslutningsansvar har deltatt.
Lederne må ta eierskap
– Mange ser fortsatt på digitalisering som noe IT-avdelingen tar seg av. Men digitalisering må være et lederansvar, og en del av kjernevirksomheten, sier Strømme.
Han advarer mot at for lav kompetanse i ledelsen kan føre til feil beslutninger og tapte gevinster.
– Uten innsikt i hva digitalisering faktisk kan gi, kan ledelsen bli en bremse. Da mister man både problemer som haster og muligheter for vekst av syne, sier han.
Digitalisering handler om mer enn effektivisering
Undersøkelsen viser også at 65 prosent forbinder digitalisering med effektivisering, mens bare 22 prosent nevner verdiskaping.
- Det er et problem. Hvis digitalisering bare ses på som et verktøy for å spare tid og kostnader, går vi glipp av det viktigste: nye inntektsmuligheter, bedre beslutningsgrunnlag og nye forretningsmodeller, sier Strømme.
Han understreker at ledere som ikke forstår dette, kan stå svakt i møte med skjerpede krav til sikkerhet, nye regler og økt konkurranse.
Ny tid og nye krav
I dag handler digitalisering også om kultur, læring og evnen til å tenke nytt om verdiskaping.
– Ledere må forstå hvordan teknologi henger sammen med mennesker, prosesser og mål. Utviklingen innen kunstig intelligens viser hvor raskt det går – og hvor viktig det er at ledelsen tar styring. Teknologi skaper først verdi når den kobles til strategi, sier Strømme.
Nøkkelord
Kontakter
Maren SynnevågMarkedsdirektørMarked og Kommunikasjon Norge
Maren Synnevåg har bred erfaring innen kommunikasjon og merkevarebygging av selskaper. Synnevåg har vært journalist og har lang PR-erfaring
Følg pressemeldinger fra Columbus
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Columbus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Columbus
Columbus inngår strategisk samarbeid med NordicEPOD14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Columbus har inngått en viktig avtale med NordicEPOD, en ledende leverandør av prefabrikkerte strøm- og kraftmoduler til datasenterindustrien.
Jan-Erik Larsen gjør comeback i Columbus23.9.2025 08:13:04 CEST | Pressemelding
Etterspørselen etter dyktige løsningsarkitekter er høy, men Columbus traff blink med en de allerede kjente.
Henter inn ny salgsdirektør3.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Columbus henter inn Marius Haslund som ny salgsdirektør for å drive selskapets vekst
Thomas Person inn i ledergruppen for Data & AI21.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med over 20 års erfaring skal han styrke selskapets satsing på digitale løsninger og kunstig intelligens.
Columbus styrker markedsavdelingen med ny seniorprofil7.8.2025 13:15:00 CEST | Pressemelding
– Et selskap jeg er stolt av å være en del av, sier Line Kleppe Sørensen, nyansatt i Columbus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom