Sjåfører gjør hverdagen farlig for vegarbeidere
De som arbeider med å gjøre vegen bedre for deg og meg, lever farlig.

Sommerhalvåret er høysesong for vegarbeid. Rekkverk, tunneler, bruer og grøftekanter skal vedlikeholdes og pleies, og strekninger skal få ny asfalt. Arbeid som er helt nødvendig for å ta vare på de vegene vi har.
Men de som utfører arbeidet for at vi skal komme oss trygt frem, har en jobb med høy risiko. Statens vegvesen får årlig inn rapporter om over 1000 uønskede hendelser på riks- og europaveger hvor trafikanter er involvert.
– Gjengangeren er at sjåfører kjører for fort gjennom anleggsområder, og ikke tar hensyn til trafikklys og trafikkdirigenter. Vi har tilfeller hvor arbeidere har blitt påkjørt og skadet på jobb, også med dødelig utfall. Hver enkelt sjåfør må gå i seg selv, ta ansvar og vise hensyn, sier fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.
Irriterte sjåfører gasser på
Sjåførene irriterer seg over ventetid og nedsatt hastighet, og lar det går ut over dem som har sin daglige arbeidsplass på vegen. Vegarbeiderne rapporterer om utskjelling og ufin oppførsel, farlige forbikjøringer i stor fart, at anvisningene fra trafikkdirigenter ikke blir fulgt og at varslings- og sikringsutstyr blir påkjørt og skadet.
Divisjonsdirektøren understreker at det store flertallet av sjåfører holder fartsgrensen og kjører hensynsfullt gjennom anleggsområdene. Men det er ikke alle som følger signalene fra trafikklys eller dirigenter, slik de skal. Det gjelder både privatbiler og næringstransport.
– Vi opplever ofte at bilister ser enden av køen, og gasser på gjennom anleggsområdet for å nå den igjen. Du ville ikke gjort det samme midt i byen, sier Cato Løkken.
I tillegg til å utsette andre og deg selv for høy risiko, og skape forsinkelser i trafikkavviklingen, kan det bli dyrt om politiet er i nærheten. Å kjøre på rødt lys gir en bot på 10 450 kroner, i tillegg til tre prikker i førerkortet.
I Statens vegvesens kontrakter med entreprenørene er det krav om at uønskede hendelser i forbindelse med vegarbeid skal rapporteres umiddelbart. Entreprenørene skal legge til rette for sikring av bevis og politianmelde alvorlige hendelser.
Hvorfor kjøre sakte når ingen jobber?
Hva med anleggsområder hvor ingen jobber, men farten likevel er satt ned? Hvorfor fjernes ikke skiltene med nedsatt fart utenom arbeidstid?
– Det er først og fremst for din egen sikkerhet. Farten er satt ned av en grunn, selv om du som sjåfør ikke umiddelbart ser hvorfor. Det kan for eksempel stå maskiner på eller nært vegen, selve vegen eller asfalten kan være skadet, rekkverk mangler eller er skadet, svake veiskuldre, oppmerking mangler eller andre ting som påvirker trafikksikkerheten. Kjører man fortere enn fartsgrensen, utsetter man både seg selv og andre for risiko. Og husk at vegarbeid kan pågå til alle døgnets tider, sier divisjonsdirektøren.
Alle skal ha en trygg arbeidsplass
Det er krevende å ha en jobb hvor trafikken passerer få meter unna gjennom hele arbeidsdagen.
– Alt som brukes, må vedlikeholdes, også vegene våre. Du kommer garantert til å møte på vegarbeid når du skal ut i ferietrafikken. Vi må ta vare på heltene som gjør en jobb for at vi alle skal få bedre og tryggere veier å kjøre på. Alle skal hjem til sine etter at arbeidsdagen er over – også de som jobber langs vegene, sier Cato Løkken i Statens vegvesen.
Vegarbeid: Slik skal du kjøre
- Følg skilting og sett ned farten
- Følg signalene fra trafikklys og trafikkdirigenter
- Ta hensyn til de som jobber på veien, husk at de også skal hjem til noen
- Kjør varsomt, slik at du unngår å skade andre, deg selv eller bilen din
Filmer om å ta hensyn til vegarbeiderne
Statens vegvesen oppfordrer bilistene til å ta hensyn til de som jobber langs vegen. Disse to videoene blir publisert i Vegvesenets sosiale medie-kanaler utover sommeren.
Se dem på YouTube:
Film 1 Ta hensyn til oss som jobber langs vegen – vi skal hjem til noen
Film 2 Ta hensyn til oss som jobber langs vegen – vi skal hjem til noen
Nøkkelord
Kontakter
Cato LøkkenAvdelingsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold øst
Tel:99204570cato.lokken@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Statsråden åpnet E39 Betna-Hestnes25.6.2025 14:32:03 CEST | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet onsdag 12,8 km ny europaveg mellom Molde og Trondheim.
Tillater elbiler med to passasjerer i kollektivfeltet24.6.2025 13:20:24 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skilter om to strekninger på E18 i Asker og i Bærum for bedre trafikkavvikling. Et pilotprosjekt gir elbiler med to passasjerer tilgang til kollektivfeltet.
Dette er planene for ny rv. 4 fra Oslo til Gjøvik24.6.2025 11:33:48 CEST | Pressemelding
I to runder har Statens vegvesen bygd 27 kilometer ny og utbedret riksveg 4 fra Roa til Lygna. Nå skal Vegvesenet vurdere vegen videre for riksveg 4 mellom Gjøvik og Oslo.
Norgesferie på hjul: Alt på ett nett24.6.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Nettsiden vegvesen.no/turist gir deg svar på det du kan lure på når du er veifarende turist i Norge. Det viktigste er å kjøre trafikksikkert og ta hensyn.
Midlertidig sikringstiltak forbi Rørvikura23.6.2025 15:41:11 CEST | Pressemelding
Nå er geologirapporten etter steinskredet ved Rørvikura på E10 i Lofoten klar. Tirsdag starter Statens vegvesen arbeidet med å sette opp betongblokker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom