Columbus Norway

En av to norske ledere mangler tilstrekkelig digital kompetanse.

Del

Nesten like mange mangler oversikt over mulighetene digitaliseringen byr på, viser en fersk undersøkelse. 

- Når ledere ikke vet hva som er mulig, er det vanskelig å velge riktig vei videre, sier strategidirektør Espen Strømme Sahota i Columbus.
- Når ledere ikke vet hva som er mulig, er det vanskelig å velge riktig vei videre, sier strategidirektør Espen Strømme Sahota i Columbus. Alf Simensen NTB Kommunikasjon NTB Kommunikasjon

Når bare halvparten av norske ledere har nok digital kompetanse, får det alvorlige følger.

– Skal vi hindre at Norge havner bakpå, må det tas tydelige grep nå, sier strategidirektør Espen Strømme Sahota i Columbus.

En ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Columbus viser at kun 50 prosent av lederne mener at deres ledergruppe har tilstrekkelig digital kompetanse. Bare 45 prosent sier de har god oversikt over mulighetene digitalisering gir. Over 500 ledere med beslutningsansvar har deltatt.

Lederne må ta eierskap

– Mange ser fortsatt på digitalisering som noe IT-avdelingen tar seg av. Men digitalisering må være et lederansvar, og en del av kjernevirksomheten, sier Strømme.

Han advarer mot at for lav kompetanse i ledelsen kan føre til feil beslutninger og tapte gevinster.

– Uten innsikt i hva digitalisering faktisk kan gi, kan ledelsen bli en bremse. Da mister man både problemer som haster og muligheter for vekst av syne, sier han.

Digitalisering handler om mer enn effektivisering

Undersøkelsen viser også at 65 prosent forbinder digitalisering med effektivisering, mens bare 22 prosent nevner verdiskaping.

- Det er et problem. Hvis digitalisering bare ses på som et verktøy for å spare tid og kostnader, går vi glipp av det viktigste: nye inntektsmuligheter, bedre beslutningsgrunnlag og nye forretningsmodeller, sier Strømme.

Han understreker at ledere som ikke forstår dette, kan stå svakt i møte med skjerpede krav til sikkerhet, nye regler og økt konkurranse.

Ny tid og nye krav
I dag handler digitalisering også om kultur, læring og evnen til å tenke nytt om verdiskaping.

– Ledere må forstå hvordan teknologi henger sammen med mennesker, prosesser og mål. Utviklingen innen kunstig intelligens viser hvor raskt det går – og hvor viktig det er at ledelsen tar styring. Teknologi skaper først verdi når den kobles til strategi, sier Strømme.

Nøkkelord

Kontakter

Maren SynnevågMarkedsdirektørMarked og Kommunikasjon Norge

Maren Synnevåg har bred erfaring innen kommunikasjon og merkevarebygging av selskaper. Synnevåg har vært journalist og har lang PR-erfaring

Tel:+4798218315Tel:98218315maren.synnevag@columbusglobal.com

Følg pressemeldinger fra Columbus Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Columbus Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Columbus Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye