Norge får europeisk pris for trafikksikkerhet
Den europeiske trafikksikkerhetsprisen for enestående fremgang innenfor veitrafikksikkerhet går i år til Norge. Norge er landet i Europa med færrest drepte i forhold til innbyggertallet, og tildeles prisen for vedvarende engasjement og imponerende resultater i arbeidet med å redde liv i trafikken. Det er den uavhengige europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council (ETSC) som står bak prisen.
– Dette er en pris jeg vil tilegne alle aktørene som bidrar i det norske trafikksikkerhetsarbeidet. Et stort antall aktører på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer, i tillegg til interesseorganisasjoner, har bidratt til at vi har oppnådd gode resultater over tid. Også trafikantene fortjener en stor del av æren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Denne prisen er en stor anerkjennelse av det langsiktige, systematiske og kunnskapsbaserte trafikksikkerhetsarbeidet i Norge. Det viser viktigheten av at Statens vegvesen tar vare på helheten, og involverer alle andre i det gode arbeidet med trafikksikkerhet. Det som gjør oss litt spesielle er nettopp det at vi jobber strukturert, systematisk og samarbeider så godt. Og så har vi en felles visjon og ambisjon – Nullvisjonen, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
– Denne prisen er en flott og inspirerende anerkjennelse av det norske trafikksikkerhetsarbeidet som vi skal være stolte av. Det viser at det å jobbe kunnskapsbasert, målrettet og langsiktig, gir resultater. Likevel må vi ikke glemme at vi har en lang vei å gå før vi kan si oss fornøyde. I 2024 ble 665 mennesker drept eller hardt skadet i trafikken. Det er fortsatt altfor mange, og langt unna det nasjonale målet om maksimalt 350 drepte og hardt skadde i 20230. Vi må derfor ikke hvile på laurbærene, men videreføre og forsterke innsatsen, sier Jan Johansen direktør i Trygg Trafikk
Norske veier tryggest i Europa
I sin begrunnelse viser ETSC til at Norge er i front når det gjelder antall trafikkdrepte i forhold til innbyggertall. 2024 er det tiende året på rad at Norge topper denne statistikken. Norge hadde 16 drepte per million innbyggere i 2024. Til sammenligning var gjennomsnittet for øvrige europeiske land 44 drepte per million innbyggere.
– Trafikksikkerhet er et kontinuerlig og langsiktig arbeid, og det er gledelig at det vi gjør i Norge blir anerkjent av en seriøs og kompetent organisasjon som ETSC. I 2024 nådde vi en milepæl med under 100 drepte i veitrafikken. 87 omkom i trafikkulykker i fjor. Det er fortsatt altfor mange, men utviklingen går i riktig retning, sier Nygård.
Når det gjelder hardt skadde i trafikken, går utviklingen saktere enn ønskelig, med 578 personer som ble hardt skadd i 2024.
– Vi må fortsette det gode arbeidet og holde trykket oppe i trafikksikkerhetsarbeidet. Vi kan ikke akseptere at mennesker omkommer eller blir skadet på norske veier, sier Nygård.
Langsiktig og kunnskapsbasert arbeid
Trafikksikkerhetsprisen har vært delt ut årlig siden 2006. Norge mottok prisen også i 2016, også da for stor nedgang i antall trafikkdrepte. Det er dermed andre gang Norge blir hedret av ETSC for vårt trafikksikkerhetsarbeid. Siden 2016 har antall trafikkdødsfall i Norge gått ytterligere ned, fra 135 i 2016 til 87 i 2024, en nedgang på 36 prosent.
Som begrunnelse for tildeling av prisen i år, viser ETSC blant annet til:
- Norges konsekvente og langsiktige tilnærming til trafikksikkerhetsarbeidet har ført til at antall trafikkdødsfall fortsetter å gå ned til tross for relativt lave tall.
- Norge har en nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei med 15 prioriterte områder og 179 konkrete tiltak, som følges opp en rekke trafikksikkerhetsaktører.
- Norges etappemål med maksimalt 50 drepte i veitrafikken i 2030 og 0 drepte i 2050.
Ny tiltaksplan for trafikksikkerhet
– Det gode samarbeidet mellom de sentrale aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet er en viktig suksessfaktor for den norske fremgangen. Det er godt å se at dette blir lagt merke til også internasjonalt, og at vår tilnærming kan være en rollemodell for andre europeiske land, sier Nygård.
For tiden arbeides det med ny tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, som skal gjelde fra 2026. Arbeidet ledes av Statens vegvesen, og et stort antall trafikksikkerhetsaktører er involvert i arbeidet.
–Det tverrsektorielle og kunnskapsbaserte arbeidet fortsetter, og denne prisen gir økt motivasjon for å fortsette det gode arbeidet, avslutter Nygård.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog er på plass24.6.2025 09:01:08 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025, sluttet Stortinget seg til regjeringens plan om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering.
Klart for fase 2 av Bypakke Grenland i Telemark: – Det gode arbeidet for enklare og grønare reisekvardag held fram20.6.2025 11:58:13 CEST | Pressemelding
Samferdselsdepartementet la i dag, 20. juni 2025, fram forslag om delvis bompengefinansiering av Bypakke Grenland fase 2.
Regjeringa set ned eit lovutval for å greie ut ny veglov20.6.2025 11:57:22 CEST | Pressemelding
Det er i statsråd i dag, 20. juni 2025, satt ned eit offentleg utval som skal greie ut og foreslå ein ny veglov.
Ingrid Dahl Hovland fortsetter som vegdirektør20.6.2025 11:57:02 CEST | Pressemelding
I statsråd i dag, 20. juni 2025, ble det bestemt at Dahl Hovlands åremål som direktør for Statens vegvesen forlenges med en ny periode.
192 forskningsmillioner skal vise vei til lavutslippssamfunnet Norge19.6.2025 07:10:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen oppretter tre nasjonale forskningssenter for transport, som de neste åtte årene skal gi Norge kunnskap vi trenger for å bygge framtidens transportsystem.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom