Én faktura fra TONO og Gramo
TONO og Gramo samordner sine tjenester for bakgrunnsmusikk. Det betyr en enklere hverdag for tusenvis av norske virksomheter.

Fra 1. september 2025 blir det enklere og mer oversiktlig å bruke innspilt musikk i norske virksomheter, når TONO og Gramo lanserer felles tjenester for bakgrunnsmusikk. Dette betyr at du som driver butikk, kafé, restaurant, utested, frisørsalong eller treningssenter kun trenger å forholde deg til én aktør.
All kundeoppfølging, fakturering og veiledning samles hos TONO fra 1. september, og fra 1. januar 2026 vil også kundene kun trenge å betale én faktura – for avtaler med begge organisasjoner.
- Dette innebærer en klar forenkling for bedrifter over hele landet. Musikk skaper verdi for alle virksomheter som bruker innspilt musikk. Når blir det enklere enn noen gang å bruke musikk og samtidig ha orden på musikkrettighetene, sier Karl Vestli, administrerende direktør i TONO.
- Vi vet at mange virksomheter som bruker innspilt musikk ikke har forstått hvorfor de må ha avtale med både TONO og Gramo, og synes musikkrettigheter er komplisert. Når gjør vi det enklere å gjøre rett. Med ett kontaktpunkt og én faktura blir hverdagen en lettere for tusenvis av norske bedrifter og organisasjoner, sier Kim Skarning Andersen, daglig leder i Gramo.
Mer musikk, mindre byråkrati
Tidligere har virksomheter som bruker innspilt musikk i kundelokaler vært nødt til å forholde seg til både TONO og Gramo. Disse organisasjonene representerer ulike typer rettighetshavere – komponister og tekstforfattere på den ene siden, og artister og produsenter på den andre. Når blir det én samlet avtale og faktura for bakgrunnsmusikk i det offentlige rom.
TONO vil nå håndtere all kundekontakt og fakturering på vegne av begge organisasjoner.
For kundene betyr det én faktura, én avtale og enda bedre kundeservice. TONO utvikler også helt nye digitale selvbetjeningsløsninger, som vil gjøre det enda enklere å ta i bruk musikk på lovlig vis.
- Vi ønsker at bruk av musikk skal være en ressurs og ikke en byrde. Nå tar vi et stort steg for å gjøre det enklere for virksomheter å ta i bruk musikk i sin verdiskapning og samtidig bidra til at rettighetshaverne får betalt, sier Kim Skarning Andersen.
- Vi tror norske virksomheter og deres kunder ønsker å høre den musikken man hører på radio og i strømmetjenester. Det er kun mulig med en avtale fra oss, og nå gjør vi det enklere å velge denne musikken fremfor løsninger som for eksempel tilbyr musikk generert med kunstig intelligens, sier Karl Vestli.
For mer informasjon:
- Kim Skarning Andersen, daglig leder i Gramo, kim.andersen@gramo.no, mob. 908 58 000
- Karl Vestli, administrerende direktør i TONO, karl.vestli@tono.no, mob 932 56 020
- Rita Mamelund, kommunikasjonssjef i Gramo, rita.mamelund@gramo.no, mob. 907 82 954
- Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO, willy.martinsen@tono.no, mob. 909 65 254
Nøkkelord
Kontakter
Willy MartinsenKommunikasjonsdirektørTONO
Tel:909 65 254willy.martinsen@tono.noBilder

Om TONO
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak eid og styrt av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag. TONO forvalter økonomiske rettigheter i musikkverk og gir tillatelser til offentlig bruk mot betaling. TONO representerer over 43 000 norske medlemmer og millioner av opphavere fra hele verden gjennom avtaler med søsterselskaper. TONOs visjon er å skape verdi for alle som skaper og bruker musikk. TONOs resultat til fordeling i 2024 var 848,8 millioner kroner.

Om GRAMO
Gramo er en ideell medlemsforening, stiftet i 1989, og har som formål å overvåke, fremme og kollektivt forvalte de økonomiske nærstående rettighetene til produsenter av lydopptak og utøvende kunstnere, i tråd med åndsverkloven § 21. Gramo krever også opp avgift på vegne av Fond for utøvende kunstnere. Gramo har 52 000 medlemmer og resultat til fordeling i 2024 var 221,9 millioner kroner.

Følg pressemeldinger fra TONO
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TONO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TONO
Aldri før har norske musikkskapere tjent mer på musikken sin27.5.2025 09:32:10 CEST | Pressemelding
Norske musikkskapere og -forlag fikk utbetalt 374,8 millioner kroner i opphavsrettsinntekter fra TONO i 2024 – mer enn noen gang før. Samlet utbetalte TONO 741,7 millioner kroner til rettighetshavere i inn- og utland, og de under 30 år hadde den største veksten.
Kygo og Ava Max mest spilt på norsk radio i 20245.5.2025 13:35:39 CEST | Pressemelding
«Whatever» med Kygo og Ava Max var den mest spilte sangen på norsk radio i 2024, viser musikkrapporter TONO har mottatt fra norske radiokanaler.
Dette er de nye nordiske prinsippene for KI-lisensiering av musikk29.4.2025 10:14:33 CEST | Pressemelding
De fem nordiske musikk-opphavsrettsorganisasjonene lanserer i dag felles prinsipper for lisensiering av generativ kunstig intelligens (KI). – Prinsippene viser tydelig retning for hvordan KI-tjenester skal forholde seg til musikkrettigheter, og legger til rette for en ansvarlig og bærekraftig kreativ økonomi, sier Inger Elise Mey i TONO.
TONO får nytt «lydbilde»11.4.2025 09:45:33 CEST | Pressemelding
TONO har fått ny logo for første gang siden 1999. Den er utviklet i samarbeid med Netlife, og er del av TONOs nye visuelle identitet, som lanseres på ulike flater gjennom 2025. – Vi er stolte av den nye logoen, som er et bilde av lyd og som samtidig er et uttrykk for at TONO er i endring, sier kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen.
TONO og Knowit skal modernisere forvaltning av musikkrettigheter29.1.2025 10:43:43 CET | Pressemelding
TONO kobler verdens musikkskapere med virksomheter som Spotify, Netflix, NRK og Live Nation. Nå har selskapet valgt Knowit som teknologipartner i en omfattende satsing på fremtidsrettede løsninger for administrasjon av TONOs musikkrettigheter. Blant tjenestene som skal bli utviklet, er en nettbutikk for rettigheter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom