Vekst for Amedia i 2024
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.

Resultat før skatt var 182 millioner kroner, opp fra 43 millioner kroner i 2023. Resultatet i 2024 påvirkes i liten grad av oppkjøpet av Berlingske Media, som ikke skjedde før 4. desember.
Et ledende mediekonsern i Norden
– Til tross for et krevende annonsemarked, var 2024 et vekstår for Amedia. Konsernet tok gjennom oppkjøpet av Berlingske Media posisjon som et av Nordens ledende mediekonsern. Berlingske Media består av de solide og velrenommerte avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, og sammen med de norske avisene, styrker de Amedia i en tid der redaksjonelle medier er under press, sier konsernsjef Anders Opdahl.
– Samtidig vokste Amedia også videre i Norge, gjennom både digitaldrevet vekst i antall abonnenter og abonnementsinntekter, men også gjennom etableringen av RA Stavanger og kjøpene av Vaksdalposten, Hordaland og Kronstadposten, påpeker han.
Digital inntektsvekst
Inntektene var i 2024 på 4,0 milliarder kroner (4,1 milliarder kroner i 2023). Nedgangen fra fjoråret skyldtes salg av distribusjonsvirksomheten til Schibsted, mens økte digitale opplagsinntekter mer enn kompenserte for et papirdrevet fall i annonseinntektene.
Den digitale veksten skyldtes god utvikling i antall +Alt-abonnenter, men også tilgang av kjøpt virksomhet.
– +Alt er blitt en nasjonal suksess i Norge med landets største nettverk av nyheter og tilgang til mer enn 100 aviser, podkaster og direktesendt sport – alt i ett abonnement. I Norge hadde Amedias egeneide aviser 705 000 abonnenter ved utgangen av 2024. Av disse har nesten 400 000 tegnet +Alt-abonnement, sier Opdahl.
Sterk digitalposisjon muliggjør strukturelle tilpasninger
Amedias driftskostnader ble i 2024 redusert med 216 millioner kroner.
– Amedia har over tid arbeidet med å tilpasse kostnadene i papirverdikjeden. En sterk digitalposisjon er en forutsetning for dette, og sammen med digital abonnementsvekst, var reduserte trykk- og distribusjonskostnader den viktigste forklaringen til resultatforbedringen fra 2023. I tillegg sank kostnadene med salget av distribusjonsvirksomheten etter første halvår, sier konserndirektør for finans, strategi og kommersiell drift, Gisle Torheim.
De heldigitale opplagsinntektene økte med 208 mill, og utgjorde i 2024 i den norske virksomheten 59 prosent av de samlede abonnementsinntektene. Antall digitale abonnenter økte med 10,8 prosent.
– Veksten i digitale inntekter og abonnenter viser at vi lykkes med å tilpasse oss de strukturelle endringene i mediebransjen. Det er avgjørende, fordi en digital bærekraftig forretningsmodell er en forutsetning for at vi skal levere på vår strategi med å utvikle sterke og viktige mediehus, sier Gisle Torheim.
Kontakter
Hallgeir WestrumKommunikasjonssjefAmedia
Tel:90750764hallgeir.westrum@amedia.noOm Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
Tone Krohn Clausen ny direktør for abonnement i Amedia6.6.2025 10:00:08 CEST | Pressemelding
Tone Krohn Clausen er ansatt som ny direktør for Amedia abonnement.
Mona Terjesen (43) blir ny redaktør og daglig leder i Karmøynytt2.6.2025 14:04:42 CEST | Pressemelding
Mona Terjesen er ansatt som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Karmøynytt. – Jeg gleder meg veldig. Karmøy er en spennende kommune, sier den erfarne journalisten og redaktøren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom